English

سد «کمال صالح» برای دومین سال متوالی سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: بارش های بهاره موجب سیلابی شدن رودخانه های اصلی و فرعی غرب و جنوب غرب استان در حوزه آبریز سد کمال صالح و سرریز آب این سد برای دومین سال متوالی شد.

سد «کمال صالح» برای دومین سال متوالی سرریز شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از آب منطقه ای مرکزی، عزت الله آمره ای با اعلام این خبر اظهار داشت: حجم آب سد کمال صالح بعد از سیلاب های اخیر افزایش یافته و این سد سرریز شده است.

وی با یادآوری اینکه سد کمال صالح 110 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد افزود: هم اکنون 110میلیون مترمکعب آب در پشت دیواره این سد ذخیره شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: با وقوع بارش های بهاره ذخایر منابع زیرزمینی افزایش یافته و روان آب ها، آب های سطحی، رودها و رودخانه های این استان پرآب شده اند و دغدغه کمبود آب شرب در برخی شهرستان های استان رفع شده اما هنوز محور، مدیریت مصرف و صرفه جویی است.

وی گفت: استان در یک دهه گذشته با خشکسالی های متعددی مواجه شده و شرایط نامناسب جوی باعث شده تا بسیاری از رودخانه های استان وضعیت مطلوبی نداشته باشند که با بارندگی های اخیر شرایط آبی آنها تغییر کرده است.

آمره ای ادامه داد: لزوم دقت در مصرف، صرفه جویی و یافتن راه های جلوگیری از هدر رفتن آب برای پیشگیری از ایجاد بحران اهمیت بسیاری دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: این صرفه جویی در تمام بخش ها باید صورت پذیرد و کم یا زیاد مصرف کردن مطرح نیست بلکه بهینه مصرف کردن مهم است، چراکه منابع آبی محدود هستند و با توجه به اینکه نیاز آبی شهر اراک به طور مستقیم از طریق آب های سطحی تأمین می شود، بایستی صرفه جویی در مصرف آب توسط مردم این شهر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

آمره ای اضافه کرد: میانگین بارندگی استان مرکزی در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه 95 تاکنون 219 میلیمتر بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بارندگی 195 میلیمتر و نسبت به دراز مدت، با بارندگی 205 میلیمتر، افزایش بارش را نشان می دهد که همراه با توزیع زمانی مناسب بارندگی ها و نوع بارش که به صورت برف بوده، سبب سیلابی شدن رودخانه های حوزه آبریز کمال صالح و سرریز این سد شده است.

گفتنی است سد کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سر شاخه‌های رود دز در 45 کیلومتری جنوب شازند و 74 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده است. این سد با توان ذخیره سازی 110 میلیون مترمکعب آب دارای 760 متر طول و 80 متر ارتفاع بوده و سطح دریاچه آن ۴.۶ کیلومتر مربع است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه