English

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد؛

رابطه دولت‌ها موقت است، اما رابطه ملت‌ها همیشگی است

برای صلح بین الملل و هماهنگی بین مردم دنیا نقش دین بسیار حائز اهمیت است.

رابطه دولت‌ها موقت است، اما رابطه ملت‌ها همیشگی است

به گزارش خبرگزاری موج قم، یون کانگ هیون سفیر کشور کره جنوبی در ایران با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه با حجت‌السلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن خوش‌آمد گویی به سفیر کشور کره جنوبی گفت: سفرای بسیاری از کشورهای مختلف از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید نموده‌اند. این دانشگاه غیردولتی است و سه رویکرد ویژه در این دانشگاه لحاظ شده است. اولین رویکرد این است که این دانشگاه پژوهش محور است. رویکرد دوم گفت‌وگو محوری بودن آن است و سومین محور این است که این دانشگاه دارای تحصیلات تکمیلی است.

وی در ادامه گفت: من شخصا هفتصد سفر خارجی به کشورهای مختلف دنیا داشته‌ام و دنیا را دیده و آن را می‌شناسم. دنیا هم من را شخصا می‌شناسد. البته هنوز به کره جنوبی سفر نداشته‌ام. البته توجه داشته باشید که دنیای سیاست و دنیای اقتصاد من را نمی‌شناسند و فقط دنیای دینی و دنیای دانشگاهی است که بنده را می‌شناسد.

ارتباط من با رهبران دینی جهان بسیار فعال است. روابط دوستانه‌ای با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دارم. با رهبر بودایی‌های جهان آشنا هستم. با رهبران هندو، شینتو و … در اجلاس‌های مختلف دیدار داشته و دارم. همچنین با رهبران مسلمان هم ارتباط فعالی دارم. این دانشگاه بیشتر از اندازه خودش در دنیا مطرح است و توانسته است در این بیست سال موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌ علمی و ارتباط با دنیا داشته باشد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: روابط کره جنوبی با ایران در گذشته بسیار خوب بود. البته باید گفت که شما هم مورد ظلم و تجاوز قرار گرفتید و ما هم مورد ظلم و تجاوز قرار گرفتیم. در حال حاضر هم اگر دیگران دخالت نکنند دو کشور ایران و کره جنوبی با هم مشکلی ندارند. ارتباطات ما با شرق بسیار تاریخی است. با چین ۵۰۰۰ سال است که ارتباط داریم و با جنوب شرق آسیا بسیار ارتباط فعالی در طول تاریخ داشته‌ایم. رابطه دولت‌ها موقت است، اما رابطه ملت‌ها همیشگی است.

ایرانیان محصولات کره جنوبی را می‌پسندند. زیرا کره جنوبی را در رده ژاپن می‌دانند. کره جنوبی ملت سخت کوش و پر تلاشی دارد. ما آرزو می کنیم که مانند کره‌‌ ای‌ها سخت کوش باشیم. کره‌ ای‌ها بسیار توانمند هستند. ما باید از دخالت دیگران گذر کنیم و روابط محکم‌تری را ایجاد نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب اظهار کرد: ایران یکی از مستقل‌ترین کشورهای جهان است و هیچ کس در سیاست ایران دخالتی ندارد. دیروز یک اتفاقی افتاد که نشان از استقلال ایران دارد. وزیر خارجه روسیه به شورای همکاری خلیج فارس رفته است و گفته است که بیانیه جزایر سه گانه درست نیست. با این که روابط ما با روسیه خوب است اما همه علیه روسیه موضع گرفتیم. ما با کسی تعارف نداریم. در کار خودمان مستقل هستیم.

آمریکا و روسیه و چین هم برایمان فرقی ندارند. منافع ملی برای ما اصل است. تهران از هیچ‌کس در جهان دستور نمی گیرد و خودش تصمیم گیرنده است و این امر با تعامل با جهانیان منافات ندارد. ما اهل تعامل با دنیا هستیم اما مستقل نیز بوده و در قطب بندی‌های جهان جای نمی‌گیریم. ابتدای سال میلادی بنده با آقای پاپ دیدار داشتم و بر تعامل بین ادیان و صلح و گفت‌گوی بین ادیان و مذاهب تاکید کردم. همچنین بیانیه‌ای به ایشان تقدیم کردم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما نیز همانند مردم کره و علی الخصوص خود شما به اخلاق بسیار اهمیت می‌دهیم. ما مردم کره را به اخلاق و تواضع می‌شناسیم. می‌دانم که شما به اخلاق و مباحث اخلاقی علاقه خاصی دارید به همین جهت باید بگویم که ما از اساتید بسیار خوب و تراز اول اخلاق در این دانشگاه بهره‌مند شده‌ایم.

در ادامه این دیدار سفیر کره جنوبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بنده هم چون دیپلمات بودم سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشته‌‌ام. اما اکنون که در ایران فعالیت می‌کنم چند نکته خاص دارد. در ایران شهرهایی هستند که برای مسافرت باید اتباع خارجی از وزارت خارجه مجوز بگیرند. قم هم یکی از این شهرهاست. من دو سال در ایران هستم و هنوز فرصتی پیدا نکردم که به قم بیایم. به همین جهت این بار با دعوت شما توانستم که به قم بیایم و از این بابت تشکر می‌کنم. قبل از اینکه به دانشگاه بیایم به حرم حضرت معصومه (س) و کتابخانه آیت الله مرعشی رفتم. جای بسیار عالی و فوق العاده‌ای بود.

سفیر کره جنوبی در ایران گفت:‌ در دنیا فعالیت سیاستمداران بسیار اثرگذار است، اما با این وجود رهبران ادیان و مذاهب نیز می‌توانند نقش مهمی در دنیا ایفا کنند. مردم کره جنوبی نیز مذهبی هستند، ولی ما در کره جنوبی دین ملی نداریم و دین‌های مختلف در کره جنوبی وجود دارد و به همین جهت هماهنگی بین ادیان بسیار برای ما مهم است زیرا در کره جنوبی سیاست و ادیان از همدیگر جدا هستند. به نظرم برای صلح بین الملل و هماهنگی بین مردم دنیا نقش دین بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت:‌ کره جنوبی کشور کوچکی است و ما بسیار تلاش کردیم و جنگ‌های بسیاری انجام دادیم تا توانستیم کشورمان و فرهنگ‌مان را حفظ کنیم. سرنوشت کشور کره جنوبی با کشورهای اطراف خود گره خورده است. ایران کشوری بزرگ و ابرقدرت است. البته رتبه نظامی کشور ما نیز در جهان ششم است.

سفیر کشور کره جنوبی افزود؛ ما روابط خوبی با ایران داریم و سال گذشته شصتمین سال روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی بود. در این دو سالی که سفیر بوده‌ام،تلاش کرده‌ام تا برخی مشکلات پیش آمده فی مابین ارتباط دو کشور که از بیرون بر ما تحمیل شده به زودی حل شود. اگر روابط ما بهبود یابد، کره کشوری است که می تواند به توسعه ایران کمک کند. وضعیت فعلی در حال حاضر در حال تغییر است و به زودی خبرهای خوبی را خواهیم شنید.

یون کانگ هیون  با دعوت از حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب برای سفر به کره جنوبی ادامه داد: در کره جنوبی و ایران رهبران مذهبی نقش بسیار مهمی دارند. به همین جهت امیدوارم با تعامل یکدیگر برای صلح در دنیا با هم تلاش کنیم.ما می‌توانیم پروژه‌های مختلفی برای ارتقای روابط بین کره جنوبی و ایران داشته باشیم و  مطلع هستم که هیئتی از کره جنوبی و سازمان مطالعات مدیترانه‌ای دانشگاه بوسان آمده‌اند و با شما و دانشگاه شما همکاری دارند. ما از طرف سفارت کره جنوبی در تهران، آمادگی خود برای ارتقای روابط بین کره و ایران در بخش دانشگاهی و ادیان را اعلام می‌کنیم و علاقه‌مند گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه‌‌های کره جنوبی با دانشگاه‌های ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم.

در پایان این دیدار رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک بتواند از کشور کره جنوبی و مراکز علمی و فرهنگی آن بازدیدی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه