English

دوعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در جمع دانشمندان دو درصد برتر

در جدیدترین تحقیق و معرفی دانشمندان برتر دنیا توسط پایگاه داده دانشگاه استنفورد ۲ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در جمع دانشمندان 2درصد برتر جهان قرار گرفتند.

دوعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در جمع دانشمندان دو درصد برتر

به گزارش خبرگزاری موج قم، در جدیدترین تحقیق و معرفی دانشمندان برتر دنیا توسط پایگاه داده دانشگاه استنفورد ۲ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم در جمع دانشمندان 2درصد برتر جهان قرار گرفتند. بر اساس گزارش دانشگاه استنفورد و انتشارات الزیویر، دکتر مصطفی طالبی از اساتید هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و دکتر هادی زیانی از اساتید هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی قم در زمره دانشمندان دو درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند. در چند سال اخیر، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از داده های پایگاه اسکوپوس اقدام به ایجاد پایگاه داده و محاسبه شاخصی به نام "شاخص استنادی مرکب" کردند. این فهرست در کشور ما با نام «فهرست دانشگاه استنفورد» شناخته شده و مورد توجه رسانه ها و موسسات قرار گرفته است.

هدف این پایگاه داده، ارائه مجموعه ای از سنجه های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تاثیراستنادی دانشمندان در رشته ها و حوزه های علمی مختلف در سطح جهان است. در واقع شاخص استنادی مرکب که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، ترکیبی از چند شاخص استنادی مجزا است که مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات دانشمندان و جایگاه‌های نویسندگی آن‌ها (الگوی هم-نویسندگی) و شاخص هرش است. این تحقیق که بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته است، دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی کرده است.

شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله می باشد که در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در لیست نهایی علاوه بر یکصد هزار نفر برتر، دو درصد برتر در هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شده‌اند. بر اساس تازه‌ترین به‌روزرسانی این پایگاه داده بر اساس دامنه پوشش داده‌ها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱، فهرست دربرگیرنده نویسندگان پراستناد براساس شاخص استنادی مرکب و جزو دو درصد پراستناد معرفی شده‌اند. این اسامی در دو سطح معرفی شده اند که در یک روش صرفا محاسبه استنادات فقط در سال ۲۰۲۱، ۱۸۷۰ پژوهشگر از بین تعداد کل ۲۰۰ هزار و ۴۰۹ پژوهشگر بین‌المللی با وابستگی سازمانی ایران معرفی شده اند که اسامی دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی قم، دکتر مصطفی طالبی از اساتید هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک و دکتر هادی زیانی از اساتید هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی قم در زمره دانشمندان دو درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند. این موفقیت چشمگیر را به جامعه علمی ایران اسلامی به ویژه جامعه دانشگاهی صنعتی قم تبریک عرض می نمائیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه