English

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون تبیین کرد؛

جایگاه تجلی مفهوم بندگی در تربیت فرزندان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت توجه به تجلی مفهوم بندگی در تربیت فرزندان و سیر آن در متن زندگی تأکید نمود و گفت: وقتی فرزندانمان را مبتنی بر خواستگاه‌های مادی تربیت نماییم، شاخصه‌های تربیت دینی کم‌رنگ خواهد شد.

جایگاه تجلی مفهوم بندگی در تربیت فرزندان
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، فرزندان را از سرمایه‌های بزرگ انسان در دوران زندگی دانست و با بیان این که والدین مسئول مستقیم تربیت فرزندان هستند، اظهار داشت: ما نسبت به فرزندانمان مسئولیت بنده‌پروری آنها را داریم نه این که لزوماً فرزندی را در همه حوزه‌ها بپرورانیم؛ باید هدف از خلقت یعنی تجلی مسیر بندگی را پیش روی مسیر زندگی فرزندانمان بگشاییم.

 وی به برخی از شاخصه‌های تربیت دینی فرزندان اشاره نمود و تصریح کرد: پدر و مادری در زندگی و حیات خود موفق هستند که فرزندانشان را در مسیر بندگی خدا قرار دهند.

 تراشیون در تبیین شاخصه‌های بنده‌پروری با بیان این که بندگان خدا در همه فرازهای زندگی رفتارشان را مبتنی بر رضایت الهی تنظیم می‌کنند، خاطرنشان کرد: یکی از نخستین حرکت‌ها و حربه‌های شیطان برای انحراف انسان، فاصله انداختن بین انسان و خدا است؛ اگر می‌خواهیم بدانیم بازی شیطان را خورده‌ایم یا نه؟ باید ببینیم رفتار، حرکت و سکنات ما بر اساس آنچه خداوند می‌فرماید است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که شیطان انسان را به سمت لذت‌جویی سوق می‌دهد، یادآور شد: وقتی به منظومه روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌عنوان بزرگ‌ترین هادیان تربیتی بشر می‌نگریم، با توصیه‌های ارزشمندی مواجه می‌شویم که بدان غفلت نموده‌ایم.

 تراشیون در ادامه به ویژگی‌های بارز صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در بندگی ذات اقدس الهی که او را دختری تمام‌عیار برای پدر و مادر نمود، اشاره کرد و ابراز داشت: مرتبه مهربانی صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در برابر پدرشان چنان اعلاست که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله ایشان را ام‌ابیها خطاب می‌کنند. بچه‌ای که بنده خدا بار بیاید، حواسش به همه بعدهای تجلی تربیت دینی است و بالاترین خضوع، خشوع و مهرورزی را نسبت به پدر و مادر خواهد داشت.

 وی شاخصه‌های تربیت دینی فرزندان را موردتوجه قرار داد و با بیان این که رفتار پدر و مادران باید برای‌خدا باشد، اظهار داشت: در محیطی که حرف، رفتار و کردار پدر و مادر برای‌خدا باشد، در تربیت فرزندان نمود خواهد یافت؛ چراکه بچه‌ها بیشترین اثرپذیری را در محیط خانه و از پدر و مادر دارند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت چشم، گوش و زبان را مهم‌ترین کانال‌های یادگیری انسان توصیف نمود و افزود: بچه‌ای که در سیر زندگی‌اش مسیر الهی را درک کند، آموزه‌ها را بشنود و عمل بر اساس آنها را ببیند، مبتنی بر این رویه تربیت و شخصیتش شکل خواهد گرفت.

 تراشیون بر اهمیت توجه به نیت و هدف‌گذاری تربیت اشاره نمود و اذعان داشت: گاهی اوقات وقتی به اهداف و برنامه‌ریزی‌های تربیتی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم کمتر به شاخصه‌های تربیت دینی توجه داریم؛ مبانی دینی برای تمام فرازهای زندگی انسان حتی ماه‌به‌ماه دوران بارداری مادر، دستورالعمل‌ها و نسخه‌های تربیتی ارائه می‌کند.

 وی با اشاره به این که نظام سلطه دنیا با بهره‌گیری از تمام ابزارهای جامعه‌پذیری می‌خواهد رویکرد نگاه انسان در حوزه‌های تربیتی را مادی نموده، تمام دغدغه پدر و مادر را صرفاً تأمین امورات مادی نوجوان و جوان قرار دهد، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ دنیا و آخرت همانند شرق و غرب عالم است، به هرکدام نزدیک شوی از آن یکی دور خواهی شد. وقتی فرزندمان را مبتنی بر خواستگاه‌های مادی تربیت نماییم، شاخصه‌های تربیت دینی کم‌رنگ خواهد شد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از زندگی‌های آپارتمانی، با تأکید بر این که پدر و مادران باید به تجلی مفهوم بندگی در تربیت فرزندان توجه داشته این موضوعات را در متن زندگی جاری سازند، خاطرنشان کرد: هدف از خلقت تربیت و بنده‌پروری انسان است؛ چرا که اگر بنده‌پروری تجلی یابد، تمام ابعاد تربیتی ارزشمند عینیت خواهند یافت.

 تراشیون در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت فراگیری دانش و مهارت تربیتی تأکید و با بیان این که بر پدران و مادران لازم است تا بخشی از وقت خود را در عرصه تقویت دانش‌های تربیتی به کار گیرند، اظهار داشت: تربیت دادوبیداد و ناراحتی با بچه نیست؛ اگر بخواهیم فرزندان را بنده خوب خدا بار بیاوریم، باید دانش و مهارت خود را در عرصه تربیت دینی ارتقا دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه