English

حجم منابع اصلی تامین کننده آب استان حدود ۱۷۱ میلیون متر مکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: حجم منابع اصلی تامین کننده آب استان حدود ۱۷۱ میلیون متر مکعب است.

حجم منابع اصلی تامین کننده آب استان حدود ۱۷۱ میلیون متر مکعب است

به گزارش خبرگزاری موج قم، علی اصغری افزود: این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل،‌ حجم مخزن این دو سد مهم استان حدود ۲۴۵ میلیون متر مکعب بوده‌است و این موضوع به خوبی ضرورت رعایت الگوی مصرف آب در همه بخش‌ کشاورزی، صنعتی و شرب را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این که تامین آب مورد نیاز قم از طریق سدها به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن به سختی و با هزینه بالا صورت می‌پذیرد، افزود: بر اساس آخرین آمار تهیه شده،‌ حجم مخزن سد کوچری ۸۶.۲۳۰ میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد ۱۵ خرداد ۸۴.۵۷۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است.

وی ادامه داد: با تشکیل جلسه‌های کارگروه ملی سازگاری با کم آبی درقم به دنبال مدیریت هرچه بهتر منابع آبی استان هستیم اما برای رسیدن به هدف‌های مورد نظر در اجرای برنامه‌های این کارگروه و مصرف صحیح آب درقم، نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم، همکاری لازم را داشته باشند.

اصغری گفت: کاهش ساعت کار چاه‌های کشاورزی و برقی کردن آن، مسدود یا پر کردن چاه‌های غیرمجاز، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از طریق کاهش ساعت کار و نصب کنتور حجمی بر روی کلیه چاه‌ها از جمله اقدام‌های مورد نظر این کارگروه بوده‌است.

وی بیان کرد: همچنین در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز اجرای راهبرد اصلاح الگوی کشت، افزایش بهره‌وری مصرف نهادهای پایدار دام و طیور، توسعه‌کشت‌های گلخانه‌ای و نشایی، استفاده از سایبان برای کاهش مصرف آب در باغ‌ها، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، تسطیح، تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی، توسعه شبکه آبیاری با آب خام (غیرشرب) و تبدیل سیستم آبیاری غرقابی و تشتکی به تحت فشار را از اولویت کار خود قرار داده‌است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی