English

معاون استاندار کرمانشاه:

ایجاد اشتغال در نواحی مرزی سیاست‌ اصلی دولت تدبیر و امید

رضا رحیمی گفت: توسعه باغات مثمر باارزش‌افزوده مناسب در شهرستان‌های مرزی استان زمینه و بستر ماندگاری و تثبیت جمعیت این مناطق را فراهم می‌کند.

ایجاد اشتغال در نواحی مرزی  سیاست‌ اصلی دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه؛ مهندس رضا رحیمی اظهار کرد: ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در نواحی مرزی کشور یکی از سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید است و اجرای طرح عظیم گرمسیری در همین راستا دنبال می‌شود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: مدیریت ارشد استان طی این مدت تمامی‌توان خود را به کار گرفته است تا با بهره‌گیری از منابع عظیم آبی حاصل از اجرای طرح گرمسیری و سدهای در حال ساخت در شهرستان‌های مرزی استان، معیشت و اقتصاد این مناطق را بهبود بخشیده و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

این مدیر ارشد اقتصادی افزود: علاوه بر طرح عظیم گرمسیری چندین سد بزرگ در شهرستان‌های مرزی استان در مراحل پایانی ساخت هستند که مجموعه سامانه گرمسیری با آن‌ها تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر منابع آبی حاصل از ساخت سدها، استان کرمانشاه دارای بارش‌های سالانه بسیار خوب است که باید به بهترین شکل از این نعمت الهی در جهت بهبود رفاه مردم و توسعه منطقه بهره گرفت.

مهندس رضا رحیمی تصریح کرد: منابع آبی نقش بسیار مهمی در توسعه حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش اقتصادی برخوردار است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تا بهره‌گیری از دستگاه‌های آبیاری جدید و کشت محصولات باارزش‌افزوده بالا بیشترین بهره‌وری را از این منابع به دست آورد.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با تأکید بر این نکته که دامداری و توسعه باغات می‌تواند جمعیت را در مناطق مرزی نگه دارد در ادامه خاطرنشان کرد: تنها با کشت‌های فصلی مانند گندم نمی‌توان انگیزه‌ها و جذابیت‌های لازم برای ماندگاری دائمی جمعیت را در این مناطق فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم تمدن بشری و شهرنشینی در طول تاریخ با باغداری شکل‌گرفته و همراه بوده است.

این مدیر ارشد اقتصادی استان توسعه باغداری را یکی از برنامه‌های اصلی در حوزه کشاورزی معرفی کرد و گفت: محصولات باغی دارای ارزش‌افزوده بسیاری هستند و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بخش اعظم این آب تخصیص‌یافته برای بخش کشاورزی به توسعه باغات اختصاص یابد.

این مدیر ارشد اقتصادی استان عنوان کرد: در بسیاری از کوهپایه‌های شهرستان‌های مرزی استان می‌توان با توجه به اقلیم منطقه به کشت درختانی مانند سیب، گردو، بادام، مرکبات، پسته و انگور پرداخت.

وی افزود: در این میان درختانی مانند پسته و انگور تنها به دو یا سه آب در سال نیازمند هستند و درعین‌حال دارای ارزش‌افزوده بسیاری هستند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اظهار داشت: برخی باغداران در شهرستان دالاهو از هر هکتار بادام دیم تا 15 میلیون تومان درآمد داشته‌اند که این رقم بسیار چشمگیر است.

مهندس رضا رحیمی خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان به درآمدهای بالای حوزه باغداری واقف شوند بی‌گمان انگیزه بسیاری برای توسعه این بخش خواهند داشت.

 وی ادامه داد: برای توسعه باغات نیازمند یک کار مداوم و گسترده فرهنگی هستیم تا کشاورزان به سمت این باغات گرایش پیدا کند.

این مدیر ارشد اقتصادی استان تصریح کرد: در ادامه باید برای ایجاد سردخانه‌های میوه‌جات، صنایع تبدیلی و توسعه صادرات این محصولات برنامه‌ریزی کرد.

رحیمی اظهار کرد: حوزه کشاورزی به‌زودی برنامه جامع توسعه باغات در زمین‌های زیردست سدهای مناطق مرزی را تدوین و اجرایی می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه