English

اجرای طرح نذر خون حسینی از تاسوعا تا اربعین در قم

مدیرکل انتقال خون قم از اجرای طرح نذر خون حسینی از تاسوعا تا اربعین در قم خبرداد.

اجرای طرح نذر خون حسینی از تاسوعا تا اربعین در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، مرتضی نوریان افزود: از همه مردم نوع دوست به ویژه جونان استان درخواست داریم تا به دلیل کاهش میزان اهدای خون در استان طی ماه های اخیر، به طرح بزرگ نذر خون بپیوندند.

وی گفت: اگر چه ذخایر خون استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی کاهش ۲۰ درصدی اهدای خون در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در قم نگرانی‌هایی برای حفظ پایداری این ذخایر ایجاد کرده‌ است.

وی افزود: در حالی در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش شدید اهدای خون در استان مواجه هستیم که در تیرماه میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان هفت درصد نیز افزایش یافته‌ است.

مدیرکل انتقال خون قم، افزود: پویش سراسری  نذر خون حسینی با شعار «دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» و « اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان»، با رویکرد استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی مردم به منظور پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر در دستور کار قرار گرفته است.

نوریان، اهدای خون را امری لازم، ضروری و همیشگی دانست و ادامه داد: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد، به همین دلیل باید اهدای خون به صورت مرتب، مستمر و در طول سال صورت گیرد.

وی با اعلام ساعت کار مراکز اهدای خون قم در ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت: مرکز ثابت اهدای خون حضرت روح الله (آقایان و خانم ها) هر روز از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳  و در روزهای تاسوعا و عاشورا از ۸ الی ۱۸ به صورت یکسره آماده خدمت رسانی است.

نوریان افزود: همچنین مرکز ثابت اهدای خون (ساختمان  مرکزی) ویژه آقایان هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۷:۳۰ لغایت۱۳ فعالیت دارد. اگر چه این مرکز در روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است اما در روزهای یکشنبه و سه شنبه تا ساعت ۱۸ بصورت یکسره آماده پذیرش اهداکنندگان است.

وی گفت: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مرکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون‌دارند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

مرکز انتقال خون روح الله قم، در میدان روح الله جنب دبیرستان امام صادق(ع) واقع است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه