English

کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در قم

مدیرکل انتقال خون قم از کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در قم خبر داد.

کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، مرتضی نوریان با بیان اینکه سنین ۱۸ تا ۶۰ در هر دو جنس زن و مرد می توانند اهدای خون داشته باشند، ادامه داد: بخاطر ذخایر مطلوب فرآوردهای خونی در سال جاری مراکز درمانی استان با کمبود خون روبه رو نشدند اما کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون می تواند آثار منفی خود را طی ماه های آینده نشان دهد.

وی عنوان کرد: بسیاری از اهداکنندگان مستمر خون به سنین سالمندی رسیده اند و به زودی از مدار اهدای خون خارج خواهند شد و به همین جهت از جوانان نوع دوست قمی درخواست می شود به این چرخه انسان دوستانه پیوسته و یاری گر بیماران و نیازمندان باشند.

نوریان ابراز داشت: اهدای خون به لحاظ اینکه سیستم طبیعی بدن بلافاصله حجم ۴۵۰ سی سی خون اهدا شده را جایگزین می کند و حجم این خون در ۲۴ ساعت اول جبران می شود هیچ عارضه و خطری برای اهداکننده بهمراه ندارد.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: از هر خون اهدا شده حداقل ۳ واحد فرآورده دریافت می شود که دست کم به ۳ بیمار نیازمند تزریق می شود؛ فرآورده های خونی یک ماده حیاتی و بیولوژیک است که جایگزین دیگری ندارد و در صورتی که فرآورده های خونی به بیماران نیازمند نرسد به معنای پایان زندگی آنها خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر فرد در طول سال حداکثر ۴ مرتبه می تواند اهدای خون داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به چرخه جایگزینی گلبول های قرمز، تمام مجامع علمی دنیا استاندارد و مطلوب در اهدای خون برای هر فرد در طول سال بیش از ۴ مرتبه را رد کرده اند.

نوریان بیان داشت: انتقال خون هر روز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ و روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز پایگاه انتقال خون قم در بلوار ۱۵ خرداد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸ آماده دریافت خون از اهداکنندگان است.

مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا هیچ محدودیتی در اهدای خون ندارد، گفت: افراد بهبود یافته از بیماری کرونا نیز هیچ محدودیتی در اهدای خون ندارند.

وی با اشاره به تعطیلات عید نوروز و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان، بیان داشت: تجربه سالهای اخیر نشان داده که حجم اهدای خون در ایام تعطیل و به خصوص ماه رمضان کاهش می یابد و این مساله می تواند تاثیر منفی بر میزان ذخایر خونی استان داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون قم تاکید کرد: مرکز انتقال خون روح الله از ۲۹ اسفندماه جاری تا پایان تعطیلات سال آینده همه روز به جز روزهای جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ آماده خدمت رسانی است.

نوریان با اشاره به فعالیت مرکز انتقال خون قم در روزهای ماه مبارک رمضان گفت: مرکز روح الله در ماه مبارک رمضان در نوبت صبح و همچنین بعد از افطار فعال خواهد بود.

وی ابراز داشت: بهترین زمان برای اهدای خون در ماه رمضان بعد از وقت سحر است و در صورتی که روزه داران از ضعف پس از اهدای خون در نگرانی باشند بعد از افطار می توانند برای اهدای خون به مرکز انتقال خون استان در میدان روح الله مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه