English

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

نسخه‌پیچی واحد اقتصادی برای استان‌ها در مرکز اشتباه است/ لازمه رسیدن به توسعه متوازن تمرکززدایی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در اولین نشست روسای اتاق‌های بازرگانی منطقه چهار کشور به میزبانی کرمانشاه گفت: پیچیدن نسخه واحد اقتصادی در مرکز برای همه استان‌ها و مناطق بدون توجه به تفاوت‌های اقلیمی، جمعیتی، جغرافیایی و ... کاملاً اشتباه است.

نسخه‌پیچی واحد اقتصادی برای استان‌ها در مرکز اشتباه است/ لازمه رسیدن به توسعه متوازن تمرکززدایی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، غلامحسین شافعی ضمن تأکید بر توازن اقتصادی مطلوب در بین تمامی استان‌ها، ابراز داشت: اگر بخواهیم به توسعه اقتصادی متوازن برسیم باید تمرکز قدرتی که اکنون در مرکز کشور داریم، شکسته شود.

وی با اشاره به نقش تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای در توسعه کشورها، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که به توسعه پایدار رسیده‌اند برمبنای تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای حرکت کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه ما هم برای رسیدن به توسعه متوازن در کشور باید به این سمت حرکت کنیم، یادآوری کرد: متأسفانه تاکنون عمدتاً جهت‌گیری‌های توسعه‌ای در کشور عمدتاً تحت تأثیر تمایلات سیاسی بوده، نه بر اساس ظرفیت‌ها و منابعی که مناطق در اختیاردارند. به‌علاوه هرچقدر قدرت‌های سیاسی در یک منطقه نفوذ بیشتری دارند در آن منطقه زمینه توسعه را بیش از سایر مناطق کشور فراهم کردند.

مسیر توسعه اقتصادی کشور در جهتگیری سیاسی قرار گرفته است

شافعی با بیان این مطلب که نمایندگان مجلس بدون توجه به توسعه متوازن در کشور صرفاً به دنبال توسعه منطقه خود هستند، اظهار داشت: در تمام سال‌ها توسعه کشور کاملاً غیراقتصادی و به‌صورت سیاسی بوده و نتیجه مثبتی نداشته است.

شافعی ایراد دیگری که تاکنون در شیوه‌های توسعه کشور وجود داشته را سردرگمی بین شهر و روستا به‌عنوان مبنای توسعه اعلام کرد و گفت: در این سال‌ها شهرها محل تمرکز برای توسعه قرار گرفتند و نتیجه آن افزایش مهاجرت در روستاها و توسعه حاشیه‌نشینی بود.

وی اکنون را زمان توسعه متوازن کشور برمبنای تقسیمات منطقه‌ای دانست که در دولت دوازدهم موردتوجه قرارگرفته و عنوان کرد: اگر بخواهیم توسعه متوازن در کشور داشته باشیم باید توسعه‌ منطقه‌ای را آغاز کنیم.

کارکرد اقتصادی استانداران امروز تنخواه بگیری از مرکز است به هر قیمت

شافعی خواستار افزایش اختیارات در استان‌ها برای مدیران و استانداران شد و اظهار کرد: نگاه‌های هزینه‌ای به استانداران نیز باید به نگاه‌های درآمدی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون استانداران به تنخواه‌دارانی تبدیل‌شده‌اند که در مرکز برای بودجه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و آن‌ها در استان توزیع می‌کنند.

وی بابیان اینکه در توسعه اقتصادی مناطق نیز باید به اولویت‌ها توجه ویژه شود و مکان‌یابی در توسعه و اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: به عنوان مثال سرمایه‌گذاری‌های مشترک مرزی در مناطقی همچون کرمانشاه نیز ضروری است و در کنار آن می بایست به پتانسیل‌های حوزه آب‌وخاک نیز توجه ویژه داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه