English

انتظار ده ساله مردم قم برای سوار شدن در قطار شهری/بهره برداری از متروی قم و جزییات آن

کلانشهر قم به سبب جمعیت بالای آن و نبود بزرگراه و خیابان‌های فراخ در هر ساعت از شبانه روز با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و مردم آن با عواقب این معضل همچون آلودگی هوا، اتلاف وقت، آلودگی زیست محیطی درگیر هستند.

انتظار ده ساله مردم قم برای سوار شدن در قطار شهری/بهره برداری از متروی قم و جزییات آن

به گزارش خبرگزاری موج قم، متروی قم یکی از بزرگ ترین و مهم ترین پروژه های شهری است که در ۲ خط Aو B طراحی شده است و پیمانکاری ساخت خط1  آن با برگزاری مناقصه در سال ۱۳۸۹ با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا رسید، خط ۱ این پروژه شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که ۱۴ کیلومتر طول و۱۴ ایستگاه دارد و در دوفاز تعریف شده است فاز یک از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت وحال در فاز یک اجرای این پروژه، سهم تولیدات ایرانی بار مهمی را بر دوش می‌کشند.

مروری بر وعده‌های تکراری مسئولین

دی ماه سال گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به قم جزییات خط متروی قم با حضور وزیر کشور بررسی شد احمد وکیلی درسالن شهرداری دفتر شهرداری قم در حضور حجت السلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری و جمعی دیگر از مدیران و نمایندگان پیمانکار پروژه، بیان کرد: در بحث مترو یک نیاز فوری برای تست گرم در قم وجود دارد لذا برای تأمین واگن چند گزینه وجود دارد این گزینه‌ها با دو هدف تامین واگن برای تست گرم و حمل و نقل مسافر مطرح شدند.

وحیدی در ادامه افزود: مونوریل میتواند جایگزین خط دوم متروی قم شود به عنوان مثال میتوان ادامه پروژه را توسط منوریل روی سطح زمین ادامه داد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری طولانی شدن این پرژه را ناشی از نبود اعتبارت دولتی دانست و گفت: متروی قم به اعتبارات دولتی نیاز دارد.

وی همچنین با اشاره به آمادگی متروی قم برای تست گرم، اظهار داشت: تأمین اعتبارات مترو از سوی دولت موجب بهره‌مندی مردم قم از مترو خواهد شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر برای به ثمر رسیدن فاز یک این خط مترو شده، افزود: در صورت تامین سه رام قطار، شهر قم به مجموعه کالانشهرهای ریلی کشور الحاق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به ریل‌گذاری کل مسیر، اضافه کرد: ایستگاه مطهری ۹۰ درصد و ایستگاه بلوار کشاورز ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع متروی قم آماده تست گرم است، اما اتمام این پروزه کماکان به توجه دولت نیاز دارد.

چه حوادثی در این پروژه اتفاق افتاد؟

چه بسیار کسبه‌ای که در کنار این پروژه حضور داشتند و محل کسبشان تخریب شد چه روزهایی برایشان پیش آمد که بخاطر محدودیت‌های این پروزه می‌بایست کسب و کار خود را تعطیل کنند وضرر و زیانی زیادی را به دوش بکشند.

حوادث جانی این پروژه از یاد هیچکدام‌مان نرفت حوادثی هم‌چون: ریزش مرگبار دیواره تونل مترو قم در ایستگاه ولیعصر در یک ظهر پنجشنبه در بهمن ماه سال ۱۳۹۵، مصدوم شدن تعداد کثیری از نیروهای امدادی آتش نشانی قم نیز در جریان عملیات آواربرداری، حادثه ریزش دیواره کناره ایستگاه ولیعصر مترو قم می‌توانست به یک فاجعه سنگینی منجر تبدیل شود اما خوشبختانه کسی در محل حادثه حضور نداشت چه بسا اگر در حین انجام کار این حادثه رخ می‌داد منجر به فاجعه سنگینی می‌شد.

حال با گذشت 10 سال از پروژه متروی قم و وعده‌های ناتمام مسئولین این طرح به کجا رسیده است؟!

به گفته معاون فنی عمرانی شهرداری قم، طرح مترو در دو بخش تامین مالی می‌شود یک بخش اعتبارات کشوری که برای تهیه تجهیزات مثل قطار اختصاص داده می‌شود و دیگری اعتبارات استانی که تا جنبه عمرانی کار پیش رود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم می‌گوید: برخی تجهیزات مترو وارداتی بوده و بخش عمده در تولید داخل به روزرسانی و با حفظ کیفیت جایگزین شده ولی همچنان هزینه‌ها برای این پروژه بسیار بالاست.

وی افزود: ریل‌های مترو پارسال خریداری شد و طرح با هزینه‌های هنگفتی پیش می‌رود، برای فاز نخست ۶ کیلومتر مسیر عملیاتی می‌شود تا شاهد بهره‌برداری قطار شهری در قم باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تست سرد و گرم مترو که پارسال وعده داده بود، عنوان کرد: برای تست گرم متروی قم نیازمند دو رام قطار هستیم، راه اندازی کامل متروی قم با تست گرم صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این پروژه برای تکمیل نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

ابراهیم معتمدی گفت: در سفر رئیس جمهور به قم ۱۵۶ طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسیده که در طی دو سال می‌بایست اجرایی شود، ۸۸ درصد مصوبات زیرساختی بوده و ۱۲ درصد نیز سایر مصوبات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: برای راه اندازی خط یک متروی قم نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد؛ چرا که منابع و امکانات برای راه اندازی در اختیار استان نیست.

سوالی که ذهن هر شهروند را به خود مشغول کرده است این است که در طی 10 سال بودجه تخصیص داده شده به متروی قم چه شده است؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه