English

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبرداد:

استحصال ۷۵کیلوگرم زعفران از مزارع استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال 75 کیلوگرم از این محصول توسط بهره برداران از مزارع استحصال شده و روانه بازار شود و با فروش آن نیز حدود پنج میلیارد و 600 میلیون ریال عاید کشاورزان شود.

استحصال 75کیلوگرم زعفران از مزارع استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان؛زاهد حاجی میرزایی گفت:امسال 75 کیلوگرم از این محصول توسط بهره برداران از مزارع استحصال شده و روانه بازار شود.

وی اظهار داشت: 50 بهره بردار این استان 30 هکتار از اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص داده اند که 20 هکتار آن بارور است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بهره برداران همه ساله از نیمه دوم آبان کار برداشت محصول خود را آغاز می کنند، افزود: میانگین برداشت محصول زعفران در هر هکتار از مزارع این استان حدود چهار تا پنج کیلوگرم است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال 75 کیلوگرم از این محصول توسط بهره برداران از مزارع استحصال شده و روانه بازار شود و با فروش آن نیز حدود پنج میلیارد و 600 میلیون ریال عاید کشاورزان شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: توسعه کشت زعفران از اهم برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش در آمد کشاورزان در اراضی کم بازده و مقابله با مخاطرات تغییر اقلیمی است که اکنون به صورت طرح های تحقیقاتی در دست اقدام و توسعه است.

وی اضافه کرد: این سازمان برنامه های ترویجی خود را برای توسعه کشت زعفران آغاز کرده تا با توجه به محدودیت های طبیعی از جمله شرایط اقلیمی فاصله بهره برداران از مراحل کاشت تا بهره، نزدیک تر باشد.

حاجی میرزایی گفت: برگزاری کلاس های آموزشی ویژه بهره برداران و نظارت بر تامین پیاز مورد نیاز از دیگر برنامه های این سازمان است و در این راستا از محل اعتبارات اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی، 15 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ها و 20 نفر نیز به مراکز توزیع پیاز استان های خراسان رضوی معرفی شده اند.

براساس این گزارش بیشترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان بیجار با 6 هکتار است و در سایر شهرستان ها از جمله دهگلان، بانه و سنندج نیز این محصول کشت می شود.

به گفته کارشناسان زراعت، کردستان یکی از خواستگاه های قدیمی زعفران در کشور است حتی گونه های وحشی از زعفران در مناطق مختلف این استان رویش پیدا می کند.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به کردستان باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی استان را به منابع آبی کاهش دهد.

کشت زعفران به عنوان یک محصول جدید و ناآشنا برای کشاورزان کردستانی نیازمند حمایت ها و راهنمایی های کارشناسان این حوزه است و مسئولان باید ضمن شناسایی کشاورزان پیشرو زمینه را برای گسترش سطح زیرکشت زعفران افزایش دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه