English

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

در حوزه کنترل مصرف بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم/ با این لگوی مصرف چاره ای جز جیره بندی نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: اگر روش مصرف آب خود را با همین روند ادامه دهیم قطعاً با بحرانی جدی روبه‌رو خواهیم شد و چاره‌ای جز جیره‌بندی نداریم.

در حوزه کنترل مصرف بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم/ با این لگوی مصرف چاره ای جز جیره بندی نیست

به گزارش خبرگزاری موج؛ امین قصمی در نخستین جلسه شورای اداری استان هرمزگان در سال 97 اظهار کرد: ما در سال زراعی 96-97 به طور متوسط 79 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نزولات جوی داشتیم که این موضوع تمامی منابع تأمین آب استان به خصوص سدهایی که تأمین کننده اصلی نیاز آبی شهر بندرعباس هستند را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه پراکنش این بارش‌ها در کمترین سطح بوده به گونه‌ای که ورودی  آبگیر دو سد استقلال و شمیل و نیان بر اساس گزارش شرکت آب و فاضلاب در سال زراعی جاری صفر  بوده است، تصریح کرد: حجم مفید باقیمانده‌ای که در حال حاضر در مخزن این دو سد وجود دارد در مجموع 20 میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که حداقل نیاز آبی شهر بندرعباس به طور متوسط پنج و نیم میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با تأکید بر اینکه سال 97 سال بسیار سخت و طاقت‌فرسایی در حوزه تأمین آب در سطح استان هرمزگان خواهد بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود در زمستان سال زراعی جاری بارش‌هایی را داشته باشیم که اگر روند بارش‌ها همچون سال 96 باشد قطعاً در تابستان 98 بزرگ‌ترین دغدغه استان تأمین آب خواهد بود و باید تأمل ویژه‌ای به این موضوع شود.

عدم توجه کافی به تقاضا ما را با چالشی جدی مواجه کرده است

قصمی با اشاره به اینکه همین اطلاعات کافی ‌است که اهمیت موضوع را درک کرده باشیم، عنوان کرد: تاکنون تمرکز اصلی ما روی مدیریت عرضه بوده به این معنی که موضوع خشکسالی و تنش آب را مطرح و در مقابل آن طرح‌های مبارزه با خشکسالی مانند طرح‌هایی مثل استفاده از آب‌های ژرف، شیرین‌سازی آب دریا، استفاده از پسماندها، حفر چاه‌های جدید، کف‌شکنی‌ها، تیپ انتقال طولانی‌تر و ایجاد سازه‌های سدی بیشتر را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که در کنار اهمیت این موضوعات، عدم توجه کافی به موضوع تقاضا نتوانستیم برنامه‌ها و راه حل‌هایی که به دنبالشان بودیم را به مرحله اجرا در بیاوریم و نتایج کسب شده خوب نیستند و امروز ما را با چنین چالشی مواجه کرده است.

خشکسالی مشکلی موقتی  و گذرا برای کشور نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه رویکرد مجموعه وزارت نیرو در شرایط فعلی تغییر این ساختار است، خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم کشور ایران به خصوص استان هرمزگان با اقلیم خاصی که دارد در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد و سال‌های متوالی با تنش‌ها و بحران‌های آبی و خشکسالی مواجه بوده است.

قصمی اضافه کرد: تا امروز باید به این باور رسیده باشیم که خشکسالی و تنش آبی موضوعی موقتی و گذرا برای کشور ایران و استان هرمزگان نیست، ما باید خود را با این شرایط سازگار بار بیاوریم، امروزه همه هدف‌گذاری‌ها در مجموعه وزارت نیرو براساس تمرکز بر سازگاری و  مدیریت تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه در سازگاری هدف قرار دادن اساس سازوکار بحران بر پرداختن به طرح‌های مدیریت تقاضا علاوه بر پروژه‌های مدیریت عرضه است، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم خود را با این شرایط تطبیق داده و رفتارها و رژیم مصرفی خود را تغییر دهیم.

شرایط به وجود آمده یک فرصت برای تغییر باورها و رویه های غلط  در الگوی مصرف است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه شرایط خاص به وجود آمده در کشور را نه به عنوان یک تهدید بلکه باید به عنوان یک فرصت برای تغییر باورها و رویه‌های غلط در حوزه الگوی مصرف بشماریم، اظهار کرد: در این راه از تمامی صاحبان قدرت، نمایندگان مجلس، همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، استاندار و خصوصاً مردم که جایگاه ویژه‌ای در حوزه مصرف دارند طلب کمک داریم که پای صحنه بیایند تا بتوانیم علاوه بر پروژه‌های عرضه آب که دولت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند، طرح‌های مدیریت تقاضا مانند مدیریت مصرف، اصلاح ساختار تعرفه، تمرکز بر برنامه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمین که یکی از معضلات بزرگی است که با آن موجهیم را نیز دنبال کنیم.

قصمی با اشاره به اینکه اکنون شرایط به گونه‌ای است که منابع آبی استان بی‌رمق‌ترین حالت خود را دارد و هیچ امیدی به بهبود این وضعیت در آینده نداریم، ابراز کرد: تنها ناگزیر به تغییر رفتارهای خود هستیم و چه بهتر که این تغییرات را از دستگاه‌های اجرایی شروع کنیم.

 

وی ادامه داد: به طور متوسط هر دستگاه اجرایی در سطح استان هرمزگان چهار هزار لیتر در شبانه روز مصرف آب دارد، با توجه به بازدیدهایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که در صورت اصلاح تأسیسات و تجهیزات، تأمین آب فضای سبز با طرح پسماند یا منابع آب زیرزمینی جایگزین و تغییر رفتارهای مصرفی می‌توانیم کاهشی 50 درصدی در حوزه مصرف آب دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه مراکز نظامی 7 درصد و مراکز آموزشی چهار درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه کنترل مصرف بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، باید سعی کنیم با کمک یکدیگر مدارس و تمامی مراکز آموزشی خود را به لوازم استاندارد تجهیز کنیم.

با انجام چند کار و راه حل اساسی در حوزه مدیریت تقاضا می توانیم سال 97 را بدون جیره بندی سپری کنیم

 

قصمی با اشاره به اینکه قرار است امسال به صورت ویژه جلساتی با دستور استاندار هرمزگان برگزار شود، افزود: به زودی دستورالعملی در این زمینه از استانداری هرمزگان به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود و امیدواریم بتوانیم این تابستان را هم با آرامش بگذرانیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام آب منطقه‌ای هرمزگان میزان تخصیصی که در این شرایط غیرنرمال برای آب شهر بندرعباس در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار داده خواهد شد، چاره‌ای جز نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب در سطح شهر بندرعباس نیست اما نمی‌خواهیم از همان ابتدا به سراغ جیره‌بندی برویم و اگر چند کار و راه حل اساسی را در حوزه مدیریت تقاضا با همکاری هم انجام دهیم قول می‌دهم با جدیتی که مجموعه همکاران ما در سطح استان هرمزگان خواهند داشت بتوانیم سال 97 را بدون هیچگونه جیره‌بندی بگذرانیم.

اگر روش مصرف تغییر نکند با بحران جدی روبرو خواهیم شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه اگر روش مصرف خود را با همین روند ادامه دهیم قطعاً با بحران جدی روبه‌رو خواهیم شد و چاره‌ای جز جیره‌بندی نداریم، تصریح کرد: ما تمرکز خود را در حوزه مدیریت عرضه کم نکردیم، استفاده از آب‌های غیرمتعارف و شرین‌سازی آب دریا در دستور کار است و با پیگیری‌های ویژه مجموعه وزارت نیرو و استاندار هرمزگان در ابتدای امسال فاز اول آب‌شیرین‌کن بندرعباس را وارد مدار بهره‌برداری خواهیم کرد.

قصمی با اشاره به اینکه حوزه معاونت عمرانی در سطح استان به شدت در حال پیگیری حل مشکل ساختار حقوقی و قراردادی سهمیه استان هرمزگان از محل آ‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی در کوتاه مدت است، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که منابع مالی برای ایجاد زیرساخت انتقال و توزیع این ظرفیت‌های جدید را ایجاد کرده و با این گذر سه-چهار ساله شهر بندرعباس و استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های پایدار و دارای کمترین تنش در حوزه تأمین آب در سطح کشور مطرح خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه