English

رییس اتاق بازرگانی اهواز :

مشکل برگشت پول، عامل بازدارنده در صادرات/ اتاق بازرگانی اهواز، اولین رایزن حل مشکل صادرکنندگان به قطر بود

بعد از این که قطر تحریم شد، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی اهواز جلسات متعددی با اتاق بازرگانی ایران، اتاق خرمشهر، اتاق آبادان و استاندار خوزستان برگزار کردیم چون به دنبال این هستیم که قیمت تمام شده کالاهای خودمان را کاهش بدهیم .

مشکل برگشت پول، عامل بازدارنده در صادرات/ اتاق بازرگانی اهواز، اولین رایزن حل مشکل صادرکنندگان به قطر بود

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، رییس اتاق بازرگانی اهواز درباره اینکه چرا میزان صادرات ترکیه که همسایه قطر نیست بیش تر از ایران است، گفت: ترکیه تمام تمرکزش را بر پایه صادرات گذاشته است. یعنی بازار ترکیه، صادرات محور است،کالاهایی که ترکیه تولید می کند صادرات محور هستند یارانه هم به صادر کننده می دهد یعنی ماشین های ترکیه تا داخل عراق و در شهرهای مختلف عراق تردد می کنند، هم بیمه می شوند و هم یارانه حمل می گیرند و هم  این که دولت ترکیه، بسته حمایتی دارد برای تاجر و صادر کننده.

شهلا عموری افزود: قطعا هزینه حمل آنها کاهش پیدا می کند. ما در ایران و خصوصا در خوزستان، استفاده از نیروی متخصص باعث می شود که نرخ پرداخت دستمزد بالاتر باشد. کرایه حمل ما نسبت به سایر استان ها، بالاتر است. ریزگردها و قطع برق و گرما و همه این مسائل، عواملی هستند که بالاخره تاثیر می گذارند.

عموری در ادامه بیان کرد: تولید کننده ای که کالایش را تولید می کند برای مثال وقتی با مشکل قطع برق مواجه می شود قطعا تلفات کالا و تولید آن بیش تر خواهد بود. مجددا تا این چرخه بخواهد راه اندازی شود در بعضی از کالاهای صنعتی، ضررهای زیادی وارد می شود. بعد هم موضوع سیستم بانکی ما مطرح است. نرخ بهره بانکی نیز در حد بالایی است. همه اینها روی قیمت تمام شده کالای ما تاثیر می گذارد. نرخ بهره بانکی در ترکیه، خیلی کمتر از ایران است.

عموری افزود: بعد از این که قطر تحریم شد، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی اهواز جلسات متعددی با اتاق بازرگانی ایران، اتاق خرمشهر، اتاق آبادان و استاندار خوزستان برگزار کردیم چون به دنبال این هستیم که قیمت تمام شده کالاهای خودمان را کاهش بدهیم و به دنبال طریقی برای دریافت پول کالاهای صادراتی هستیم.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی اهواز اولین اتاقی بود که در این زمینه فعالیت کرد، من با نایب رئیس اتاق بازرگانی  قطر صحبت کردم. آنها گفتند ما می توانیم یک هیات را بپذیریم و یک هیات را به ایران اعزام کنیم؛ استانداری خوزستان نیز به این نتیجه رسیده است که از طریق آن بسته حمایتی که ما پیشنهاد دادیم، به ما کمک کند و آن را برای ما در استان انجام بدهند.

شهلا عموری در پایان اظهار داشت: با توجه به این که بعضی از تجار ما در کشور قطر پایگاه و شرکت دارند می توانند از آن طریق با تجار قطری ارتباط داشته باشند و کالا صادر شود؛ در این حالت پول کالا می تواند برگردد. با بسته حمایتی که استانداری خوزستان در اختیار تولید کنندگان و صادر کنندگان ما قرار می دهد می تواند قیمت تمام شده کالا را کاهش بدهد.

گفتنی است؛ ایران در سال 1395 به میزان 103 میلیون دلار به قطر صادرات داشته است. در سال 2015 ترکیه 524 میلیون دلار به قطر صادرات داشته و در همان سال 2015 ایران 104 میلیون دلار صادرات به قطر انجام داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی