English

علامه طباطبایی مسائل فلسفی که در حوزه علمیه خیلی محدود بود را اشاعه داد

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید گفت: علامه طباطبایی مسائل فلسفی که در حوزه علمیه خیلی محدود بود را اشاعه داد.

علامه طباطبایی مسائل فلسفی که در حوزه علمیه خیلی محدود بود را اشاعه داد

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله جعفر سبحانی روز چهارشنبه در کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم در یک پیام تصویری آثار این شخصیت بزرگ علمی و فلسفی جهان اسلام را بسیار چشمگیر توصیف کرد و افزود: علامه طباطبایی مسائل فلسفی که در حوزه علمیه خیلی محدود بود را اشاعه داد.

وی بیان داشت: حضرت امام‌(ره) هم خیلی محدود تدریس می‌کردند، مصلحت نیز در همین بود، اما مرحوم علامه آمد مساله را گسترش داد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی مسائل فلسفی را از حالت بغرنج و پیچیده به صورت ملموس درآورد.

این مرجع تقلید در ادامه یادآور شد: یکی از خدمات علامه طباطبایی این است که رساله‌ای در حرکت جوهریه دارد، که در آن ۷۰ مساله را حل کرده‌است.

وی با بیان اینکه ایشان به پیروی از شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا مفاهیم عالی را با عبارت‌های کوتاه تبیین کرده‌است گفت: یکی از خدمات علامه طباطبایی در حوزه‌های علمیه این است که توانست مسائل روایی را با قرآن تطبیق کند، در آن زمان در گوشه و کنار حوزه و همچنین خارج از حوزه علمیه در خصوص برخی روایت‌ها، اظهارنظرهای صحیحی مطرح نبود.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در دوران علامه طباطبایی درحوزه‌های علمیه، کسانی که بتوانند به زبان فارسی قلم بزنند و مطلب بنویسند، کم بودند، اما علامه از افرادی مانند شهیدان مطهری، مفتح، قدوسی و شهید صدر برای مقاله‌نویسی در یک مجله‌ای در یکی از مراکز دینی تهران دعوت کرد.

وی افزود: این افراد، کم و بیش نوشتن مقاله را آغاز کردند و قلم فارسی در حوزه راه افتاد.

این مرجع تقلید دربخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: مرحوم علامه در سال ۱۳۲۴ پس از شورش آذربایجان به قم آمد و تا سال ۱۳۳۰ زندگی مخفی داشت و کسی او را نمی‌شناخت.

وی بیان کرد: علامه طباطبایی تظاهر به علم نداشت، اگر کسی یک ماه هم با او زندگی می‌کرد، احساس نمی‌کرد این فرد باسواد است، افراد مستعد در سیر و سلوک را می‌پذیرفت، آنچه که آموخته بود، برای شاگردانش القا کرد و عده‌ای را نیز تربیت نمود.

علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی، نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و از بزرگترین مفسران قرآن کریم بود که در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و برخی مراکز فرهنگی و اجرایی در قم آغاز شد.

این کنگره صبح فردا با برگزاری کمیسیون‌های تخصصی ادامه پیدا خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه