English

آب قم قطع نمی‌ شود/ حق مردم قم برخورداری از آب با کیفیت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: استفاده از ظرفیت‌ چاه‌ها این امکان را به ما می‌دهد تا شاهد قطعی آب در قم نباشیم.

آب قم قطع نمی‌ شود/ حق مردم قم برخورداری از آب با کیفیت است

به گزاشر خبرگزاری موج قم، حسن بختیاری پیش از ظهر امروز در نشست رسانه‌ای که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در سالن جلسات کوثر شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در جامعه نقش رسانه است، اظهار کرد: هرچقدر این رسانه‌ها بتوانند در جامعه تاثیرگذارتر باشند، جامعه یک حرکت رونده و پیشرفته‌تر را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت استان از نظر تامین آب، مطلوب نیست، عنوان کرد: اگرچه امسال شاهد تغییرات موثری بوده‌ایم اما همچنان عمده تامین آب قم از خارج از استان رقم خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از چاه‌های دشت علی آباد به عنوان یکی از منابع تامین آب قم یاد کرد و گفت: چاه‌های آب شهری که در محدوده شهر قم قرار دارند نیز بخشی از وظیفه تامین آب را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از دشت علی آباد به قم از اولین اقدامات بعد از انقلاب در راستای بهبود شرایط کیفی آب قم بوده است، مطرح کرد: شهر قم یک شهر مهاجرپذیر بوده و رشد جمعیت همیشه در این شهر بالا بوده است به همین منظور این اقدام نتوانست در طولانی مدت در کیفیت آب استان قم تاثیرگذار باشد.

بختیاری با بیان اینکه احداث سد 15 خرداد نیز توانست بخشی از مشکلات شهر قم را برطرف کند، خاطرنشان کرد: بحث انتقال آب از سرشاخه‌های دز نیز ازجمله اقداماتی بود که در بهبود کیفیت آب قم موثر واقع شد.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به کاهش بارش‌ها، در تامین آب با مشکلاتی مواجه هستیم، تصریح کرد: تمام تلاش ما در راستای پایداری تامین آب به لحاظ کمی و کیفی در سطح استان قم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه کیفیت آب در مناطق مختلف به منابع تامین کننده آن بستگی دارد، یادآور شد: میزان برداشت آب از اصلی‌ترین منابع آب استان به صورت  2 هزار و 200 لیتر بر ثانیه از سد کوچه ری، هزار و 300 لیتر بر ثانیه از سد 15 خرداد، حدود 6 هزار لیتر بر ثانیه از چاه‌های داخل شهر و 350 لیتر بر ثانیه از چاه‌های علی آباد است.

وی افزود: مناطقی مانند شهرک قدس، پردیسان، بلوار امین، سالاریه و ... که در مسیر ورود آب از سد کوچه ری هستند از کیفیت بهتری برخوردار بوده و مناطقی که در محدوده چاه‌های شهری هستند از کیفیت آب کمتری برخوردار هستند.

بختیاری با اشاره به اینکه حدود 100 هزار متر مکعب مخزن برای سطح شهر قم نیاز داریم، بیان کرد: تکمیل رینگ‌های غربی و شرقی شهر می‌تواند در راستای توزیع عادلانه آب در سطح شهر موثر باشد.

وی با بیان اینکه اخیرا مراسم کلنگ‌زنی احداث مخزن 20 هزار متر مکعبی را داشته‌ایم، ابراز کرد: امیدواریم در سال آینده نیز با استفاده از اعتبارات ملی در راستای احداث مخزن 50 هزار متر مکعبی گام برداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در شهر قم مشکل قطع آب نخواهیم داشت، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌ چاه‌ها این امکان را به ما می‌دهد تا شاهد قطعی آب نباشیم.

وی با بیان اینکه مردم قم نیز مانند سایرین حق استفاده از آب باکیفیت دارند، مطرح کرد: مشکل اصلی ما در حوزه روستاها قرار دارد؛ تولید آب ما در روستاهای طابعه مناسب با جمعیت روستاها است ولی ورود جمعیت مهاجر در تعطیلات به روستاها موجب قطعی آب می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه استفاده از آب شرب برای امور مختلف ازجمله کشاورزی نیز در قطعی آب موثر است، عنوان کرد: متاسفانه در داخل شهر نیز شاهد مصارف خارج از اصول و قائده هستیم.

وی با بیان اینکه ادارات و خانواده‌هایی که نتوانند مصرف خود را اصلاح کنند دچار قطعی آب می‌شوند، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم تمام ادارات و شهروندان با درک موضوع کمبود منابع آبی در قم، مصارف خود را اصلاح کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در استان قم از نظر تصفیه خانه در شرایط مطلوبی قرار داریم، تصریح کرد: مشکل امروز از نظر شوری آب در راستای فرآیندهای نمک زدایی است.

وی از آغاز فعالیت پلیس آب از هفته آینده در قم خبرداد و افزود: موضوع و مشکل آب یک موضوع فراتر از یک سازمان است و تمام مردم و نهادها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

بختیاری با بیان اینکه حتما باید سیاست جداسازی آب فضای سبز از آب شرب باید عملیاتی شود، یادآور شد: مجموعه صنعت باید به سمت استفاده از پساب حرکت کند و استانداری قم نیز بر این مهم تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاد آبرسانی ازجمله سیاست‌های وزارت نیرو است، بیان کرد: پروژه‌های محرومیت‌زدایی نیز در راستای اصلاحات زیرساخت‌ها در مناطق روستایی درحال شکل‌گیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه هدف گذاری ما به صورتی است که تا سال 1402 تمام زیرساخت‌های آبی روستاها تکمیل شده باشد، ابراز کرد: امیدواریم در این سال قم به عنوان استان بدون مشکل در حوزه زیرساخت‌های آب‌رسانی روستایی معرفی شود.

وی با اشاره به پروژه رفع مشکل آب 30 روستای بخش قمرود، اظهار داشت: امیدواریم پروژه قمرود تا اوایل مردادماه به بهره‌برداری برسد تا مشکلات این روستاها نیز برطرف شود.

بختیاری با بیان اینکه در مجموع شاهد عزم جدی وزارت نیرو و مجموعه استان در راستای رفع مشکلات روستاها هستیم، عنوان کرد: دشت علی آباد که یکی از منابع تامین آب استان قم است، به عنوان بحرانی‌ترین دشت کشور شناخته شده که این موضوع نشان‌گر بحرانی بودن شرایط آبی قم است.

در ادامه نیز محمد کربلایی ابراهیمی مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار کرد: هفته صرفه‌‌جویی در مصرف آب امسال با شعار «آب لبخند جاری و مصرف هوشمند» از فردا آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: نخستین برنامه هفته صرفه‌جویی برگزاری نشست خبری و در ادامه شاهد برگزاری برنامه‌هایی نظیر ارتباط رادیویی روزانه مدیرعامل و معاونین شرکت، سخنرانی مدیرعامل در پیش از خطبه‌های نماز جمعه، حضور مدیرعامل و معاونین در برنامه زنده صبحانه، برنامه رادیویی جرعه حیات، تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی به صورت روزانه، مکاتبه با دستگاه‌های مختلف در خصوص صرفه جویی، مکاتبه با ائمه جمعه که به موضوع آب و صرفه جویی بپردازند، دیدار با مراجع، برگزاری همایش صرفه‌جویی با مدیران دستگاه‌ها و ... هستیم.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اجرای طرح حامیان آب همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مطرح کرد: طرح حامیان آب یک طرح جامع و کامل در راستای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف در مدارس استان قم است اما متاسفانه بدلیل شیوع کرونا این طرح به مدت دوسال متوقف شده بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه