English

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

اعتقاد به ولایت فقیه ویژگی حوزه‌های علمیه انقلابی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در رأس جامعه اسلامی باید فقیه صاحب ولایت باشد و بتواند امر و نهی کند گفت: اعتقاد به ولایت فقیه از ویژگی حوزه‌های علمیه انقلابی است.

اعتقاد به ولایت فقیه ویژگی حوزه‌های علمیه انقلابی است

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، حجت‌الاسلام احمد واعظی در همایش «حوزه انقلابی، تحول در اندیشه سیاسی شیعه» که در محل سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی براینکه حوزه باید انقلابی بماند اظهار کرد: اگر حوزه وجهه انقلابی خود را از دست دهد و کم رنگ شود برای نظام اسلامی خطرناک است.

وی به تفسیرهای مختلف در مورد حوزه علمیه انقلابی اشاره کرد و افزود: یک تفسیر آن است به دلیل برخی از مشکلات، نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌ها مانند بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و توقع‌ها و انتظارهایی که از نظام اسلامی وجود داشت و محقق نشده بنابراین برای بخش‌هایی از روحانیت این ذهنیت به وجود آید کاری به مسائل سیاسی نداشته باشند و تنها به امور دینی بپردازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه علمیه غیر انقلابی به سیاست و نظام دغدغه‌مند نیست، تصریح کرد: حوزه علمیه غیر انقلابی کاری به نظام و سیاست نداشته و مداخله‌ای در بسیج و همراه کردن جامعه با منویات نظام ندارد و این حوزه سکولار و غیر انقلابی است.

واعظی به وجود دو رویکرد کلان سیاسی در درون نظام اشاره کرد و گفت: یک رویکرد بر ارزش‌ها و اصول انقلاب پافشاری می‌کند و وجهه و همت اصلی خود را حفظ و صیانت از ارزش‌های انقلاب قرار می‌دهد و جریان دیگر بیشتر به امور معیشتی و مدنی جامعه پرداخته و به مسائل کشور فارغ از جهت‌های انقلابی می‌اندیشد.

وی با اشاره به چالش بین انقلابی‌گری و نظام‌داری، بیان کرد: انقلاب اسلامی با شعارها، آرمان‌ها و ارزش‌هایی شکل گرفته و نظام مستقر باید به این شعارها عمل کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چالش بین انقلابی‌گری و نظام‌داری را دارای دو رویکرد دانست و خاطرنشان کرد: یک رویکرد می‌گوید بر تنور ارزش‌های انقلاب بدمیم و رویکرد دوم اعتقاد دارد مدیریت کلان جامعه باید بر مبنای منافع ملی و رفاه مردم باشد.

واعظی با بیان اینکه حوزه علمیه انقلابی تأکید بر ارزش‌ها دارد، یادآور شد: حوزه علمیه غیر انقلابی پافشاری روی ارزش‌ها ندارد و معتقد است بر بعضی از موضوع‌های انقلاب باید مقداری انعطاف داشته باشیم.

وی به وجود دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور اشاره کرد و متذکر شد: برخی معتقدند حوزه انقلابی به معنای حمایت از اصولگرایی و حوزه غیر انقلابی به طرف اصلاح‌طلبی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه سه تفسیر مذکور نمی‌تواند روح فرمایش مقام معظم رهبری مد نظر ایشان در مورد حوزه انقلابی باشد، اظهار کرد: عنوان حوزه علمیه انقلابی مباحث گسترده‌تری را در بر می‌گیرد.

واعظی، حوزه علمیه انقلابی را دارای یکسری ویژگی‌های معرفتی و عملکردی عنوان کرد و افزود: حوزه‌های علمیه پر برکت شیعه یکسری ویژگی‌ها و فضائلی در طول تاریخ داشته که شناخته شده و پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه تهذیب و تقوا از ویژگی حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه محل تهذیب نفس، اخلاقیات و تقوا بوده ضمن اینکه اشتغال جدی به تحصیل علوم دینی و جدیت در دانش‌آموختگی علوم اسلامی از ویژگی حوزه‌های علمیه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تحقیقات علمی را از دیگر ویژگی حوزه‌های علمیه خواند و بیان کرد: موضوع تبلیغ دین و اینکه همیشه حوزه‌ها بار تبلیغ رسالت الهی را به عهده داشتند از دیگر ویژگی حوزه‌های علمیه است.

واعظی با اشاره به اینکه انقلابی بودن اشاره به یکسری بینش‌ها و رفتارها دارد، متذکر شد: وجهه بینش، رفتار و عملکرد حوزه علمیه انقلابی خاص است.

وی به ابعاد بینش حوزه علمیه انقلابی اشاره کرد و گفت: پذیرش و باور پیوند ذاتی بین اسلام و سیاست از بینش‌های حوزه علمیه انقلابی محسوب می‌شود بنابراین اسلام را دین انزواطلبی و دین فردی بیگانه از اجتماع و سیاست نمی‌داند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه حوزه علمیه انقلابی اعتقاد به فقه حکومتی دارد، خاطرنشان کرد: فقه حکومتی می‌گوید فقه باید بر بستر و مدیریت جامعه دیده شود و براین اساس حوزه علمیه انقلابی، فقه حکومتی را به لحاظ عملکردی به رسمیت می‌شناسد.

واعظی، اعتقاد به ولایت فقیه را ازویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی عنوان کرد و یادآور شد: در رأس جامعه اسلامی باید فقیه صاحب ولایت باشد و بتواند امر و نهی کند و حوزه علمیه انقلابی به لحاظ بینشی ولایت فقیه را به عنوان امر دینی می‌پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی