English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

۹۵ درصد دشت های آبی هرمزگان ممنوعه شد/برای افزایش منابع آبی ۱۳ طرح در دست مطالعه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به تداوم 2 دهه خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها و نیز شرایط بی‌آبی و کم‌آبی از 74 دشت هرمزگان، حدود 95 درصد (54 دشت) ممنوعه شد و بقیه دشت‌های آبی هرمزگان نیز از لحاظ ظرفیت آب زیرزمینی ضعیف بوده و به علت شوری آب، بدون استفاده هستند.

95 درصد دشت های آبی هرمزگان ممنوعه شد/برای افزایش منابع آبی 13 طرح در دست مطالعه است
به گزارش خبرگزاری موج، هوشنگ ملایی افزود: طرح تجهیز 10 حلقه چاه حاشیه سدهای شمیل و نیان، خط انتقال آب شرب از چاه‌های نیان به بندرعباس، نوسازی خط نخست آب‌رسانی به بندرعباس از میناب ازجمله این طرح‌ها است.

وی ادامه داد: سیستم پمپاژ و جمع‌آوری نشت آب پایان سد شمیل، آب‌رسانی به شهرک صنعتی تیرور و نوسازی شبکه آبیاری درجه 1 و 2 شمال دشت میناب از دیگر طرح‌های تأمین آب در هرمزگان یاد کرد.

ملایی بیان کرد: هم‌چنین در این راستا برنامه‌ریزی برای مطالعه طرح تغذیه مصنوعی میناب، لاورمیستان، دهنگ فتوئیه، گزیر، کرمون، دهستان بالا و شهدادی با هدف مقابله با بحران کمبود آب در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: مطالعه شبکه‌های میناب، شمیل، کانال سبزپوشان و کانال لایگزال و مطالعه خط انتقال مکران از جگین تا شرق میناب از دیگر طرح‌های مطالعاتی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نام برد.

ملایی اضافه کرد: برای احداث سد در هرمزگان نیز طرح مطالعه سدهای سدیج، مرک، زرانی، برآفتاب، کمشک، مهران، جاماش، ده شیخ، کل، گابریک و شریفی در دستور کار است.

وی مطالعه تعیین حد بستر و حریم رودخانه های حوزه آبریز شرق، شمال و غرب، مطالعه حریم سواحل دریا، دریاچه‌ها و تالاب‌ها به میزان 700 کیلومتر، مطالعه و اجرای ساماندهی حریم تالاب بین‌المللی شور و شیرین و میناب (خط ساحلی بندرعباس تا بعد از کرگان میناب) و تالاب گز از دیگر طرح‌های در دست اقدام عنوان کرد.

با توجه به تداوم 2 دهه خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها و نیز شرایط بی‌آبی و کم‌آبی از 74 دشت هرمزگان، حدود 95 درصد (54 دشت) ممنوعه شد و بقیه دشت‌های آبی هرمزگان نیز از لحاظ ظرفیت آب زیرزمینی ضعیف بوده و به علت شوری آب، بدون استفاده هستند.

استان هرمزگان با وسعتی افزون بر حدود 70 هزار کیلومترمربع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین استان‌ها در جنوب کشور قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی