English

رونمایئی از تازه ترین اثر حوزه ادبیات پایداری فارس؛

"عروسی" در کازرون

تازه ترین اثر حوزه ادبیات پایداری فارس با عنوان "عروسی" از سوی واحد مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در کازرون رونمایی شد.

"عروسی" در کازرون

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، تازه ترین اثر حوزه ادبیات پایداری فارس با عنوان "عروسی" که از سوی واحد مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس منتشر شده در مراسمی با حضور هنرمندان، مسوولین و ایثارگران شهرستان کازرون، مهدی محسنی نویسنده کتاب، همرزمان و خانواده شهید علی بازیار که این کتاب به زندگی وی اختصاص دارد، در تالار مرحوم استاد مردانی این شهر رونمایی شد.

در این آئین، امام جمعه کازرون با بیان اینکه شهید شاهد است لذا باید همیشه خود را در محضر شهدا و بدهکار شهدا بدانیم. چنانکه امروز بعد از 35 سال در همین مجلس حرف های تازه ای شنیده می شود و استفاده می کنیم تصریح کرد: شهید به یک منبع تمام نشدنی وصل است. شهید مثل یک گنج و یک معدن است هرچه برداشت می کنی ماندگار و تمام نشدنی است لذا این کار کار ارجمندی است البته این کارها نیاز به فضا سازی بیشتری دارد و محاقل شهدا باید باشکوه و عظمت فراوان برگزار شود.

حجت الاسلام خرسند با خاطرنشان کردن اینکه اگر این خاطرات گردآوری نشود از بین می رود و با تهاجمی که دشمن ایجاد کرده زنده نگه داشتن شهدا بهترین مقابله فرهنگی است تأکید کرد: این موارد باید گردآوری شده و در قالب فیلم نمایش و کتاب ماندگار شود و شهرستان کازرون هنرمندان فراوانی داشته توانایی این مهم را دارد.

در ادامه، رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز با اشاره به حضور جوانان بسیجی و بابصیرت و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در جمع حاضران گفت: این جوانان را قدر بدانیم و برای آنان فضایی فراهم کنید تا در فضای شهر فعالیت کنند.

محمد کرم اللهی با اشاره به سوابق تاریخی شهر کازرون گفت: کازرون شهر کرامت و شعور و شهادت است. کازرون شهر بزرگان و بلند قامتان هنر و تاریخ و تمدن ایران زمین است. همین بس که هر جا نام فرهنگ و هنر باشد نام یک کازرونی بر بلندا می درخشد کرم اللهی ادامه داد: این نام چه جلال الدین دوانی باشد چه قطب الدین کازرونی چه علامه دوانی باشد چه پدر شعر انقلاب نصرالله مردانی  و چه پیر عاشقی چون اسدالله ایمانی و هزاران قله بلند بر بلندای ادب و تاریخ و سیاست می درخشد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با بیان این جمله که قدر و قیمت کازرون بیش از وضعیت حاضر است افزود:  باید جمله کمک کنیم که کازرون بر چکاد فرهنگ ایران زمین بایستد. این امر با همدلی و همکاری، همبستگی، حمایت و پشتیبانی حاصل می شود.

وی تصریح کرد: برای حصول این امر باید خط کشی ها را کنار بگذارید با هم افزایی کنار هم یک جبهه واحد تشکیل دهیم و از همه ظرفیت های موجود کازرون که کم نیست  بهره ببریم  بعضی استان های بزرگ این تعداد شهید ندارد این نشان از خوشفکری و پاکدلی و حق طلبی مردم کازرون است

کرم اللهی ضمن بیان این نکته که کل ایران را به سلمان پاک افتخار است و گهواره و مامن و پرورش گاه او کازرون است گفت:  این ویژگی ها کازرون را بر صدر بایدها می نشاند، قدر کازرون و کازرونی ها را بدانید.

وی ادامه داد: ان شاءالله در تلاشیم تا پایان امسال زندگی مبارزاتی مرحوم آیت الله اسدالله ایمانی و تا خردادماه سال آینده تاریخ انقلاب اسلامی در کازرون تدوین شود و امیدواریم آنگونه که با امام جمعه فرهنگی این شهر وعده کرده ایم تا پایان سال آینده فعالیت های متعددی شایسته ای با همراهی دستگاه های اجرایی انجام دهیم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با بیان این نکته که ما کازرون را کشف نکرده ایم این کازرون است که ما را کشف کرده است گفت:  کازرون بزرگ تر از این تعابیر است. ضمن آنکه حضور فرماندار کوشا و متخلق و با فرهنگ و وجود نازنین امام جمعه فرهیخته تان را قدر بدانید که با حضور ایشان پیوسته باید جریان های فرهنگی ایجاد شود.

وی در پایان سخناka اظهار داشت: از همه فرهنگوران و علاقه مندان و نیروهای انقلابی و عموم مهنرمندان دعوت می کنم که از ما مطالبه داشته باشند. البته باید مطالبه و درخواست تخصصی باشد. بنویسید مستمر بنویسید که به کار بیاید و نتیجه دهد.

پیام شهدا همان پیام سالار شهیدان است

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق مهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز طی سخنانی اظهار داشت: شهیدان چگونه بودن و چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن را در جامعه نهادینه کردند.

وی با بیان این پرسش که آنان چه می دیدند و چه می خواستند و چه می گفتند اظهار داشت: وقتی کتاب وصیت شهدا را ورق می زنیم زیبایی ها را می بینیم که جز در فرهنگ شهید و شهادت هیچ جا یافت نمی شود.  شهیدانی که وقتی از اسارت می ترسانندشان پاسخ و پیامشان پیام سالار شهیدان است که هیهات من الذله

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: امروز کشورمان را تهدید می کنند غافل از اینکه کازرون و شهرهای کشورمان پر از جوانانی چون شهید بازیار است. آری نمی دانند که شعار جوانان چون سالار شهیدان و هزاران شهید دیار کازرون این است که اگر دین پیامبر جز با کشته شدن من پابرجا نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید

وی تصریح کرد: حرفهای امروز همرزمان شهید عزم روحانیت را در حماسه دفاع مقدس نشان می داد روحانیتی که به نسبت جمعیتش بیشترین تعداد شهید را در بین اقشار مختلف تقدیم انقلاب کرده است.

مهرابی اظهار داشت:  شهیدان نیز در محضر این علما تلمذ کرده اند و از این روست که مداد علما افضل از خون شهیدان دانسته شده است.چون او شهید تربیت می کند و شهید در مکتب او تعلیم می بیند.

از بزرگنمایی و اغراق پرهیز کردم

مهدی محسنی نویسنده کتاب عروس که به خاطرات شهید حجت الاسلام علی بازیار اختصاص دارد نیز با اشاره به روند شکل گیری کتاب گفت: به نظرم کار متفاوتی بود اینکه خانواده شهید تصمیم بگیرند برای شهیدشان و شهدای خانواده شان کتاب دربیاورند تا خاطرات شهدایشان را زنده نگه دارند.

وی افزود: برای انجام این کار حدود 60 ساعت با دوستان و خانواده شهدا مصاحبه شد. اسناد موجود و وصیت نامه ها مورد بازبینی قرار گرفت. بعضی از اتفاقات از طریق مقایسه این مصاحبه ها کشف شد.

محسنی تصریح کرد: بعد از مطالعه زندگی و خاطرات 6 شهید بزرگوار متوجه شدم شهید علی بازیار ویژگی های شخصیتی خاصی دارد که می توان روی این ویژگی ها سرمایه گذاری تازه ای کرد.

وی ادامه داد: علی طبق وصیت نامه ای که از او به جای مانده هیچ گاه دوست نداشت شخصیتش مورد بزرگنمایی و اغراق قرار گیرد. ما نیز در کتاب دقیقا از همین زاویه به موضوع نگریسته ایم. چیزی که نیاز جامعه امروز ماست برای آموختن از شهدا و الگو گرفتن از آنان.

باید لسان صدق شهدا را در جامعه احیا کنیم!

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحیم نوبهار استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و  همرزم شهید علی بازیار نیز در سخنانی اظهار داشت: در قرآن می آموزیم که انبیای عظام از خداوند طلب می کردند برای آنان در نسل های آینده لسان صدق قرار دهد.

وی افزود: حضرت ابراهیم به پیشگاه خداوند متعال عرضه می کند که خدایا حکمی  و حکمتی به من بده و مرا با خوبان پیوند بزن و در نسل های آینده زبان راستی برای من قرار بده. خداوند متعال نیز می فرماید ما دعای ابراهیم و پیامبران دیگران را پاسخ گفته و برای آنان در نسل های آینده زبان راستی قرار دادیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: قرآن نام و یاد نیکان است. وقتی قرآن را می خوانیم و احوال نیکان را می شنویم حالمان خوب می شود چرا که حالات پیامبران و زندگی عینی شان را برای ما شرح می دهد.

نوبهار ادامه داد: وقتی در قرآن شرح حال موجودات پاک و آسمانی را می خوانیم حالمان خوب می شود و وقتی از شهدا و صالحین می گوییم به تناسب حالمان خوب می شود . ما باید لسان صدق شهدا و وصیتنامه شهدا زندگی شهدا و آرمان شهدا را در جامعه احیا کنیم.

وی تصریح کرد: نباید نوشتن و گفتن درباره شهدا را به معنی جنگ طلبی و جنگ دوستی دانست. شهیدان ما جنگ طلب نبودند انسان های فرهیخته و آزاده ای بودند که برای دفاع از خاک و میهن و ناموس و ارزش هایشان بسیار جانفشانی کردند.

همرزم شهید گفت: با این شهید عزیز در آغازین روزهای انقلاب آشنا شدم. در کازرون گروهی در حدو.د 30نفره بودند که اعلامیه های حضرت امام ره را توزیع می کردند و شهیدان علی و بهروز بازیار از جمله این حلقه ها بودند.

وی ادامه داد: ما آنها را نمی شناختیم از بس که این گروه ها حرفه ای و منظم بودند اما بعد از انقلاب با هم آشنا شدیم و گروه های مطالعاتی و سیرهای مطالعاتی تشکیل شد. جوانان عزیز بدانند ما کتاب های شهید مطهری مرحوم شریعتی را می خواندیم.سرمایه مارکس را در جلسات مذهبی می خواندیم و نقد می شد.

نوبهار گفت: با شهید به جهاد سازندگی می رفتیم به کشاورزان کمک می کردیم. در حاجی آباد مسجدی می ساختیم هیچ کس این کارها را به ما یاد نداده بود اما انجام می دادیم.

وی تصریح کرد: میل ایشان به گمنامی عجیب بود. مشهور بودن بند است و این مرد خدا این را فهمکیده بود و میلش به گمنامی بی نهایت بود و این میل باعث شد در این سی و چند سال این مراسم برگزار نشود. من به ایشان نامه نوشته بودم که بیا طلبه بشو. آمد و بسیار با سرعت حرکت کرد.  با ایشان در حجره ای بودیم که بقیه دوستان حاضر در آن حجره الان از مجتهدین و علمای شناخته شده هستند. اما ایشان جهاد را برگزید و شهادت برای ایشان رقم خورد.

روحیه جستجوگری و علاقه شهید بازیار به مباحث علمی قابل توجه بود!

حجت الاسلام والمسلمین رضایی از دیگر همرزمان شهید نیز با بیانی تمثیلی اظهار داشت: همانگونه که یک بنگاه اقتصادی درآمد دارد و باید پس انداز داشته باشد جامعه نیز باید چنین حالتی داشته باشد. در شهرستان کازرون همواره در طول تاریخ و در 50 سال اخیر کارهای بزرگی صورت گرفته است و برای خودش سرمایه هایی ایجاد کرده است.

وی افزود: برخی از این سرمایه ها مثل هوا و آب و زمین است که البته ممکن است با مصرف غیر صحیح آسیب ببینند اما یکی از سرمایه ها پرورش انسان های بسیار متعالی و برجسته و بااراده است که عبارت دالمومنین و دارالعباده را برای این شهر بامسما می کند

رضایی پرورش انسان هایی توانمند فکری جستجوگر را از جمله این سرمایه ها خواند و گفت: آن نسل در پرتو انقلاب و پرورش پیامبرگونه امام رشد کرد. شهید بازیار یکی از این افراد بود که همیشه جلو چشمم هست.

وی گفت: من در قم با این شهید عزیز آشنا شدم. روحیه جستجوگری و علاقه مندی اش به مباحث علمی برایم قابل توجه بود و مهم تر اینکه اوبا یقین تمام گام بر می داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی