English

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه:

سازمان‌های مردم‌نهاد برای ساماندهی کودکان کار وارد عمل شوند

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه خواستار اتخاذ تدبیر جدی، اهتمام جمعی با اندیشه جهادی در خصوص آسیب‌های اجتماعی شد.

سازمان‌های مردم‌نهاد برای ساماندهی کودکان کار وارد عمل شوند

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، محمدحسین صادقی در همایش هم‌اندیشی مسوولین هسته‌های مردمی در کرمانشاه گفت: تلاش و برنامه‌ریزی به‌منظور تقویت احساس مسوولیت شهروندان نسبت به محیط پیرامون خود یکی از انتظارات و مطالبات استیفا نشده از سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی اظهار داشت: نباید مردم نسبت به مسائل عمومی یا موضوعاتی که مستقیم و شخصی به آن‌ها ارتباط نمی‌یابد بی‌تفاوت یا احیاناً کم‌توجه باشند، تقویت احساس مسوولیت در حوزه‌ی موضوعات اجتماعی و تبدیل این نگرش به یک فرهنگ عمومی رایج و فراگیر ضروری است.

وی با بیان اینکه نباید از سمن‌ها به‌عنوان ابزار برای تحقق اهدافی غیر ازآنچه در اساسنامه اولیه آن‌ها پیش‌بینی‌شده استفاده کرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه موضوعات حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست را دغدغه بسیاری از علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت دانست و افزود: حسب مقررات ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری سمن‌ها می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در این حوزه اعلام‌جرم کنند و علاوه بر آن در فرایند دادرسی نیز نقش‌آفرین باشند.

وی موضوع دفع پسماندهای بیمارستانی، حفظ زیست‌بوم تالاب هشیلان و سراب نیلوفر، صیانت از زیست‌بوم جانوری قراویز، نحوه‌ی مواجهه با حریق در عرصه‌های طبیعی و پدیده کوره‌های زغالی که ذخایر جنگلی زاگرس به‌صورت جدی را تهدید می‌کند... ازجمله موضوعات بااهمیت در این زمینه اعلام کرد و گفت: لزوماً در تعقیب این معنا نباشیم که اصلاح رفتار متقابل بازدارنده را با بهره‌گیری از ابزار تنبیه واکنش کیفری پیگیری کنیم. بلکه اتخاذ تدابیر پیشگیرانه‌ی وضعی اثربخش و کارآمد، شناسایی بازبین بردن زمینه‌های شکل‌گیری جرم باید یک سیاست راهبردی باشد که با تدوین برنامه کارشناسی تحقق آن را دنبال کنیم.

مدعی‌العموم کرمانشاه اضافه کرد: ابزار مجازات و تنبیه نباید راهکار منحصر مقابله باشد، بلکه به یک فرآیند مکمل مبتنی بر نگاه پیشگیرانه وضعی و اجتماعی توأم با اهتمام به اصلاح و حذف بسترهای جرم‌زا از طریق فرهنگ‌سازی عمومی نیاز است.

وی بابیان اینکه باید با نگرش واقع‌بینانه و باهمت جمعی و اندیشه جهادی راجع به مدیریت آسیب‌های اجتماعی تدبیر شود، تصریح کرد: حاشیه‌نشینی، طلاق و اعتیاد ازجمله آسیب‌های اجتماعی هستند که در پرداختن به آن‌ها درنگ جایز نیست.

صادقی همچنین به مسئله کودکان خیابانی و کار پرداخت و گفت: در بحث مدیریت موضوع صرفاً به جمع‌کردن از سطح شهر نباید بسنده کرد و ازآنجاکه چرخه‌ی کاملی که شامل گردآوری، غربالگری، آموزش و توانمندسازی باشد مشاهده نمی‌شود. لذا اثربخشی اقدام هم تبعا در حد انتظار نیست.

وی تصریح کرد: در این فرایند کودکان پس از هر نوبت که توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند، پس از مدت کوتاهی نگه‌داری؛ دوباره به همان فعالیت سابق خود بازمی‌گردند.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه ادامه داد: مدیریت موضوع ساماندهی کودکان خیابانی و کار به‌تنهایی از عهده دستگاه‌های دولتی برنمی‌آید، بلکه ضرورت دارد سمن‌ها نیز با جدیت و احساس مسئولیت ویژه ضمن بهره‌گیری از روش‌های علمی و کارشناسی مداخله‌ی مؤثر نمایند، این کودکان حتی چنانچه استعداد ضعیفی هم درزمینهٔ گرایش به بزهکاری داشته باشند، اگر آن‌ها را به‌موقع درنیابیم می‌توانند برای آینده خود و جامعه مخاطراتی را رقم بزنند.

وی همچنین بابیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد این امکان رادارند که ضمن طرح شکایت، در مرحله دادرسی نیز حضورداشته باشند، گفت: حوزه حقوق اطفال، نوجوانان، زنان، بیماران ناتوان جسمی و ذهنی و نیز محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی ازجمله حوزه‌هایی است که سمن‌ها می‌توانند در مطالبه گری نقشی برجسته و اثربخش ایفاء کنند.

صادقی با انتقاد از رایج بودن کشت‌هایی که نیازمند به حجم قابل‌توجهی آب است عمدتاً در بخش‌هایی از شرق استان گفت: سفره‌های آب زیرزمینی و روان آب‌ها ذخایر ارزشمندی هستند که مصرف آن‌ها لزوماً باید تحت مدیریت باشد اینکه کشاورزانی از نقاط دیگر کشور به انگیزه تحصیل منفعت به کرمانشاه می‌آیند و با اجاره‌ی اراضی به کشت محصولات با مصرف بالای آب مبادرت نمایند اتفاق خوشایندی به نظر نمی‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه