English

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان خبر داد؛

گازدار شدن ۷۶ شهر و ۱۹۸ روستای خوزستان در سال ۹۶

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: در سال جاری گازرسانی به ۱۹۸ روستای استان انجام گرفته و از ۷۸ شهر موجود در استان ۷۶شهر گازدار شده اند و فقط دو شهر قلعه خواجه و اندیکا هستند که گاز ندارند.

گازدار شدن ۷۶ شهر و ۱۹۸ روستای خوزستان در سال ۹۶

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، سید ناصر حسینی نژاد با بیان اینکه تا قبل از انقلاب تنها 4 تا ۵ شهر تحت پوشش گازرسانی بود درصورتی که بعد از انقلاب توجه همه شرکت ها و سازمان ها به مناطق محروم بوده است، گفت: بعد از انقلاب بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز و این امر باعث شد میل شرکت به محرومیت زدایی تبدیل به یک سیاست راهبردی برای تأمین سوخت درون کشور شود.

وی با تأکید بر اینکه به ازای هر ۴۵ ساعت از لحظه تحویل سال ۹۶ تا امروز یک روستا در سطح استان گازدار شده است، بیان کرد: در سال جاری گازرسانی به ۱۹۸ روستای استان انجام شده که یک رکورد در تاریخ فعالیت شرکت گاز در استان بوده که از این مقدار ۹۰ روستا در هفته دولت و مابقی در دهه فجر گازرسانی شده اند.

بیش از ۹۵ درصد گاز مصرفی در استان در بخش صنعت است

گازرسانی صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه شرکت گاز وارد نیم قرن دوم فعالیت‌های خود شده است، گفت: خوزستان بزرگترین و مهمترین استان تولید کننده نفت بوده و شرکت گاز در این دوره بیشتر بر کیفیت خدمات خود تمرکز کرده است.

حسینی نژاد تأمین زیرساخت برای توسعه صنایع فولاد، پتروشیمی و دستیابی به زیرساخت‌ها برای دستیابی به بازارهای خارجی از طریق گاز تصفیه شده دانست و گفت: احداث نیروگاه‌های جدید و فروش انرژی به عنوان ارزش افزوده در این بخش، تامین زیرساخت‌ها برای صیانت از چاه‌های نفت از فرصت‌هایی است که در خوزستان وجود دارد.

بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش گازرسانی قرار هستند

گاز شهری

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی، شرکت گاز وارد نیم قرن دوم فعالیت‌های خود شده است، افزود: توسعه گازرسانی در شهرها به گونه‌ای است که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش گازرسانی بوده و از ۷۸ شهر موجود در استان ۷۶شهر گازدار شده اند و فقط دو شهر قلعه خواجه و اندیکا هستند که گاز ندارند.

حسینی نژاد ادامه داد: عملیات گازرسانی به شهرهای اندیکا و قلعه خواجه در قالب ۳ پروژه اجرایی شده و از طریق تکنولوژی انتقال گاز فشرده در سال آینده به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه خوزستان یک استان صنعتی است، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد گاز مصرفی استان صرف بخش‌های صنعتی شده و ۹۸ درصد سوخت صنایع در استان از طریق گاز تأمین می‌شود در نتیجه در سال‌های گذشته روند احداث صنایع جدید یا توسعه صنایع موجود و توسعه شبکه‌های گازرسانی منجر به افزایش مصرف گاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به طور متوسط به حدود ۵۴ میلیون مترمکعب مصرف گاز خوزستان بوده است، یادآور شد: در تابستان امسال، روزانه ۶۶ میلیون متر مکعب گاز علاوه بر گازهای تزریق شده به صنایع، مصرف شده و امسال اولین سالی بود که مصرف گاز در نیروگاه‌ها نسبت به پتروشیمی‌ها بیشتر شد.

وی ادامه داد: همه نیروگاه‌های ما با تمام توان در مدار بوده و هیچ کدام از آنها با مشکل قطعی و یا افت فشار مواجه نشده اند.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان اضافه کرد: اکنون در شرایط خاصی به سر می بریم که میزان مصرف گاز را باید به عنوان یک تهدید تلقی کرده و در صورتی که با همین الگوی مصرف به راه خود ادامه دهیم، در سال‌های آینده با چالشی برای تأمین سوخت مواجه خواهیم شد.

میزان مصرف بیش از دو برابر میزان تولید است

میزان مصرف گاز

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف گاز در استان بیش از دو برابر میزانی است که در استان تولید می‌شود، بیان کرد:  این مقدار اضافی از طریق خطول انتقال گاز سراسری پارس جنوبی برای استان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: درحال حاضر به دلیل نیاز صنایع ما به گاز، واردکننده شده ایم و لازم است صنایع در بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوان بهترین راندمان در میزان انرژی مصرف شده ایجاد شود.

وی ادامه داد: در پنجاه سال دوم فعالیت شرکت گاز شرایط دیگری ایجاد شده و به دلیل اینکه کمیت تقریبا تمام شده بیشتر به دنبال کیفیت کار و همچنین به فکر پایداری گاز برای مصرف کنندگان و تشویق برای ارتقاء کارآیی و بهبود مصرف هستیم.

حسینی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸ پروژه تعریف شده است، یادآور شد: این پروژه ها شامل گازرسانی به ۴۸۴ روستا بوده که از این تعداد ۱۹۸ روستا گازدار شده  و ۲۸۶ روستای دیگر درحال گازرسانی هستند و همچنین علاوه بر این گازرسانی به ۳۰۰ روستای دیگر در برنامه سال ۹۷ قرار دارد.

اولویت گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰خانوار

وی با تاکید بر اینکه روستاهای مرزی و دارای بیش از ۲۰ خانوار از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، بیان کرد: در سال جاری بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان در پروژه‌های سرمایه‌ای جذب شده که گازرسانی به روستاها، شهرها و صنایع را به دنبال داشته و در بخش تبدیل سوخت در حوزه صنایع عمده بیش از ۱۶۵ هزار متر مکعب در ساعت تبدیل سوخت انجام گرفته که معادل یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر گازوئیل است که در سال می توانست مصرف شود.

حسینی نژاد در خصوص بدهی برخی شرکت‌ها به شرکت گاز تصریح کرد: تخصیص منابع برای توسعه گازرسانی رابطه مستقیمی با میزان وصول مطالبات ناشی از فروش گاز داشته و خوزستان جزو سه استان برتر در فروش گاز است.

گازرسانی به روستای خوزستان

 

وی افزود: بخش عمده این فروش به بخش‌های صنعتی بوده و بخشی از این سازمان‌ها و شرکت‌ها به ما بدهکار هستند و در طول سال‌های گذشته، نرخ این بدهی نیز افزایش پیدا کرده است.

حسینی نژاد ادامه داد: گاهی برخی شرکت‌ها به دلیل شرایط موجود یا نامگذاری سال، سوءاستفاده‌هایی کرده و برخی صنایع با حمایت‌های درون استانی به نوعی هزینه‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و این در حالی است که در برخی موارد شاهد سودآور بودن این صنایع هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در پایان ضمن تاکید بر اینکه شرکت سیمان خوزستان، یکی از صنایعی است که سال گذشته سودآور نیز بود اما میزان بدهی آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه نیز یکی دیگر از این شرکت‌ها است که هر سال به بدهی آن افزوده شده و این تصور که مسائل کارگری می‌توانند راه گریزی برای گریز از مسئولیت و تکلیف قانونی برخی صنایع باشد، در واقع یک فرهنگ قانون‌گریزی را رواج می‌دهد که اصلا نمی‌تواند برای استان مفید باشد و باید حقوق قانونی خود را بدانیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه