English

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان؛

آمار خودکشی در بندرعباس از میانگین کشوری بیشتر است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گفت: میزان خودکشی نیز از سال ۷۵ تا اکنون از میانگین کشوری بالاتر است و ۹۹ درصد این خودکشی‌ها را جوانان ۱۷ تا ۳۴ ساله انجام می‌دهند

آمار خودکشی در بندرعباس از میانگین کشوری بیشتر است

به گزارش خبرگزاری موج؛ منصور اخلاقی پور در پنجاهمین نشست شورای شهر بندرعباس گفت: هر شهری به‌مانند موجودات زنده دو روی ظاهری و باطنی دارد که در صورت بروز مشکل در آن‌ها معضلات اجتماعی به وجود می‌آید.

آمار طلاق در شهر بندرعباس به ازای هر 100 ازدواج 35 درصد است

وی با اشاره به برخی از معضلات اجتماعی بندرعباس گفت: آمار طلاق در شهر بندرعباس به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۳۴ درصد است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این آمار به ۳۵ درصد برسد؛ که اکثر این جدایی‌ها در 5 سال اول ازدواج رخ می‌دهد.

این مقام مسئول گفت: میزان خودکشی نیز از سال ۷۵ تا اکنون از میانگین کشوری بالاتر است و ۹۹ درصد این خودکشی‌ها را جوانان ۱۷ تا ۳۴ ساله انجام می‌دهند که نوعی اعلان خطر است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان افزود: از دیگر معضلات، ورود مواد مخدر به مراکز آموزشی است و یا در رفتارهای پرخطر در بحث ایدز آمار ما از سایر نقاط کشور بیشتر است.

اخلاقی پور گفت: معضلات اجتماعی ریشه در مشکلاتی دارد که در روی ظاهری و باطنی شهر وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهر بندرعباس مشکلات از زیرساخت تا طراحی خانه‌ها وجود دارد به شکلی که ما را به سمت فاصله‌ی اجتماعی سوق داده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان تصریح کرد: به‌طور مثال به شکل خوش‌بینانه یک‌پنجم تا یک‌هفتم جمعیت بندرعباس در مناطق محصور به‌عنوان منازل سازمانی زندگی می‌کنند که همین موضوع باعث سوق دادن این جوامع کوچک به سمت فاصله‌ی اجتماعی شده است.

اخلاقی پور ضمن اشاره نقش توانایی مالی در بروز معضلات اجتماعی گفت: در صنوف مختلف که همکاران ما ورود کرده‌اند در یک پاساژ قیمت‌های متفاوتی برای یک کالا وجود دارد. یا در مورد رهن و اجاره یک‌خانه در یک مقایسه می بینیم که قیمت یک خانه در غرب شیراز به‌مراتب ارزان‌تر از قیمت خانه‌ای مشابه در خیابان دانشگاه بندرعباس است و این موضوعات باعث شده درآمد خانوارهای بندرعباس  بلعیده شود.

وی گفت: همچنین در آماری که در بحث اعتیاد وجود دارد 55 درصد معتادین علت گرایش خود را به مواد مخدر نبود سرگرمی برای گذراندن اوقات فراغت و 47 درصد  آن‌ها نیز از دوستان خود به‌عنوان عامل گرایش به مواد مخدر نام بردند.

این مقام مسئول افزود: نبودن نشاط و امکانات رفاهی در جامعه در کنار عدم درآمد کافی باعث ایجاد معضلات اجتماعی مس شود.

در این چهل سال ما هندسه ی شهری را به هم زده ایم

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان ابراز کرد: نشاط بصری در بندرعباس وجود ندارد برای مثال نمای ساختمان‌های شهر شکل مناسبی ندارد؛ ما در این چهل سال  هندسه‌ی شهری را به هم زده‌ایم.

اخلاقی پور گفت: شهروند بندرعباسی برای رسیدن به محل کار خود روزانه از معابری عبور می‌کند که دیوارها و نرده‌ها برخی اماکن دولتی که سال‌هاست حتی رنگ‌آمیزی نشده در مجاور آن قرار دارد که هیچ گونه جدابیت بصری ندارد  و  وقتی جذابیت بصری نباشد نشاطی هم موجود نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر زیباسازی‌ها و رنگ‌آمیزی شهرداری بندرعباس با هماهنگی با شرکت توزیع نیرو می‌تواند علاوه بر تأمین روشنایی معابر از نور به‌عنوان یک جلوه‌ی بصری برای زیبایی نیز استفاده کند.

تعاملات اجتماعی در نشاط جامعه موثرند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان افزود: تعاملات اجتماعی نیز یکی از شاخصه‌هایی است که می‌تواند باعث نشاط جامعه شود. در بندرعباس این پتانسیل در بازار روز بندرعباس وجود دارد و در این زمینه شهرداری می‌تواند با استفاده از هنرمندان بستری مناسب برای این تعاملات فراهم کند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: تردد خودروها در مسیر برق – شهربانی متوقف شود که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال باعث تعاملات اجتماعی و به دنبال آن نشاط جامعه می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته از عرض خیابان‌ها کم می‌کنند و به عرض پیاده‌روها اضافه می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: برای بهبود امکانات زندگی در مناطق بافت فرسوده در سال 97 ده دفتر تسهیل‌کننده‌ی امور در مناطق فرسوده‌ی بندرعباس مستقر می‌شوند و امیدواریم که این امر به بهبود زندگی در بافت فرسوده‌ی بندرعباس کمک کند.

اخلاقی پور پیشنهاد داد: شورای شهر برای بهبود امور از مشاورین اجتماعی در حوزه‌ی شهری استفاده کند.

وضع بازار ماهی فروشان بندرعباس اسف ناک است

وی وضعیت بازار ماهی‌فروشان بندرعباس را اسفناک توصیف کرد و افزود: این شرایط در شأن مردم بندرعباس نیست و هر چه زودتر باید برای بهبود آن تصمیماتی اتخاذ و اجرایی شود.

وی در پایان گفت: این امور را باید اصحاب رسانه با جدیت پیگیری کنند امروز امربه‌معروف و نهی از منکر دیگر موضوعی لسانی نیست بلکه به تذکر رسانه‌ای تبدیل‌شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه