English

مصدومیت ۱۰۳ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در قم

مسوول روابط عمومی اورژانس قم از مصدومیت ۱۰۳ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در قم خبر داد.

مصدومیت ۱۰۳ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، مسعود عبدی روز یکشنبه افزود: در مدت مشابه سال ۹۹ نیز مسمومیت ۱۱۵ نفر با گاز مونوکسید کربن ثبت شد و هیچ مورد فوتی در صحنه حادثه به این مرکز گزارش نشده است.

وی با اشاره به این‌که بیشترین موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به وسایل گرمایش خانگی است، بیان کرد: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا از جمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

عبدی افزود: مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم با بیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

وی افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.

وی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام برای بهبود حال فرد مسموم است.

اورژانس ۱۱۵ استان قم دارای۲۲ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای، یک پایگاه هوایی، ۶۱ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد با ۲۷۰ نیروی انسانی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه