English

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌های کشور بر روی پژوهش کاربردی متمرکز شده‌اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پژوهش کاربردی و توسعه‌ای به منظور خلق ثروت در دانشگاه‌های کشور انجامیده است.

دانشگاه‌های کشور بر روی پژوهش کاربردی متمرکز شده‌اند
به گزارش خبرگزاری موج

،  محمدعلی زلفی‌گل پیش از ظهر امروز در آیین تکریم و تقدیر از دانشجویان ممتاز بسیجی در دانشگاه بوعلی اظهار کرد: ابتدا می‌خواهم بگویم همواره با ذکر خاطره شهدا اجازه ندهیم یاد این عزیزان فراموش شود و باید برای کسانی که برای ما امنیت تامین می‌کنند آرزوی سلامتی کنیم.

وی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه قدر جوانی خود را بدانید و آینده جامعه را ترسیم کنید در ادامه گفت: خوشبختانه در روزهای مربوط به ۱۶ آذر، ۸۰ مدیر، استاندار، وزیر، روسای قوا و ... در دانشگاه‌ها حضور یافتند و بی‌پرده با دانشجویان صحبت کردند که این یکی از برکات دولت انقلابی است که اعتقاد به حضور بین دانشجویان دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نوع نگاه دولت رئیسی نگاه مردمی به اقشار مختلف است گفت: هر کدام از شما می‌توانید وزیر و رئیس جمهور شوید و مسائل کشور را حل کنید، یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی نیز این است که هر کسی توانایی داشته باشد می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر موقعیت علمی خود را بدانید ادامه داد: ما اساس کار را دانایی قرار دادیم و تمرکز بر دانش و دین‌داری را مد نظر گرفتیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه فرهنگ موضوع مهمی است و فکر را شکل می‌دهد گفت: باید منافع ملی و فردی را با قوانین و مقررات همسو کنیم، برای مثال نحوه یارانه‌ای که پرداخت می‌شود درست نیست و ما در هیات امنای وزارت علوم به این موضوع توجه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها موضوع شفافیت را مورد توجه جدی قرار دادیم خاطرنشان کرد: شفافیت را در امور علمی کشور و در انتخاب اعضای هیات علمی و دفاعیه و ... مد نظر قرار داده‌ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با قانون دانش‌پایه اتفاق می‌افتد و با توصیه محقق نمی‌شود گفت: پژوهش در سه بعد بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای است که تاکنون به پژوهش بنیادی توجه شده و سعی کرده‌ایم به پژوهش کاربردی و توسعه‌ای و خلق ثروت توجه شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کوچک و بزرگ را نیز در جهت منافع ملی همسو کردیم خاطرنشان کرد: از طریق علم و فناوری مزیت‌های جدیدی ایجاد کنیم که برای مثال می‌توان به هوش مصنوعی و هوا فضا اشاره کرد.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید به ژن‌های هوشمند جامعه‌‌ای توجه کنیم و‌ جلوی خروج نخبگان را بگیریم در ادامه افزود: سال ۸۶ اهمیت رعایت اصول نمایه‌سازی را مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) را راه‌اندازی کردیم که این سامانه برای هر استاد صفحه‌ خانگی ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: منشور اخلاق نویسندگی بایدها و نبایدها را سال ۸۸ ارائه کردیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توصیه به خواندن دو کتاب "جزء و کل" و "راه چهارم" راهنمایی دانشمندان ایرانی از سوی دانشجویان افزود: ما با ارائه کتاب‌ها و ۲۲ طرح راهکارهایی را ارائه کردیم که می‌توان برای جلوگیری از خروج نخبگان به راهکارهایی دست یافت. 

وی با بیان اینکه منابع محدود است و نیازها نامحدود تاکید کرد: ما پنج اولویت را در این راستا تعریف کردیم که می‌توان به مرجعیت دیپلماسی اشاره کرد‌.

زلفی‌گل گفت: آموزش هدفمند ارکانی دارد که برای تمام آنها برنامه‌ای داریم که مثلا برای اقدامات فرهنگی سامانه فرهنگ نما(فرنما) طراحی شده است.

وی با اشاره به این اینکه یک‌هزار و ۸۴۰ مجله علمی داریم و برای آنها کارگاه‌هایی را طراحی کردیم که ۵۱ مجله بین‌المللی شده و ۲۳ مجله فارسی‌زبان است گفت: تعداد دانشمندان یک درصد بین‌المللی را از ۲۰۰۴ به ۸۴۱ در سال ۲۰۲۲ رساندیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید به اینکه در ۴۰ سال انقلاب اسلامی خدمات زیادی انجام شده که نباید نادیده گرفت عنوان کرد: حواسمان باشد داشته‌های نظام را زیر سوال نبریم و به توفیقات جمهوری اسلامی بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا از طریق علم و دانش کشورگشایی می‌کند عنوان کرد: کشورها سعی دارند سرمایه‌های اجتماعی را ارتقا دهند و از این طریق دنبال نفوذ فکر خود هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه