English

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی:

حدود ۴۰ درصد واجدان شرایط خراسان رضوی جهت دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: حدود ۴۰ درصد واجدان شرایط استان جهت دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند.

حدود ۴۰ درصد واجدان شرایط خراسان رضوی جهت دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد،سیدحسن نیری در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس ثبت احوال ، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ روز سوم دی ماه به نام روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده و سند سجلی یک سند پایه هویتی است که در قالب شناسنامه در اختیار افراد قرار گرفته است.

وی افزود: اقدامات انجام شده ا در بحث توسعه دفاتر پیشخوان، تغییر نام، تعویض شناسنامه، تعویض کارت ملی و دیگر اسناد و مدارک مرتبط با سند سجلی افراد می باشد .

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه کارت ملی هوشمند کارتی الکترونیکی و چند منظوره است، خاطرنشان کرد: همه اطلاعات مورد نیاز هویتی در این کارت وجود دارد و هدف اصلی از تعویض کارت‌های قبلی و تبدیل آن به کارت هوشمند تجمیع کارت‌های مختلف شناسایی و هویتی افراد بوده است.

نیری خاطرنشان کرد: خدمات دفاتر پیشخوان از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و ۴۰ دفتر در سطح استان فعال است که ۲۵ دفتر در مشهد و ۱۵ دفتر در شهرستان‌ها بوده است‌.

 و ی گفت: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت الکترونیکی در این دفاتر ارائه شده و بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ مراجعه حضوری را کاهش داده است.

وی افزود: تاکنون ۲ میلیون ۸۱۲ و هزار و ۴۲۸ شناسامه مکانیزه صادر شده  و به‌مرور زمان شناسنامه‌های دست‌نویس جمع‌آوری می شود.

 و ی خاطر نشان کرد:کار تعویض شناسنامه‌ حداکثر در مدت زمان ۱۲ روز انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی درباره تغییر نام، گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۵هزار و‌۵۰۰ مورد تغییر نام داشته‌ایم و تغییر نام‌های قرآنی و معصومان با هم انجام می‌شود، اما حذف نام معصوم و قرآنی امکان‌پذیر نیست و کار تغییر نام دیگر با این نام‌های متبرک هم انجام می‌شود.

نیری درباره روند تعویض کارت‌ ملی، گفت: از ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۹۷ کارت‌های قبلی تا تاریخ اعتباری پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۶ فاقد اعتبار است، اما کارت‌هایی که تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ اعتبار دارند تا آن زمان قابل پذیرش هستند و باید همه افراد بالای ۱۵ سال این کارت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدت زمان انجام این کار از زمان اقدام تا زمان تحویل بین ۲۰ تا ۳۰ روز بوده که میانگین آن ۲۵ روز است، افزود: هزینه خدمات ۲۰ هزار تومان است که به‌صورت الکترونیکی است و رقم حق‌الزحمه کارمزد ثبت‌نام هم از ۷ تا ۹ هزار تومان و مبلغ تحویل کارت ۲ هزار تومان بوده که حداقل آن ۲۹ و حداکثر آن ۳۱ هزار تومان است.

وی گفت:همچنین مبلغ ۵ هزار تومان هم هزینه پیش‌ثبت‌نام است که با احتساب ارقام قلبی حداقل آن ۳۴ و حداکثر آن ۳۶ هزار تومان است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با تاکید بر اینکه روزانه ۸هزار و‌۵۵۰ درخواست در ۱۰۳ دفتر پستی و پیشخوان پذیرفته می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر حداکثر درخواست‌های روزانه ۴ هزار مورد و کمتر ۵۰ درصد سقف تعریفی بوده و از مردم درخواست داریم که این کار را به لحظات آخر که اوج شدید مراجعات را به‌همراه دارد موکول نکنند؛ همچنین در هنگام مراجعه حضوری چه در زمان اقدام و در چه در زمان تحویل کارت هوشمند ملی، حضور خود فرد الزامی است زیرا روند فرایند کار به‌صورت زنده و مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و امکان فرستادن نماینده یا وکیل وجود ندارد.

نیری تصریح کرد: همه مشخصات هویتی و بیومتریک صورت و اثر ۱۰ انگشت دو دست در این کارت‌ها وجود دارد و کارت ملی هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیکی بوده است و این کارت استفاده چند منظوره خواهد داشت و بانک قوی اطلاعاتی افراد در دسترس خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای کسانی که در دلیل شرایط منطقه‌ای و جسمانی امکان مراجعه حضوری ندارند دفاتر سیار فعال شده و اولین دستگاه سیار استان با حضور رئیس سازمان ثبت احوال کشور در موسسه همدم فعال شد و پس از آن به موسسه فیاض‌بخش و زندان مرکزی مشهد برده و اولویت با مراکز درمانی، سالمندان، معلولان و غیره بوده است و برای استان ۶۰ دستگاه سیار فراهم می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: اگر شناسنامه و کارت ملی افراد مفقود شد می‌توانند با ارسال مشخصات خود به شماره ۰۹۳۸۱۰۰۱۰۰۰ پیگیر باشند و در صورت پیدا شدن تحویلشان می‌شود، در غیر این صورت کارت المثنی توسط ثبت احوال صادر می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه