English

وعده‌های دولت برای تسریع در بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام مدیریت شهری قم؛

نگاهی به مصوبات مرتبط با مدیریت شهری در سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت‌وزیران به استان قم

قم در عنوان و کارکرد، پایتخت فرهنگی ایران و ام‌القرای جهان اسلام است، باکمی دقت به حقیقت جاری، قم شهری است که خدمات فرا استانی به کشور ارائه می‌دهد؛ اما از نظر شاخص‌های توسعه به‌ویژه درزمینهٔ امور عمرانی به‌شدت ضعیف است، هرچند که در چند سال اخیر با تلاش‌های انجام‌گرفته مخصوصاً در مدیریت شهری بخش قابل‌توجهی از این عقب‌ماندگی‌ها رفع شده است، اما همچنان این ضعف‌ها در شهر و استان قم نمایان است.

نگاهی به مصوبات مرتبط با مدیریت شهری در سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت‌وزیران به استان قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، شهر قم بعد از سال‌ها از آغاز جهش حرکت در مسیر توسعه و عمران، هنوز از مشکلاتی رنج می‌برد که رفع آن نیازمند عزمی جزم و حمایت و پشتیبانی مجموعه مدیریت استان و دولت است، پروژه‌هایی مانند فرودگاه، بلاتکلیفی بافت فرسوده، مونوریل، مترو، ریل‌های متروکه خط راه‌آهن در درون شهر و...

ناتمام‌هایی که شاید به‌دنبال سفر رئیس‌‌جمهور بتوان باهمت و تلاشی مضاعف پایان آن را رقم زد و غصه‌اش را برای شهر و شهروندان به اتمام رساند.

طرح مشکلات قم

سفر رئیس جمهور به قم

در جلسه شورای اداری استان قم که 10 دی‌ماه با حضور رئیس‌جمهور و وزرا و مدیران استانی و مسئولان شهری برگزار شد، مشکلات به‌صورت اولویت‌بندی شده مطرح‌شده و برای هرکدام راهکارهایی با زمان‌بندی مشخص ارائه شد، راهکارهایی که لازم است با نگاهی دقیق و علمی، اجرای آن‌ها پیگیری شود تا شاهد به ثمر رسیدن آن‌ها باشیم.

ضرورت تکمیل مونوریل

سفر رئیس جمهور به قم

در همان جلسه؛ رئیس‌جمهور در ابتدا به موضوع فرودگاه قم و تسریع در اتمام این پروژه و حل مشکل مونوریل پرداخت و اتمام این دو پروژه را از اقدامات پیش روی دولت دانست و بیان کرد: باید با اولویت‌سنجی‌ها، نسبت به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کنیم.

وی با تأکید بر لزوم اتمام پروژه مونوریل گفت: عده‌ای معتقد هستند این پروژه باید از بین برود اما من معتقد هستم برای آن هزینه شده و باید ادامه یابد و نحوه اجرای آن کارشناسی شود و با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی این پروژه تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

راهکارهای اتمام و افزایش بهره‌وری منوریل نیز در این جلسه مطرح شد و وزیر کشور راه‌حل‌هایی را ازجمله جایگزینی با خط دو مترو و ادامه آن تا پردیسان را برایش متصور شد.

لزوم بررسی بیشتر در خصوص مونوریل و خط دوم مترو

سفر رئیس جمهور به قم

اما حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم جایگزینی مونوریل به‌جای خط دو مترو را نیازمند دقت و کار کارشناسی می‌داند و بر اجرای خط دو مترو اصرار داشته و تأکید دارد اگر قرار است باز از سرمایه مردم برای راه‌اندازی مونوریل هزینه کنیم، باید کارشناسان به‌صورت علمی این پروژه را بررسی کرده و بازنگری کنند و باید مشخص شود مونوریل در چه مسیری بیشترین بازدهی را دارد.

وی با بررسی مسیرهای احتمالی مونوریل امکان جایگزینی خط دو مترو و مونوریل را غیرممکن می‌داند زیرا چنانچه مونوریل بخواهد از ۷۲ تن به سمت حرم اجرا شود، نمی‌تواند پردیسان را پوشش دهد و چنانچه به سمت پردیسان و الحاقی ۵۶۰ هکتاری طراحی شود، بازهم نمی‌تواند جایگزین خط دو مترو باشد.

وی تأکید دارد: جایگزینی مونوریل با خط دو مترو به نفع مردم نبوده و باید تلاش کنیم هر دو را داشته باشیم و با تکمیل هر دو پروژه سیستم حمل‌ونقلی پیشرفته‌ای را برای آینده مردم طراحی و اجرا کنیم.

تأمین واگن‌ها و حل مشکلات مترو

یکی دیگر از موضوعاتی که در این سفر و با حضور رئیس‌جمهور و وزیر کشور موردبررسی قرار گرفت، حل مشکل تأمین واگن برای راه‌اندازی خط یک مترو قم بود.

مشکلی که تا امروز فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و هنوز حل‌نشده است و تا رسیدن 80 واگن خریداری‌شده از چین به قم در قالب قرارداد پوژن باید برای آن راهکاری هرچند موقت پیدا کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور پس از شرکت در جلسه بررسی تخصصی وضعیت پروژه‌های قطار شهری قم؛ در جلسه شورای اداری گفت: با توجه به اینکه ۶ کیلومتر از عملیات اجرایی پروژه متروی قم آماده‌شده است، گزینه‌هایی برای تست گرم واگن‌ها مطرح است که برخی از آن‌ها سهل‌الوصول‌تر و برخی پایدارتر هستند.

وی ۵ گزینه برای تست گرم واگن‌های متروی قم مطرح کرد که در هفته‌های آتی یکی از آن‌ها مبنا قرار خواهد گرفت.

وحیدی در این جلسه تأکید کرد: انجام این تست پیش‌نیاز آماده‌سازی مسیر و آغاز فرآیند مسافرگیری خواهد بود که در دو یا سه هفته آینده مسائل جانبی و موضوعات پیرامون آن مجدداً موردبحث قرارگرفته و یکی از گزینه‌ها به‌عنوان مبنا، عملیاتی خواهد شد.

تأمین واگن‌ها اصلی‌ترین مشکل مترو قم

یکی از راهکارهای در حال پیگیری برای انجام تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم، مذاکره با شهرداری تهران برای تأمین موقت رام‌های قطار و انجام مراحل تست گرم است.

اما این راهکار نیز موقت و تنها برای تست گرم استفاده می‌شود و پیگیری واگن‌های خریداری‌شده از کشور چین باید انجام شود و رام‌ها و واگن‌های مورد نیاز مترو قم را در قالب قرارداد پوژن دریافت کرده و برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار داد.

معضل بافت تاریخی و فرسوده

سفر رئیس جمهور به قم

استاندار قم در جلسه شورای اداری با حضور ریاست جمهوری از ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده و تاریخی شهر قم نیز سخن گفت و آن را مانعی جدی در مسیر توسعه و ارائه خدمات شهری دانست و یادآور شد: امیدواریم از محل اعتبار سازمان بازآفرینی به میزان حداقل ۲۰ هزار واحد اعتبار موردنیاز نوسازی به شهر قم ابلاغ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری نیز به‌عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی استان قم قفل‌شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بافت فرسوده برخی از مناطق در شهر قم مشکلاتی را پیرامون مدیریت و ارائه خدمات شهری ایجاد کرده است.

پس از مطرح‌شدن این مشکل سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گفت: با توجه به اهمیت بافت تاریخی نیازمند نظر کارشناسان هستیم تا بتوانیم مشکلات بافت‌نشینان را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور نیز در خصوص بافت فرسوده گفت: برطرف سازی معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده شهر قم نیازمند مصداق شناسی مجدد و بررسی‌های کارشناسی است.

همچنین در ادامه رئیس‌جمهور تأکید داشت: ضمن حفظ حرمت تمام مؤسسات و مراکز علمی باید مقرر گردد تا در یک مدت مشخص زمین‌هایی که برای توسعه به آنان واگذارشده، تکمیل و یا آزادسازی شود.

حذف ریل راه‌آهن فرسوده در محدوده شهر قم

سفر رئیس جمهور به قم

نکته قابل‌توجه در تصویب آزادسازی زمین‌های واگذاری شده به مراکز علمی و دولتی جایگزینی آن به‌جای معوض برای جمع‌آوری ریل راه‌آهن فرسوده مرکز شهر قم است.

ریل راه‌آهنی که از سال 1317 آغاز به کارکرده و در زمان احداث آن در حاشیه شهر بوده، اما امروز به علت تغییر مسیر قطار به‌صورت بلااستفاده مانده و علاوه بر مخدوش کردن زیبایی و نظم شهری، برای زمین‌های اطراف آن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مشکلاتی ازجمله ایجاد محله‌هایی همچون اسماعیل‌آباد و اکبرآباد که به دلیل جداکنندگی ریل راه‌آهن در تعریف محدوده خدمات‌رسانی شهری شهرداری قم، آن‌هم در فاصله کمی نسبت به مرکز شهر، خارج از محدوده شهری تعریف‌شده‌ و شکلی کاملاً حاشیه‌ای به خود گرفته‌ و با جمع‌آوری ریل این مشکلات حل می‌شود.

در صورت آزادسازی 80 هکتار از هزار هکتار واگذارشده به مرکز دولتی و علمی، شهرداری می‌تواند این ریل را در کمتر از چند ماه جمع کند، البته درصورتی‌که تأمین منابع مالی آن برای شهرداری انجام گردد.

سفر رئیس‌جمهور به استان قم با 158 مصوبه و اختصاص حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار با اولویت به اتمام و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام، پایان یافت.

مصوباتی که در صورت اجرا می‌تواند مردم انقلابی شهر قم را بعد از سال‌ها خوشحال کرده و قصه‌های پر غصه شهر را با پایانی خوش تمام کند. البته مدیران باید به یاد داشته باشند که مردم شهر قم زمان تعیین تکلیف فرودگاه با یک دوره سه ماه و مونوریل با یک دوره 6 ماه را به خاطر داشته و مطالبه‌گر مصوبات رئیس‌جمهور به شهر هستند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه