English

صیانت از بافت تاریخی گیلان در سایه ایجاد مشارکت جویی مدنی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در دیدار بابا مسعود نصرتی شهردار رشت گفت: ایجاد مسوولیت اجتماعی و مشارکت جویی مدنی می تواند نتایج مثبتی را در صیانت از بافت تاریخی به دنبال داشته باشد.

صیانت از بافت تاریخی گیلان در سایه ایجاد مشارکت جویی مدنی

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، در این دیدار که با هدف توسعه فعالیت های مشترک و نیز بررسی طرح های توسعه شهری با رویکرد صیانت از بافت تاریخی رشت برگزار شد، رضا علیزاده با اشاره به موقعیت ممتاز این شهرستان در جذب گردشگر و پتانسیل های بالای آن در تحقق توسعه پایدار، شهرداری رشت را از جمله دستگاه های تعیین کننده در تعالی و پیشرفت استان خواند و اظهار داشت: شهر رشت و روند توسعه یافتگی آن به واقع نقطه تبلور اندیشه و تلاش مسئولان استان به شمار می آید.

وی افزایش شمار گردشگران در شهر رشت را در گرو توسعه سرمایه گذاری ها و تجاری سازی فرآورده های گردشگری شهری قلمداد نمود و گفت: توسعه پایدار جوامع محلی متاثر از توجه جدی به عناصر فرهنگی هویتی است.

علیزاده ابنیه و بافت تاریخی شهر رشت را در زمره برترین المان های معماری سنتی ایران قلمداد نمود و افزود: متاسفانه به علت شرایط اقلیمی و شدت نزولات آسمانی بافت های تاریخی گیلان فرسودگی قابل ملاحظه ای را در خود جای داده اند که رفع این معضل تنها با هم افزایی و تعاملات دستگاه های اجرایی با یکدیگر و نیز آموزش های شهروندی در سطوح مختلف محقق می شود.

این مسوول کمبود اعتبارات را از چالش های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در امر مرمت و احیای ابنیه تاریخی دانست و با بیان اینکه صندوق حفظ و احیا ظرفیت خوبی برای احیای ابنیه تاریخی محسوب می شود؛ اذعان داشت: مکاتبات و رایزنی های بسیاری با صندوق حفظ و احیا در این خصوص صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود:هویت بخشی شهر رشت در گرو صیانت از بافت تاریخی و نیز حفظ المان های فرهنگی است، لذا باید از این داشته های ارزشمند در سایه تعاملات بین بخشی، تدوین اساسنامه های اجرایی و الزام به قوانین بهره مند شد.

این مسوول از سیمای شهری و المان های موجود در جوامع مذکور بعنوان رکن مهم در جذب گردشگر یاد کرد و با اشاره به اجرای پروژه های مرمتی متعدد در بافت شهری رشت طی سالهای اخیر علیرغم کمبود اعتبارات لازم، طرح بازآفرینی شهری رشت را نقطه تحولی در حوزه گردشگری خواند و گفت: در صورت بهره مندی از نقطه نظرات کارشناسان خبره و مجرب و همچنین جانمایی صحیح عناصر شهری شاهد رشد فزاینده اقتصاد، اشتغال و نیز رفاه عمومی شهروندان خواهیم بود.

علیزاده، رسیدن به نقشه الگویی کامل برای توسعه شهری رشت را مستلزم تشکیل شورایی متشکل از دستگاه های مجری در حوزه زیرساختهای فنی، عمرانی و فرهنگی دانست تا به بررسی طرح های ارسالی بپردازد و با تفکری علمی و فارغ از نگاه جانب گرایانه تصمیم گیری نماید.

این مسوول به شرایط کنونی بقعه مطهر حضرت فاطمه اخری، حمام حاجی، عمارت کلاه فرنگی و حمام پیرسرا به عنوان میراث معنوی شهر رشت اشاره کرد و خواستار ارائه پیشنهادات در مسیر اجرای هرچه بهتر این پروژه های مرمتی به کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان شد.

وی با اشاره به نگاه تعالی محور و همسو با مقررات و ضوابط میراث فرهنگی از سوی شهردار جدید، خاطرنشان کرد: پرداختن به موضوعاتی همچون جاده ابریشم، شهر خلاق غذا و تک بناهای تاریخی هرکدام سند تحول فرهنگی اجتماعی در گیلان خواهد بود و می تواند توسعه پایدار گردشگری را به ارمغان آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ظرفیت تشکل های مردم نهاد بعنوان عنصری کارآمد در مدیریت شهری و تعالی گردشگری یاد کرد و تصریح نمود: ایجاد مسئولیت اجتماعی و مشارکت جویی مدنی می تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

مسعود نصرتی شهردار رشت نیز در ادامه رشت ارکان فرهنگی، تاریخی و معماری رشت را مورد بحث قرار داد و به نقش تعیین کننده آن در جذب و تدوام گردشگری اشاره کرد.

وی سرمایه گذار برای تجهیز زیرساختها را یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: با تلفیق پتانسیل های شهرداری رشت و نیز تلفیق آن با تدابیر فرهنگی و تلاش های توسعه جویانه میراث فرهنگی می توان به نتایج خوبی دست یافت.

این مسوول بر اهمیت بافت ها و بناهای تاریخی رشت تاکید کرد و افزود:آنچه که می تواند میراث فرهنگی شهر رشت را اعتلا بخشد باید با نگاهی جمعی و همگرایانه مورد توجه قرار گیرد.

نصرتی فراهم نمودن انتظارات سرمایه گذاران در چارچوب قوانین و مقررات را یک ضرورت خواند که موجب رقبت افزایی در امر توسعه شهری خواهد شد.

شهردار رشت افزود: امروز گردشگری با رویکرد تک بعدی رو به فراموشی است، لذا با فراهم سازی زیرساخت ها باید در جذب گردشگران متعدد با علاقمندی های متمایز گام برداشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه