English

وزیر علوم:

دشمن به دنبال نهادینه کردن علم سکولار در دانشگاه‌ است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دنیای سلطه در صدد است که علم و ایمان مقابل هم قرار بگیرد و علم سکولار را در دانشگاه‌ها نهادینه کند؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی، در پی تلفیق علم و ایمان است.

دشمن به دنبال نهادینه کردن علم سکولار در دانشگاه‌ است
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، محمدعلی زلفی‌گل پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه که با محوریت «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید منجر به هم‌افزایی نقاط مثبت و موثر فرهنگ حوزوی و دانشگاهی شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه زیبایی جوامع به وجود سلایق مختلف و متعدد آن است، عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه ما نکات مثبت هر کدام از این فرهنگ‌ها را به رسمیت شناخته و قشر فرزانه و فرهیخته به درجه‌ای از بلوغ برسد که تجربه دیگران را ارزان بخرد نه آنکه خود دنبال تجربه آن باشد.

وی تاکید کرد: عمر و سرمایه‌ بشر نباید صرف راه‌های رفته شده، شود و باید از سرنوشت گذشتگان درس عبرت گرفت و انسان می‌تواند با مطالعه تالیفات، مقالات، سخنرانی‌ها، پند و اندرز دیگران در حقیقت از تمام تجربه دیگران استفاده کند.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه هم دانشگاهیان و هم حوزویان باید از تجربیات موفق یکدیگر استفاده کنند، افزود: توسعه با توصیه محقق نمی‌شود و اگر ما در پی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه هستیم این مهم باید از طریق قانون لازم‌الاجرا محقق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: فرهنگ سالم از طریق قانون محقق می‌شود و اگر فرهنگ حوزوی و دانشگاهی تکامل و تعامل هم‌افزا داشته باشد، وحدت حوزه و دانشگاه رقم می‌خورد و در این راستا وظیفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اندیشیدن در باب راهبردها و راهکارهاست.

زلفی‌گل در ادامه به بحث شهید مطهری(ره) در باب علم و ایمان اشاره کرد و گفت: دنیای سلطه در صدد است که علم و ایمان مقابل هم قرار بگیرد و علم سکولار را در دانشگاه نهادینه کند؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی، در پی تلفیق علم و ایمان است؛ همان‌گونه که دین و سیاست کنار هم قرار گرفته‌اند. 

وی تصریح کرد: دنیای سلطه در پی این است که نظارت و کنترل بیرونی صرف صورت گیرد اما فرهنگ حوزوی و دانشگاهی به همسویی کنترل بیرونی و درونی توجه دارد و اداره جامعه را هم از طریق قانون و مقررات و هم عوامل درونی مثل اخلاق، ایمان، انصاف و وجدان و حلال و حرام پیگیری می‌کند.

زلفی‌گل اظهار کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید راهکارهای عملیاتی آموزش به نسل جوان را با محوریت رعایت کنتر‌ل‌های بیرونی که شامل قوانین و مقررات لازم‌الاجراست، کنترل درونی را نیز تقویت کرده چراکه با توصیه صرف، کاری از پیش نخواهد رفت. 

وی با اشاره به اینکه برون‌دادهای علمی، پژوهشی، فناوری که حاصل آثار بدیع و مشترک حوزه و دانشگاه است در بحث ارتقاء و ترفیع امتیازاتی به این طرح‌ها داده می‌شود، عنوان کرد: آئین نامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و به این طرح‌های تحقیقانی و علمی توجه ویژه شده و در اولویت اجرا قرار می‌گیرند.

وی گفت: تنها برگزاری یک مراسم در روز شهادت عالم ربانی شهید مفتح(ره) کافی نیست و باید از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه و حوزه استفاده کرد و از دو بال دانشمندان و عالمان برای تحول جامعه بهره برد.

زلفی‌گل در پایان گفت: وزرات علوم با قدرت و استقلالی که در این زمینه دارد برنامه‌ریزی اصولی را مدنظر دارد و باید آنها را به تصویب رسانده و با ظرفیت بالای حوزه و دانشگاه و اساتید مبرز در دو عرصه دانشگاه و حوزه شاهد وحدت بیشتر بین این دو نهاد باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه