English

مدیریت بحران خوزستان از علت اعلام تعطیلی بحران ها در دقیقه ۹۰ پرده برداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: ابزار تصمیم‌های ستاد مدیریت بحران در خصوص تعطیلی سازمان محیط زیست و هواشناسی است؛ بنابراین زمانی که ابزار پیش‌بینی ما از نظر تجهیزات مشکل دارد باید تا دقیقه 90 جهت تصمیم‌گیری صبر کنیم.

مدیریت بحران خوزستان از  علت اعلام تعطیلی بحران ها در دقیقه 90 پرده برداشت

به گزارش خبرگزاری موج، کیامرث حاجی زاده در نشست خبری امروز (19 اسفند) که در اداره کل کل مدیریت بحران استانداری برگزار شد، بیان کرد: ابزار تصمیم‌های ستاد مدیریت بحران در خصوص تعطیلی در زمان وقوع ریزگردها یا بحران‌ها، مجموعه هواشناسی و پس از آن سازمان محیط زیست است که میزان غلظت‌های ریزگرد را گزارش می‌دهند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های هواشناسی مشکل دارد و این مساله جدید نیست. محیط زیست نیز میزان غلظت‌ها را پس از رخ دادن اطلاع می‌دهد که گاهی دستگاه‌های این مجموعه نیز به خوبی عمل نمی‌کنند و با تأخیر میزان غلظت‌ها را اعلام کنند. بنابراین زمانی که ابزار پیش‌بینی ما از نظر تجهیزات مشکل دارد باید تا دقیقه 90 جهت تصمیم‌گیری صبر کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید اقدامات انجام شده در ستاد مدیریت بحران را نادیده گرفت، افزود: بیش از 12 سال ریزگردها در خوزستان رخ داده ولی کدام کار کارشناسی و زیرساختی در این زمینه انجام شده است؟ شاید بعد از گرد و غبار شدید بهمن 95 و ورود دولت و همچنین تذکر مقام معظم رهبری اقدامات بسیاری انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به عدم پرداختی های زیست محیطی برخی دستگاه ها و شرکت ها در خوزستان تصریح کرد: بیش از 400 هزار هکتار اراضی بیابانی و کانون های ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که برای حل معضل گرد و غبار در خوزستان حداقل پنج سال زمان نیاز است.

وی با اشاره به آبگیری هورالعظیم بیان کرد: کسی اعلام نکرد چرا این تالاب خشک شده و یا اینکه چرا 10 هزار هکتار از این تالاب را به بهانه استخراج نفت خشک کرده اند؛ حتی کسی در مورد میزان مالچ پاشی در گذشته یا چند مدت اخیر هم سوالی نپرسیده است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در گذشته ستاد مدیریت بحران دارای دو اتاق با حدود هشت نفر نیروی بی انگیزه بود، ادامه داد: پیش بینی ـ پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی که چهار مرحله ستاد بحران است، در آن زمان در دستور کار نبوده و پژوهش، آموزش، کمیته فنی، اطلاع رسانی و غیره ستاد هم خیلی کم در کانون توجه قرار داشت.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه تا رسیدن به جایگاه ایده آل هنوز هم فاصله داریم، عنوان کرد: البته در راستای تقویت مراحل ستاد بحران و کمیته های مختلف آن تلاش های بسیاری صورت گرفته است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه استان در حوزه آموزش ستاد بحران به پنج قطب از جمله ماهشهر، رامهرمز و دزفول تقسیم شد، گفت: ام الحجار و ام الغزلان دو روستای شادگان بودند که بیش از 20 سال شاهد پیشروی رودخانه بودند و کسی به آن توجه نمی کرد ولی ما برای استحام سازی یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار به سازمان آب و برق اختصاص دادیم.

وی خبر داد: چهار منطقه رانشی میراحمد دهدز، گلگیر مسجدسلیمان، شهیون دزفول و سید نبی شوش در استان خوزستان شناسایی شده که هر کدام از آنها حداقل 5 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه اعتبار 44 میلیارد و 700 میلیون تومانی مقاوم سازی دو و نیم برابر شد، یادآور شد: گردهمایی مسئولان سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور به مدت دو روز به میزبانی خوزستان در سالن اجتماعات شرکت توسعه نیشکر برگزار می شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه با دست خالی سیل بندهای شعیبیه شوشتر را سال گذشته بازسازی کردیم، گفت: اعتبارات سیل سال گذشته 30 میلیارد تومان ابلاغ و تخصیص آن صفر اعلام شد؛ با پیگیری های متعدد این اعتبار را برای اولین بار به سال جاری تنفیذ و در نهایت 33 درصد آن حدود 12 میلیارد تومان تخصیص داده شد؛ در سیل 95 بالغ بر 900 میلیارد تومان خسارت به استان وارد شد ولی اعتبار اختصاصی به آن 33 میلیارد تومان بود که آن هم در حال برگشت بود.

لزوم ایجاد تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح توزیع آب

مدیریت بحران خوزستان

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح توزیع آب افزود: در حوزه کشاورزی سال گذشته بیش از ده ها جلسه در شهرستان ها و مرکز استان برگزار شده و اگر ورود نمی کردیم شاهد درگیری های خیلی بدتری باید می بودیم.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: شورای آب و برق هر دو هفته یک بار در استان برگزار می شود، بیان کرد: در حوزه آب شرب اگر ما ورود پیدا نمی کردیم معضلات دوچندان می شد؛ در ایذه، دهدز و برخی شهرها معضل داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی