English

آنچه در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم در آذرماه ۱۴۰۰ گذشت

سامانه ارتباط مردمی 137 شهرداری قم آذرماه متفاوتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خود داشته است، به‌نحوی‌که نظافت معابر با 995 پیام بیشترین مطالبه شهروندان بوده و پیام‌های آب‌گرفتگی معابر نیز با کاهش 81 درصدی روبرو شده است.

آنچه در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم در آذرماه ۱۴۰۰ گذشت

به گزارش خبرگزاری موج قم، امروز سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ فراتر از یک مرکزی برای دریافت شکایات و انتقادات مردم از عملکرد شهرداری بوده و بیشتر به‌عنوان مرجعی آماری برای برنامه‌ریزی‌های شهری از آن استفاده می‌شود.

با آمارهایی که به‌صورت ماهانه از تماس‌های مردم و فراوانی مطالبات آن‌ها تهیه می‌شود، بسیاری از کاستی‌های به‌خصوص در حوزه خدمات شهری مشخص‌شده و در بودجه‌ریزی سالانه مناطق نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.

سنجش کاهش یا افزایش تماس‌های مردم

یکی از نکات قابل‌توجه در ثبت آمارها، مقایسه آمارهای هرماه با ماه گذشته و همچنین سنجش کاهش یا افزایش تعداد تماس‌های مردم با توجه به موضوعات است.

با بررسی آمار ارائه‌شده در آذرماه سال جاری و مقایسه آن با آذرماه سال ۱۳۹۹ در بعضی از موارد با کاهش‌های چشمگیری مواجه هستیم که نشان‌دهنده رفع مشکلات مردم در این حوزه بوده است.

به‌طور مثال تعداد تماس‌های مردم برای رفع آب‌گرفتگی در آذرماه ۱۳۹۹، عدد ۵۸۵ مورد بوده است، درحالی‌که در آذرماه سال ۱۴۰۰ به ۱۱۲ مورد کاهش پیداکرده و منفی ۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین تماس‌های مردم با موضوع نشست زمین و نیاز به آسفالت با ۴۹ درصد کاهش از عدد ۲۹۲ در آذرماه سال ۱۳۹۹ به عدد ۱۴۸ مورد در آذرماه ۱۴۰۰ رسیده است.

البته در مواردی نیز شاهد افزایش تعداد تماس‌ها مردم هستیم که نیاز به کار کارشناسی دارد، به‌طور مثال تعداد پیام‌هایی با موضوع “این جوی نیاز به پاک‌سازی دارد” از تعداد ۲۸ مورد در آذرماه ۱۳۹۹ به تعداد ۳۱۸ مورد در ۱۴۰۰ رسیده است که ۱۰۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین “این جوی نیاز به لایروبی دارد” نیز افزایشی ۹۸۵ درصدی را نسبت به آذر سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، به‌طوری‌که تعداد تماس‌ها از ۲۶ تماس به ۲۸۲ مورد رسیده است.

عملکرد مناطق هشتگانه شهرداری قم

یکی دیگر از کارکردهای سامانه ۱۳۷ مشخص شدن عملکرد مناطق در برابر مطالبات مردم بوده که بر اساس رسیدگی و سرعت عمل مدیران مناطق هرماه سنجیده شده و منطقه برتر معرفی می‌شود.

با بررسی درصد رضایت شهروندان در آمارهای ثبت‌شده منطقه پنج و منطقه هفت رضایت ۱۰۰ درصدی شهروندان را داشته و منطقه یک با ۸۳.۲۶ درصد و منطقه دو با ۸۲.۶۰ درصد کمترین رضایت شهروندان را کسب کرده‌اند.

همچنین بیشترین درصد پاسخگویی مناطق  نیز مربوط به مناطق هشت و پنج بوده که درصد ۱۰۰ را نشان داده و کمترین پاسخگویی نیز مربوط به منطقه یک با ۸۵.۴۳ درصد و منطقه دو با ۸۲.۹۷ درصد است.

بیشترین موضوعات مطرح‌شده در مناطق

یکی از شاخص‌های موردبررسی در گزارش‌های ماهانه سامانه ۱۳۷، بررسی بیشترین موضوعات مطرح‌شده در مناطق است.

در منطقه یک “معابر( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با ۷۲ پیام و “هرس درختان” با ۴۶ پیام بیشترین مطالبه شهروندان در این منطقه بوده است.

در منطقه دو نیز “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” در رتبه نخست مطالبات مردم قرار داشته و ۴۲۲ پیام را به خود اختصاص داده است و “رفع سد معبر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد(خودرو)” با ۲۸۵ پیام در رتبه دوم قرار دارد.

در منطقه سه و چهار نیز “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” در رتبه نخست مطالبات مردم بوده و به ترتیب تعداد ۱۰۰ و ۱۰۶ پیام با این عنوان در سامانه ۱۳۷ ثبت‌شده است.

همچنین درخواست “لکه‌گیری آسفالت چاله‌های معابر” در این دو منطقه دومین مطالبه مردم بوده و به ترتیب در منطقه ۳ با ۶۱ پیام و در منطقه ۴ با ۱۰۰ پیام ثبت‌شده است.

در مناطق پنج و ۶ “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” بازهم بیشترین مطالبه مردم بوده که به ترتیب ۲۴ و ۲۵۷ پیام برای آن ثبت‌شده که ثبت این پیام در ۶ منطقه از هشت منطقه به‌عنوان نخستین مطالبه مردم قابل‌تأمل بوده و باید موردبررسی قرار گیرد.

اما در منطقه پنج دومین مطالبه مردم “در این محل به شکل غیرمجاز خاک و نخاله وجود دارد” با ۱۷ پیام بوده و در منطقه ۶ “رفع سد معبر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد(خودرو) ۱۴۹ پیام را به خود اختصاص داده است.

در منطقه هفت بیشترین مطالبه مردم “اصناف در این محل سد معبر کرده‌اند” با ۲۴ پیام بوده و دومین مطالبه مردم در آذرماه “لکه‌گیری آسفالت چاله‌های معابر” با ۱۶ پیام ثبت‌شده است.

اما در منطقه هشت “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با هشت درخواست دومین درخواست شهروندان بوده و “بازماندن شیرفلکه فضای سبز” با ۲۱ پیام رتبه نخست را دارد.

بیشترین موضوعات در سازمان‌ها پس از بازخورد (آذر ۱۴۰۰)

سامانه ۱۳۷ پس از تجمیع و دسته‌بندی پیام و تماس‌ها موضوعات را تفکیک کرده و برای بررسی به سازمان‌های مربوطه ارسال می‌کند. در جمع‌بندی آمار آذرماه نیز و درخواست‌ها به سازمان‌ها ارسال‌شده است که فراوانی آن به ترتیب زیر است.

در سازمان مدیریت پسماند “استقرار باکس جمع‌آوری خاک و نخاله” با ۳۵۵ پیام در صدر درخواست‌های این سازمان قرار داشته و به ترتیب “انتقال باکس پرشده جمع‌آوری خاک و نخاله” با ۳۱۶ پیام و مزاحمت سگ‌های ولگرد با ۲۲۵ پیام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز پیام‌های “هرس درختان” ۲۵۰ پیام، “در این محل سیم برق با درخت برخورد می‌نماید” با ۲۲۷ پیام و “بازماندن شیرفلکه فضای سبز” با ۱۵۶ پیام رتبه یک تا سه را به خود اختصاص داد است.

در سازمان زیباسازی تنها پیام “درخواست پلاک شهرداری” با ۱۱۲ پیام ثبت‌شده و برای سازمان ترافیک نیز دو پیام “اعلام خرابی چراغ راهنمایی” با ۸ پیام و “موارد مربوط به پارکینگ” با ۵ پیام ثبت‌شده است.

فراوانی پیام‌های ارسال‌شده به سازمان اتوبوسرانی نیز “انتظار بیش‌ازاندازه مسافرین در ایستگاه اتوبوس” با تعداد ۳۶ پیام، “درخواست نصب تابلوی ایستگاه اتوبوس” با ۲۷ پیام و “عدم توقف در ایستگاه” با ۱۵ پیام بوده است.

در سازمان تاکسیرانی نیز “تاکسی شماره … بیش از ضابطه کرایه دریافت می‌نماید” با ۱۵ پیام و “بدرفتاری راننده تاکسی” با ۹ پیام است.

و در پایان باید یادآوری کنیم که “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با ۹۹۵ در مناطق هشتگانه بیشترین مطالبه شهروندان بوده که نیاز به بررسی و رسیدگی دارد، همچنین دو پیام “رفع سد معبر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد(خودرو)” با ۴۸۶ پیام و “عدم جمع‌آوری زباله” با ۴۳۱ پیام رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی