English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان مطرح کرد؛

پیشگیری و رفع تصرف از ۱۷۰۰ هکتار از اراضی ملی هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت:یک هزار و 700 هکتار در سالجاری پیشگیری و رفع تصرف اراضی ملی با تلاش های کارکنان بخش حفاظت صورت گرفته است و از این میزان یک هزار و 340 هکتار آن با پیشگیری و 364 هکتار آن رفع تصرف شده است.

پیشگیری و رفع تصرف از 1700 هکتار از اراضی ملی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، امید ذاکری در نشستی خبری با اشاره به اینکه پیشگیری و رفع تصرف از 1700 هکتار از اراضی ملی هرمزگان، اضافه کرد: یک میلیون هکتار وسعت جنگل های طبیعی استان است که در رده چهارم کشور قرار داریم که همین موضوع مسئولیت‌هایمان را افزایش داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان‌های همجوار جبهه های هوا تحت تاثیر قرار می دهد، خاطرنشان کرد: اما در هرمزگان به دلیل وجود همین جنگل‌ها گرد و غبارها را فیلتر می کند و حفاظت از منابع موجود سرمایه گران‌بهایی است.

پیشگیری و رفع تصرف از 1700 هکتار از اراضی ملی

وی ادامه داد: یک هزار و 700 هکتار در سالجاری پیشگیری و رفع تصرف اراضی ملی با تلاش های کارکنان بخش حفاظت صورت گرفته است و از این میزان یک هزار و 340 هکتار آن با پیشگیری و 364 هکتار آن رفع تصرف شده است.

ذاکری با بیان اینکه از سال 94 اقدامات مناسبی صورت گرفت تا اکنون دو میلیون هکتار از زمین‌های استان توسط مرتع داران در حال حفاظت است، اضافه کرد: امیدواریم این امر به صد در صد مراتع استان برسد تا بتوانیم به نتیجه لازم دست یابیم.

وی ادامه داد: به مرتع داران آموزش های لازم داده شده و کارت مرتع بانی صادر تا بتوانیم به شکل صحیح از این مراتع حفاظت شود.

رفع تصرف (2)

آموزش 10 هزار همیار طبیعت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 هزار همیار طبیعت را جذب و آموزش دادیم، عنوان کرد: امسال بیش  از 10 هزار دانش آموز دیگر آموزش داده شده اند.

وی با بیان اینکه بحران آب معضل جهانی است، افزود: امسال بیش از 12 هزار هکتار در استان عملیات آبخیزداری انجام دهیم و 42 سازه آبخیزداری اجرا شد.

ذاکری با اشاره به اینکه به دنبال احیای اراضی بیابانی هستیم، عنوان کرد: اولین سد لاستیکی که با استفاده از لاستیک های مستعمل خودروها عملیاتی کردیم و در دهه فجر به بهره برداری رسید که هم در ساماندهی پسماند و کاهش هزینه به مقدار سه برابر نیز توانست مثمرثمر باشد.

وی با بیان اینکه مشارکت خیرین در این دو سال اخیر نیز گام مهمی در جهت توسعه فعالیت ها در حوزه آبخیزداری بود، اضافه کرد: رئیس مجمع خیرین استان هرمزگان در سطح ملی مشغول به فعالیت و نائب رئیس بنیاد خیرین طبیعت را برعهده دارد.

ذاکری ادامه داد: 75 سازه با هزینه 12 میلیارد تومان و ظرفیت آبگیری 22 میلیون مترمکعب توسط خیرین در هرمزگان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه آبزی پروری ظرفیت مهمی است و 13 سازه در این زمینه در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: برای تولید سه عامل در اولویت است که یکی از مهمترین ها اعطا زمین است که در این راه امسال بیش از 8 هزار هکتار استعدادیابی و به سرمایه گذار تخصیص یافته است.

 امید ذاکری با اشاره به اینکه در راستای سلامت اداری برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته است، اضافه کرد:  الکترونیکی کردن دفتر پیشخوان دولت به ویژه در استعلام ها بود که از دی ماه آغاز و از فروردین ماه در تمامی شهرستان های هرمزگان اجرا می.شود.

تثبیت ماسه های روان در میزان 800 هکتار

وی با بیان اینکه کلیه شهرستان‌های هرمزگان نیز به اتوماسیون اداری متصل شده اند، افزود: پس از 10 سال که مالچ پاشی نیز متوقف شده بود با پیگیری سازمان جنگل‌ها و اداره کل منابع طبیعی امسال این امر محقق و جهش عظیمی در تثبیت ماسه های روان در میزان 800 هکتار خواهیم داشت.

ذاکری با بیان اینکه 60 هزار اصله نهال حرا امسال تولید شد، اضافه کرد: نهال نخل گونه باغی است و نیاز به کود دهی و سمپاشی دارد و نمی‌تواند تثبیت کند ماسه روان را و به همین دلیل استفاده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نهال کهور نیز مورد استقبال قرار گرفته است، تصریح کرد: از سایر گونه های محلی مناسب برای تثبیت ماسه روان نیز با مشارکت شهروندان استفاده می شود.

درختکاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان تصریح کرد: پانزدهم اسفندماه در میدان تره بار جدید مراسم درختکاری برگزار می شود و در سراسر استان 50 هزار نهال کاشته می شود.

وی با بیان اینکه 16 اسفندماه شب شعر با موضوع نهال کاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: 21 اسفندماه همایشی با عنوان مدیریت جامع منابع آبخیزداری برگزار می شود.

ذاکری با اشاره به اینکه 10 سازه آبخیزداری در هفته منابع طبیعی به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: حدود 300 مورد گزارش مردمی توسط سامانه 1504 ثبت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه