English

متروی قم، تا ایستگاه پایانی اجرای فاز نخست، راه چندانی ندارد

پس از مدت‌ها بی‌خبری از وضعیت مترو، روز گذشته بازدیدی از سوی اصحاب رسانه و خبرنگاران قم، از چگونگی پیشرفت پروژه انجام شد و تا حدی، وضعیت متروی قم و مشکلات و موانع در مسیر، مورد ارزیابی قرار گرفت.

متروی قم، تا ایستگاه پایانی اجرای فاز نخست، راه چندانی ندارد

به گزارش خبرگزاری موج قم، در این بازدید که از خط A متروی قم از میدان مطهری تا ایستگاه میدان معصومیه به همت شهرداری و با حضور بهرام سرمست استاندار قم، معاون قرارگاه خاتم، محسن بهشتی پور معاون استانداری قم، عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر و برخی دیگر از مسئولان استانی در کنار اصحاب رسانه انجام شد، مسائلی در خصوص وضعیت فاز نخست مورد ارزیابی قرار گرفت و به نظر می‌رسد متروی قم، تا ایستگاه پایانی اجرای فاز نخست، راه چندانی ندارد.

بهرام سرمست استاندار قم در حاشیه بازید از این پروژه بر تکمیل و بهره‌برداری از فاز نخست متروی قم تا خردادماه سال جاری تاکید کرد و گفت: این پروژه موردحمایت استان است و از مهم‌ترین طرح‌های شهری به شمار می‌رود، پیشرفت طرح خوب است ولی با این سرعت نمی‌توانیم، افتتاح فاز یک مترو را به خرداد برسانیم و به‌طور حتم باید، سه شیفت روی این پروژه کار شود.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، صورت‌جلسه‌ای به‌منظور تأمین دو رام از قطارهای شهری مشهد به این طرح اختصاص یافت که پس از بازدید در مورد پیشرفت پروژه‌ این واگن‌ها به قم تحویل داده می‌شود.

استاندار قم در این باره عنوان کرد: برای بهره‌برداری از خط یک قطار شهری تعهد اخلاقی داریم و شورا، شهرداری، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان اهتمام ویژه به مترو قم دارند و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز پای‌کار است.

وی تصریح کرد: 450 میلیارد تومان اوراق مشارکت به مترو قم در اواخر سال گذشته به متروی قم اختصاص یافت و این پروژه مشکل مالی ندارد، براین اساس از قرارگاه خاتم‌الانبیا انتظار داریم با عظمی با جدی‌تر از قبل کمک کرده و پروژه‌ای ماندگار به شهر کریمه اهل‌بیت تحویل دهد.

پیشرفت مترو وابسته به تامین مالی و تملک‌‎هاست

اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حاشیه این بازدید اعلام کرد: خوشبختانه روند این پروژه در سال ۱۳۹۹ بسیار خوب بود و امیدواریم با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه قطار شهری قم در سال گذشته، این روند در سال جاری نیز تداوم یابدف هر چند پیشرفت مترو وابسته به تامین مالی و تملک‌‎هاست.

وی بیان کرد: فاز نخست خط یک مترو قم شامل ۶ کیلومتر ریل گذاری و همچنین افتتاح دو ایستگاه است، امیدواریم با همراهی مسئولان استان و شهر مقدس قم، بحث املاک و همچنین تزریق مستقیم منابع مالی به این پروژه تسریع شود.

حاجی زمانی تصریح کرد: اعتبار لازم برای تجهیزات فاز نخست خط یک مترو قم به ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد، البته قراردادهای مربوط به تجهیزات مترو قم به صورت یکپارچه منعقد می‌شود.

مسافرگیری فاز نخست مترو قم در نیمه دوم سال جاری انجام می‌شود

در حاشیه این بازدید منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز عنوان کرد: راه اندازی فاز نخست خط یک قطار شهری قم بدون مشکل مالی پیگیری می‌شود و همت همه مسئولان آن است تا آن را به سرانجام برسانند و انشالله با تدابیر لازم، مسافرگیری فاز نخست مترو قم در نیمه دوم سال جاری انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و در طول این ۱۱ سال، با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است، بحث های مربوط به تملک و جا به جایی‌ها و همچنین تأمین ارز مورد نیاز و دیگر منابع، برخی از مشکلات پروژه قطار شهری قم است.

درویشی بیان کرد: البته برخی مشکلات در امور مربوط به قراردادها به خصوص قراردادهای سال قبل وجود دارد، اما با این حال پیگیری این پروژه همچنان به صورت یک کار فعال در جریان است و پروژه به پیش می‌رود.

وی گفت: با توجه به شتاب‌گیری اجرای پروژه، شهروندان قمی در سال ۱۴۰۰ سوار مترو می‌شوند، در مسیر تحقق طرح‌ نیز خبرنگاران نقش مؤثری در انعکاس فعالیت‌های مترو دارند و درخواست ما این است که بیش‌ازپیش فعالیت‌های زیرزمینی این طرح بزرگ و تأثیرگذار شهری را رسانه‌ای و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: این طرح بزرگ عمرانی شهری با دارا بودن 14 ایستگاه دارای  14.8 کیلومتر طول است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است مرحله نخست این خط حدفاصل دو ایستگاه 9 و 14 به طول شش کیلومتر تا پایان خردادماه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: طول متوسط هر ایستگاه 110 متر بوده و فاصله بین ایستگاه‌ها بین 660 تا یک هزار و 980 متر و به‌طور متوسط حدود یک کیلومتر است که ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم 23 هزار و 250 نفر در ساعت پیش‌بینی‌شده و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز 150 ثانیه است.

درویشی خاطرنشان کرد: تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد 26 رام و هر رام نیز شامل 5 واگن است.

عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی قم نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: خوشبختانه بستر لازم برای کار در مترو قم فراهم است و می‌توان، کار را توسعه داد، با توجه به نگاهی که مدیران استان قم به این طرح داشتند پیش‌بینی خوبی برای حمایت مالی صورت گرفت و به لحاظ منابع مالی مشکل خاصی ندارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شورا، شهرداری و نمایندگان مجلس، منابع را تأمین کردند و اگر قرار است کار در یک‌فاصله زمانی مشخص تمام شود باید پشتیبانی مالی نیز صورت گیرد، همچنین پیرامون تملکات، جلساتی برگزار و مقرر شد املاکی که مشکل ندارد را در اختیار پیمانکار قرار دهیم.

گفتنی است عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم از سال ۸۸ با اعتباری بالغ‌ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است، خط متروی قم در دو فاز تقسیم‌بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راه‌اندازی می‌شود، در بازدید اصحاب رسانه با فاز نخست نیز اعلام شد عملیات عمرانی خط A تا پایان خردادماه امسال تکمیل و از ابتدای تیرماه آماده راه‌اندازی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه