English

تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی آغاز شد

کارشناس محیط‌زیست دریایی منطقه آزاد قشم از آغاز تخم‌گذاری لاک‌پست پوزه عقابی در سواحل شیب دراز قشم خبر داد.

 تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد غواضی با بیان اینکه پارسال بیش از صد لاک‌پشت، حدود پنج‌تا ده هزار تخم در سواحل شیب دراز قشم گذاشتند، گفت: تخم لاک‌پشت‌ها را گروه ناتوران خمیس، یعنی محافظان لاک‌پشت که شش نفر از افراد بومی روستای شیب دراز قشم هستند، به مکان امن منتقل می‌کنند.

 وی در ادامه افزود: سه ماه بعد از تخم‌گذاری، بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون آورده و به سمت دریا حرکت می‌کنند.

کارشناس محیط‌زیست دریایی منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: جامعه محلی جزیره به‌ویژه جوانان روستای شیب دراز بر اساس یک برنامه‌ریزی منسجم و مستمر، برای حفاظت از تخم این جانور به‌شدت در معرض خطر انقراض آموزش‌دیده‌اند.

لاکپشت پوزه عقابی

غواضی خاطرنشان کرد: طرح حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی با کمک مردم روستای شیب دراز از سال هشتادوچهار به‌عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های حفاظتی کشور با مشارکت مردمی آغاز و در سال هشتادوهشت در شمار ده طرح برتر بنیاد توسعه و محیط‌زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.

وی بیان کرد: پوزه این لاک‌پشت‌ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

غواضی با اشاره به اینکه وزن میانگین لاک‌پشت پوزه عقابی بالغ حدود ۸۰ کیلوگرم است و طول آن به یک متر می‌رسد، تصریح کرد: تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی همه‌ساله از اواسط اسفند آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش موج، لاک‌پشت‌های دریایی ازجمله گونه‌های تحت حمایت کشور به شمار می‌رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه