English

آیت الله اعرافی:

گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید علم کلام در حوزه رشد چندین برابری داشته باشد، گفت: علم کلام امروز حوزه پاسخ‌گوی این جهان جدید نیست.

گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه علمیه است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر که در سالن همایش‌های امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، در ابتدا با اشاره به تحولات سزیمین های اشغالی و جنایات علیه مردم غزه گفت: بر خود واجب می‌دانیم حمایت از جریان مقاومت را اعلام کنیم و از خداوند نیز می‌خواهیم نعمت و نصرت خود را بر مردم غزه نازل کند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به برگزاری این مراسم اظهار کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی ۸۰ سال کار تحقیقی و مطالعه‌ای برای پاسخ به شبهات داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایشان به شیوه‌ها و قالب‌های گوناگون به پرسش‌های جوانان پاسخ دادند، مطرح کرد: حضرت آیت الله مکارم در جوانی، جوانی بودند که نیازها و سوالات جوانان را می‌دانستند و به آن‌ها پاسخ می‌دادند و امروز نیز بزرگی، عالم به زمانه هستند که به شبهات پاسخ می‌دهند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نیز در طول چندین دهه در این عرصه فعال بوده‌، عنوان کرد: به عنوان حوزه علمیه بر خود واجب می‌دانیم از این بزرگان تقدیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف عمده این جشنواره تقدیر از کسانی است که به پاسخ‌گویی اهتمام دارند، خاطرنشان کرد: این افراد کار علمی را به میدان تبلیغ و گره‌گشایی از نسل جوان هدایت کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه در تاریخ حوزه عالمانی داریم که اگر نبودند معضلات فکری بیش‌تر بود و شاید جریان‌های جامعه نیز به سمت دیگری می‌رفت، یادآور شد: این عالمان به زمان خود تعهد دارند و به جریانات فکری و انحرافی در زمان خود آشنایی دارند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این افراد به میدان پاسخ گویی به مسائل و شبهات نسل جوان آمده‌اند و این ویژگی‌ها در تمام طلاب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رویکرد شناخت زمانه و پیاده کردن معارف در بستر زمان بسیار مهم است، ابراز کرد: وقتی مشکل و مسائل را شناختیم، اگر وارد میدان شویم، بستر استفاده از ذخایر پژوهشی و تحقیقی محیا می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه رویکرد تبیین، پاسخ‌گویی و نقش آفرینی در میدان وظیفه اصلی ما است، بیان کرد: این رویکرد نور دیگری به تمام علومی که در حوزه تدریس می‌شود، می‌بخشد.

وی با بیان اینکه نگاه میدانی و شناخت مشکلات موجب رشد و گسترش تحقیق و پژوهش خواهد شد، اظهار داشت: شکل‌گیری حوزه‌های علمیه و گسترش آن‌ها در شعاع مواجهه با واقعیت‌های خارجی بوده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تمام نظامات حوزه باید رویکرد ناظر به میدان پیدا کنند، مطرح کرد: این رویکرد خدمتی به نسل جوان و جامعه است و علوم را هدفمند توسعه می‌دهد.

وی با بیان اینکه جامعه شناسان برای فضای مجازی اقداماتی انجام دادند، عنوان کرد: امروز گستره فضای مجازی دنیای جدیدی را خلق کرده و فضای تازه‌ای را شکل داده است و گاهی بسیار بیش‌تر از محیط خارجی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت‌ها موثر است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه این محیط نو با سرعت درحال ترکیب با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین است، خاطرنشان کرد: این دنیای جدید با سرعت درحال پیشرفت است و شبهات گسترده و محیط‌سازی جدیدی را با خود به همراه دارد.

وی با بیان اینکه محیط مجازی جدید دارای محاسن و معایب خاص خود است، تصریح کرد: یکی از معایب این محیط انقطاع افراد از وقایع است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه متاسفانه حدود ۸۰ درصد این محیط جدید دست جریانات غربی است، یادآور شد: علما و طلاب حوزه علمیه باید در این عرصه تحلیل داشته باشند.

وی با بیان اینکه تقابل اصلی در انقلاب اسلامی تقابل گفتمانی است، ابراز کرد: گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه علمیه است که با گفتمان ساری و جاری غرب تقابل دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید علم کلام در حوزه رشد چندین برابری داشته باشد، بیان کرد: علم کلام امروز حوزه پاسخ‌گوی این جهان جدید نیست.

وی با بیان اینکه علم کلام را باید امروز علوم کلامی بدانیم، اظهار داشت: این خانواده علوم کلامی باید دارای شاخه‌های متعدد باشد و به نوعی این اقدام گام نخست است.

آیت الله اعرافی افزود: گسترش علوم کلامی و فناوری‌های تبلیغ و تبیین ازجمله وظایفی است که بر دوش ما است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این جشنواره پیشرانی برای توفیقات بیش‌تر، جهاد تبیین و پاسخ‌گویی به شبهات با نگاه تهاجمی و بین المللی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه