English

نوراله زاده:

بازنگری تشکیلات نیروی انسانی در شهرداری همدان/ ببینید اصفهان پست های مدیریتی خود را چگونه تعیین می کند

شهرداری همدان بر آن آمده است تا شهر را صاحب عنوانی جدید به نام " بنیاد جهانی ابن‌سینا" کند و از این رهگذر بر عناوین حال حاضر شهر، یعنی شهر سبز پایدار، شهر تاب آور، عضویت شهرداران آسیایی و شهر جهانی گردشگری بیفزاید و برای ساماندهی این القاب پیشنهادی مبنی بر شکل‌گیری "مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری" را به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر به جهت بررسی‌های اولیه و جلب نظر مساعد برای ورود به صحن و دریافت مصوبه ارائه کرده است.

بازنگری تشکیلات نیروی انسانی در شهرداری همدان/ ببینید اصفهان پست های مدیریتی خود را چگونه تعیین می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، نمایندگان شهرداری در جلسه کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان طرح موضوع کردند:  شهرداری همدان بر آن آمده است تا شهر را صاحب عنوانی جدید به نام " بنیاد جهانی ابن‌سینا" کند و از این رهگذر بر عناوین حال حاضر شهر، یعنی شهر سبز پایدار، شهر تاب آور، عضویت شهرداران  آسیایی و شهر جهانی گردشگری بیفزاید و برای ساماندهی این القاب پیشنهادی مبنی بر شکل‌گیری "مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری" را به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر به جهت بررسی‌های اولیه و جلب نظر مساعد برای ورود به صحن و دریافت مصوبه ارائه کرده است. خلاصه‌ای ازآنچه در این جلسه گذشت و پرسش‌هایی که در پایان مطرح می‌شود را در متن ذیل بخوانید:

نوراله زاده، عضو شورای شهر گفت:  قدر مسلم این است که بدانیم از کسب این عنوان به دنبال چه هستیم، هدفمان چیست، برنامه و شرح وظایفمان کدام است؟ این شرح وظایف است که مشخص می‌کند کجا بوده‌ایم و اکنون کجا ایستاده‌ایم. خروجی کسبِ عنوان بدون برنامه و هدف، نتیجه حال حاضر را دربر خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال صاحب‌عنوان شهر سبز پایدار هستیم و 80 میلیون تومان هم صرف این موضوع کردیم اما ماحصل این عنوان چه شد؟ قبل از صرف هزینه کجا بودیم و اکنون کجاییم؟

نور اله زاده یادآور شد: آیا در شهرداری شرح وظایفی تعریف‌شده است که بگوید در حوزه فضای سبز در صدور پروانه ساختمانی و در حوزه‌ای مشخص کدام اقدام باید صورت گیرد تا ما را یک‌قدم به محتوای شهر سبز پایدار نزدیک‌تر کند؟

وی در ادامه اظهار داشت: افزودن بر عناوین حال حاضر و بالیدنِ به آن بدون برنامه، هدف و شرح وظایف، راه به‌جایی نخواهد برد و اهمیتی نخواهد داشت، پس این القاب زمانی دارای اهمیت خواهد بود و می‌توان به آن اعتنا داشت و به آن ارزش نهاد که وظایفی همسو با آن عنوان تعریف و عملیاتی شود.

نوراله زاده افزود: گفته‌های ذکرشده در خصوص عناوین مطرح شده در باب "کرسی شهر جهانی ابن‌سینا "  هم صدق می‌کند، ابتدا بگوئید هدف چیست و شرح وظایف کدام است؟ تا بتوان اقداماتی به جهت یاری به تحقق آن انجام داد. قرار بر این است که دوستان اهداف و شرح وظایف 4 عنوان حال حاضر شهر را نیز ارائه کنند تا گزارش‌ها بر اساس عکس و پاورپوینت نباشد و بتوان پی به اقدامات و هزینه های  انجام‌شده ای که اهداف  را  برای ما دسترس پذیرتر می کنند پی برد.

وی در ادامه گفت: اکنون‌که تجربه گذشته راداریم دیگر نباید همان مسیر را مجدد طی کرد، ذره‌ای هم روبه‌جلو حرکت کنیم. مرکزی که تقاضای شکل‌گیری آن رادارید اهدافش را ارائه دهید، شرح وظایفش را ارائه دهید.

در ادامه رحیمی فر، عضو شورای شهر گفت: مرکز همکاری بین‌المللی می‌خواهد تأسیس شود و می‌خواهد ساختار تشکیلاتی منسجمی داشته باشد، ابتدا نمایندگان شهرداری از چیستی ساختار آن بگویند و بعد به مواردی که خانم نوراله زاده اشاره کرد بپردازند.

در عنوان های  بین المللی نمی توان انتظار صورت وضعیت داشت

در ادامه محمدی، نماینده شهرداری همدان گفت: در حال حاضر فرصت و امکان توضیح دست آوردهای ما در عنوان شهر سبز نیست و اهداف شهر سبز پایدار همان اهداف 17 گانه تعریف‌شده است که بخشی از آن محقق شده است و قابل توضیح است، ضمن آنکه دو تا سه بار موانع، مشکلات  و اهداف آن خیلی صریح خدمت شما عرض شده است.

محمدی اظهار داشت: با توجه به عناوینی که همدان در حال حاضر از آن برخوردار است، شهردار نظرش بر ساماندهی این بخش است و آنچه امروز شهرداری مدنظر دارد این است که بخشی از شهرداری به دنبال عضویت و کسب جایگاهی بین‌المللی در شهرهای جاده ابریشم  است، شما بهتر می‌دانید در این عنوان‌ها و جایگاه‌ها نمی‌توان به اهداف، فازبندی و اتفاقات مشخصی دست پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: اگر مدعی هستیم که همدان تنها قابلیتش در توسعه گردشگری است و اولویت اول توسعه استان است پس طبیعی است باید در مجامع بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشیم و برای اینکه دنیا مارا همچون اصفهان و تبریز بشناسد باید در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کنیم.

محمدی افزود: شهردار به دنبال  سامان‌دهی در این بخش است (شهر تاب آور، عضویت شهرداران  آسیایی، شهر سبز پایدار، مجمع جهانی گردشگری)، مدیران بر این باورند که توسعه استان منوط به توسعه گردشگری است و حضور ما در این فضاها می‌تواند در توسعه گردشگری بسیار مؤثر باشد. این حوزه همانند پروژه‌های  عمرانی، فازبندی و پیشرفتی مرحله‌به‌مرحله، صورت‌وضعیت و بریدن روبان ندارد، این نگاه‌ها بر اقدام‌های فرهنگی از این دست حاکم نیست.

آقای روابط عمومی در شهرداری  همدان چه می کند؟

نوراله زاده خطاب به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری گفت: بگوئید وظیفه روابط عمومی چیست؟ آقای روابط عمومی در شهرداری چه می‌کند؟ مردم چرا از اتفاقاتی که روی می‌دهد، مطلع نیستند؟ روابط عمومی به کوچک‌ترین وظایف خود عمل نمی‌کند و مردم از اقدامات مدیریت شهری اطلاع ندارند، اطلاع‌رسانی درست انجام شود تا مدیران بدانند که شهرداری پروانه رایگان می‌دهد.

نوراله زاده یادآور شد: اگر امروز همدان را با اصفهان مقایسه می‌کنید، پس این را هم ببینید که آن‌ها در انتخاب نیروها و تشکیلات نیروی انسانی خود چگونه عمل می‌کنند، کدام مدیران را تعیین می‌کنند، پست‌های خود را چگونه و بر چه اساسی تعیین می‌کنند و سیستم پاداشی آن‌ها چگونه است؟

در ادامه حضرت زاده گفت: دیپلماسی شهری، بحث داغی است که در کلان‌شهرها مطرح است، روابط عمومی شهرداری ساختاری سنتی دارد. در کنار روابط بین‌الملل و با توجه به ساختار سنتی موجود در شهرداری‌ها، دیپلماسی شهری مطرح می‌شود. تمرکز نگاه‌های خارج از سوی شهرها به سمت خود دیپلماسی شهری است. پس در راستای تحقق این امر باید حوزه‌هایی به‌صورت تخصصی شکل بگیرد، بحث خواهرخواندگی‌ها و عضویت‌ها نشان از ورود خوب به بحث دیپلماسی شهری دارد.

بررسی بیشتر موضوع ارائه‌شده از سوی شهرداری یعنی "مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری "  به دلیل زمان موردنیاز به جلسه دیگری موکول شد و موضوع "بنیاد جهانی شهر ابن‌سینا " رونمایی شد و اخبار آن در حال تکمیل شدن است...

برخی پرسش‌های مطرح:

صاحبان تخصص در گردانندگی " مرکز همکاری بین‌المللی شهرداری" کدام‌اند؟

روابط عمومی مستقر در شهرداری که نتوانسته بدیهی‌ترین وظایف خود را تحقق بخشد، در مرکز جدید چه جایگاهی دارد؟ (استناد به صحبت‌های عضو شورای شهر)

شهرداری به پشتوانهِ کدام نیرویش، چنین پیشنهادی ارائه می‌دهد؟ اگر دارای افرادی توانمند در حوزه روابط عمومی است چرا برای تقویت روابط عمومی فعلی خود از آن‌ها بهره نمی‌گیرد؟

آیا  " مرکز همکاری های بین‌المللی شهرداری " برون‌سپاری خواهد شد؟

و...

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه