English

از شغل دولتی تا کارآفرینی؛

گفتگو با نخبه و کارآفرین برتر صنعت بیمه کشور مهندس غلامعلی علائی

علائی با اشاره به اینکه دانش به روز و آشنایی با قوانین بیمه ای کشور ضرورتی مهم در کارگزاری های بیمه است، نقطه اتکاء مشتریان را تخصص و تجربه کاری خود دانست.

گفتگو با نخبه و کارآفرین برتر صنعت بیمه کشور مهندس غلامعلی علائی

خبرگزاری موج؛ جهان امروز مملوء از وقایع و حوادثی گوناگون است و روزی نیست که از هر گوشه دنیا خبری از رخداد های طبیعی و غیر طبیعی نشنویم که در طی آن ها خسارات جانی و مالی فراوانی به افراد جامعه وارد نشود، این اتفاقات برای هر کسی ممکن است روی دهد، که برخی از آن ها قابل جبران نبوده و ضروری است، جهت برطرف کردن خسارات وارده از کمک و مساعدت دیگران استفاده شود.

اینجا بود که مفهومی به نام بیمه وارد زندگی انسان شد، که بصورت تخصصی به عنوان ضمانتی برای حوادث احتمالی آینده برای بشر بود.

صنعت بیمه از جمله صنایعی است که در کنار بسیاری از فعالیت ها، صنایع و امور روزمره زندگی است و در بسیاری از جوانب زندگی ورود می کند.

ورود این صنعت به ایران از دوره قاجاریه شروع شد و در سال 1289 دو بنیاد روسی به نام‌های « نادژا» و «کافکاز مرکوری» فعالیت‌های بیمه‌ای در ایران را آغاز کردند. بعد از روسی‌ها، شرکت‌های بیمه خارجی دیگری وارد صنعت بیمه ایران شده و به مدت 25 سال فعالیت‌های بیمه‌ای کشور صرفا در دست خارجی‌ها بود.

در سال 1314 تعداد شرکت‌های خارجی بیمه در ایران به رقم 29 رسید که از میان آنها، دو شرکت «اینگستراخ» و « یورکشایر» از بقیه فعال تر بوده و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران فعالیت داشتند.

گفتنی است در سال ۱۳۱۴ شمسی بود که «الکساندر آقایان» و «علی‌اکبر داور»، با سرمایه دولتی ۲۰ میلیون ریالی، شرکت سهامی بیمه ایران را تاسیس کردند که این زمان را می‌توان نقطه آغاز تحولات بازار بیمه در ایران دانست. در سال ۱۳۱۶، مجلس شورای ملی قانونی وضع کرد که بر اساس این قانون، بیمه سازمان‌های دولتی به شرکت بیمه ایران واگذار شد و شرکت‌های دولتی باید ۲۵ درصد از بیمه‌های صادره خود در ایران را در شرکت بیمه ایران، بیمه اتکایی می‌کردند.

بعد از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۸ همه شرکت‌های بیمه ایرانی توسط شورای انقلاب ملی اعلام شده و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی فعالیت‌های بیمه‌ای زیر نظر دولت قرار گرفت. در سال‌های ۶۰ و۶۱، فقط به سه شرکت بیمه ایران، آسیا و البرز مجوز صدور بیمه‌نامه داده شد. در سال ۶۷ نیز ۱۰ شرکت بیمه‌ای ادغام شدند و شرکت بیمه دانا شکل گرفت. شرکت بیمه توسعه صادرات نیز از سال ۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد شرکت‌های بیمه به ۵ شرکت دولتی رسید.

اکنون تعداد بیمه‌های فعال در ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. بیمه‌هایی که به صورت مختلف مشغول به فعالیت هستند. به ویژه بیمه‌هایی که وابسته به بانک‌های معتبر خصوصی بوده و توانسته‌اند نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کنند.

مهندس علائی از آن دسته مردانی است که با تکیه بر توان و انگیزه خود توانست در مسیر زندگی پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی نموده و با کوله باری از تجربه و تخصص، اکنون به عنوان یکی از افراد برتر و صاحب نظر در صنعت بیمه استان وکشورمطرح می باشد.

در ادامه گفتگویی صمیمی با این کارآفرین نمونه ترتیب داده شده که به مختصری از زندگی سراسر کوشش ایشان پرداخته ایم.

آقای مهندس علائی برای آشنایی بیشتر مختصری از خودتان بفرمایید.

بیمه آسیا

بنده اصالتا اهل دشت مغان استان اردبیل و متولد ۱۳۵۳ هستم ودر سال 1379 به استخدام رسمی دولت درآمدم، اما بعد از گذشت حدود سه سال علیرغم موقعیت شغلی بسیار عالی، به خاطر داشتن روحیه کارآفرینی و استقلال طلبی تصمیم گرفتم از کار رسمی و دولتی استعفا داده و یک شغل وحرفه جدید را شروع کنم.

نحوه شروع فعالیت کار جدید را جهت استفاده جوانان بیان فرمائید.

بعد از استعفا با توجه به اینکه متاهل بودم و شروع کار جدید زمان بر بود به ناچار مدتی کوتاه حدود 6ماه شب ها تاکسی تلفنی کار می کردم و بعد از آن موفق شدم که نمایندگی بیمه آسیا را اخذ کنم ولی با دو مشکل روبرو بودم

یکی اینکه به خاطر استخدام نتوانسته بودم تحصیلاتم را به اتمام برسانم، فلذا همزمان با آن  اقدام به ادامه تحصیل نموده و مقطع  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را به اتمام رسانده و ضمن عضویت در سازمان نظام مهندسی، مهندس ناظر ساختمان شدم .

مشکل بعدی که پیش نیاز شغل جدید بود، اینکه من با دنیای فروش و بازاریابی بیگانه بودم بنابراین برای حل این مشکل نیز  اقدام به مطالعه ده ها جلد کتاب و مقاله و حضور در همایش های ملی و استانی و تلمذ از اساتید برتر فروش و بازاریابی نمودم تا  کارم را سریع گسترش داده و تبدیل به شرکت نمایندگی بشوم

در صورت امکان  از نحوه گسترش کارخودتان توضیح مختصری ارائه فرمایید.

طبیعتاً بعضی از اشخاص از شغل و درآمدشان راضی نیستند و حقوق شأن کفاف زندگی را نمی دهد وقتی به آنها پیشنهاد تغییر شغل و یا گسترش کارشان را می دهید مشکل را در نداشتن سرمایه اعلام می کنند

با اینکه سرمایه در ایجاد شغل جدید مهم هست اما در اولویت چهارم و پنجم هست اولویت اول داشتن انگیزه وباور درونی و نترسیدن از تغییر است . درتمام دنیا اگر زندگی افراد موفق را مطالعه کنید در ابتدای شروع شغل جدید نه تنها هیچ سرمایه ای نداشتند بلکه زیر صفر وفقر مطلق داشتند بنده حقیر نیز با شرایط بسیار نامناسب مالی شغل جدید را شروع کردم ولی الحمدالله با توکل به خداوند و دعای پدرو مادرم و همراهی همسرم مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم وبعد از تبدیل به شرکت نمایندگی جهت ایجاد کارآفرینی و گسترش شبکه فروش و خدمات، سعی در افتتاح چهار شعبه و یک ساختمان مرکزی نمودیم . با توجه به اینکه اکثر نمایندگان بیمه در حد یک مغازه و در یک یا دو رشته بصورت تخصصی فعالیت می کنند، اما در شرکت ما با تخصیص یک ساختمان 4 طبقه به صورت کاملا تخصصی به ارائه انواع رشته های بیمه ای توسط کارشناسان متخصص پرداخته می شود، به طور مثال در رشته بیمه های زندگی بارها رتبه اول استان و رتبه 6 و 8 کشوری را بدست آوردیم.

بیمه آسیا

اصولا اشخاص از تغییر شغل و از ریسک کردن هراس دارند. شما چطور این کار را انجام دادید ؟

در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنم که انسان ها دو راه بیشتر در زندگی ندارند یا باید تا آخر عمر با حداقل امکانات در دنیا زندگی کنند یا باید به موفقیت و تغییر دائمی فکر کنند. تعریف موفقیت با توجه به جهان بینی و نگرش انسان ها  ممکن است متفاوت باشدبطور مثال موفقیت را در تحصیلات عالی، تمکن مالی، مقام و مسولیت ، تزکیه روح، شغل عالی و ...  ببینند. مهم این است که بدانیم برای رسیدن به هر نوع موفقیت نیاز به تلاش، تلاش، تلاش و تغییرات دائمی داریم. تا زمانیکه باورهای ذهنی را تغییر ندهیم و جایگزین نکنیم باید به تکرار و روزمرگی ها بپردازیم بنابراین تصمیم بر تغییر گرفتم.

همه رسیدن به موفقیت رادوست دارند اما تعداد محدودی افراد موفق وجود دارد، شما علت موفقیتتان را درچه می دانید؟

البته من خودرا هنوز در مسیر رسیدن به موفقیت میدانم اما طبق مطالعاتی که داشته ام انسانهای  موفق خصوصیات زیاد والبته مشترکی دارند که من به چند مورد مهم آن اشاره می کنم

1- اهداف مشخص و تعیین شده دارند و طبق لیست اهداف عمل می کنند.

2-آدم های تغییر پذیری هستند و دائما در حال رشد و تغییر هستند.

3-سخت کوش، ریسک پذیر و مثبت نگر هستند

4-دارای اعتماد به نفس بالابوده و مسئولیت اشتباهات خود را می پذیرند

5-به جمله "من می توانم" ایمان عمیق دارند.

6-با افراد موفق نشست و برخاست دارند.

بنابرین برای رسیدن به موفقیت باید این خصوصیات را شناخت وآنها را کسب کرد وبرای رسیدن به آنها تلاش کرد وازتجربه ودانش افراد موفق بهره جست.

(در ادامه از شما به عنوان یک فرد موفق در صنعت بیمه ومدیر عامل شرکت که دانش و تجربه کافی در این عرصه رادارید چند سوال بیمه ای داریم )

اول اینکه شرکت ها ، ادارات و کارخانه دارها وبه طور کلی مردم در زمان صدور بیمه نامه به چه مسائلی باید دقت کنند تا در زمان خسارت دچار مشکل نشوند ؟

بیمه یک عقد دو طرفه بین بیمه گذار و بیمه گر می باشد. بنابراین بیمه گذار باید اطلاعات اولیه از قوانین بیمه که بسیار مهم هستند را از بیمه گر بخواهد.یکی از دغدغه های  مدیران عامل ، اصناف و کارفرمایان حوادثی است که محل کار، کارخانه و یا کارگران ایشان را تهدید می کند و نگران هستند که در زمان خسارت به ماده و تبصره ها و اما و اگرها بربخورند و نتوانند راحت خسارت خود را دریافت کنند برای این منظور بهترین کار دقت کافی  در زمان صدور بیمه است؛ زیرا بیمه یک برگ کاغذ هست اما فنی ودرست صادر شدن آن  موقع خسارت مشخص می شود. بنابراین مهم است که کجا و چگونه بیمه را دریافت کنید ما برای حل دغدغه این عزیزان برای هر رشته بیمه ای به طور جداگانه کارشناسان  متخصص گذاشته ایم . وتمام توان خود را جهت مشاوره به همه هموطنان عزیز و صدور فنی و اصولی بیمه گذاشته ایم .

اخیرا تغییراتی در انتقال تخفیف سنوات خودرویی ایجاد شده، لطفا  با توجه به اینکه اکثر جامعه درگیر این موضوع هستند، اطلاعاتی بفرمایید.

قبلا تخفیف سنوات خودرو به خریدار جدید منتقل می شد یعنی شخص با خریدن خودرو مالک کلیه تخفیفات سنوات گذشته می شد ولی از اواخر سال 1397 سنوات تخفیف متعلق به صاحب پلاک است، به عبارتی شخص موقع فروش خودرو می تواند تعداد سالهایی که پلاک به نام خودش بوده، طی الحاقیه ای بردارد و به خودروی جدید انتقال نماید، همچنین انتقال تخفیف سنوات به اقوام درجه یک ( پدر، مادر، همسر، فرزند) نیز ممکن می باشد.

جهت پاسخگویی به هرگونه سوال و ابهام در مورد بیمه های زندگی و انواع دیگر بیمه ها از سراسر کشور در خدمت هموطنان عزیز هستیم تا بتوانیم قدمی هرچند کوچک در جهت گسترش فرهنگ بیمه ای برداریم.

باتوجه به اینکه جنابعالی در رشته بیمه عمر (بیمه های زندگی ) به صورت تخصصی عمل می کنید و رتبه برتر استان و رتبه 6 کشور را کسب کرده اید چه پیشنهادی در مورد این بیمه دارید ؟

در بسیاری از کشورهای غربی، در کنار صدور شناسنامه به اجبار دولت برای نوزاد هم حساب بیمه عمر افتتاح می شود بطور مثال  هر شهروند کانادایی و ژاپنی به طور متوسط 5 بیمه عمر و هر هندوستانی  2 بیمه عمر دارد. ولی متاسفانه در ایران حدود 20% از مردم بیمه عمر دارند درحالیکه این آمار در کشور های همسایه مثل چین، تایوان و سنگاپور، حدود 70% است. ولی برای داشتن پس انداز  و پوشش های بیمه ای مناسب چاره ای جز بیمه عمر و پس انداز نیست. وپیشنهاد می گردد جهت پوشش بیمه ای خود وفرزندان اقدام نمایند.امیدواریم انشالله هر شهروند ایرانی حداقل یک پوشش بیمه زندگی داشته باشند   

در کنار فعالیت بیمه ای، فعالیت های آموزشی و اجتماعی داشته اید ؟ مختصری توضیح بفرمایید.

زکات العلم نشره، زکات علم نشر دادن آن هست. در این مدت همیشه در حال یادگیری و مطالعه انواع کتاب و شرکت در همایشهای مختلف بودم و آنچه را که یاد گرفتم و تجربه کردم در اختیار همکاران قرار داده ام چندین همایش موفقیت تحت عنوان "موفقیت اتفاقی نیست" برگزار کرده و سخنران همایش بودم .همچنین در استان های مختلف در همایش هاو کلاس های مختلف انتقال تجربه کرده و سخنران همایش بوده ام و در کنار آموزش در صنعت بیمه فعالیت های احتماعی و سیاسی نیز داشته ام.

در آخر اگر خودتان سخنی مطلبی دارید بفرمایید.

سخن آخر اینکه خوشحالیم که در مجموعه ما تعدادی جوان توانمند و تحصیلکرده مشغول به کار شده اند و با بیش از ۲۰سال سابقه و کسب رتبه های برتر متعدد،هزاران مشتری در کنارمان هستند که در واقع هزاران دوست داریم که همیشه از حمایت مشتریان وفادار برخوردار بودیم.با توجه به صدور انلاین و اینترنتی بیمه نامه آماده ارائه خدمات  به همه هموطنان در جای جای کشورمان هستیم و سعی خواهیم کرد مشاور امین و صادق عزیزان باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی