English

مدیریت شهری قم در ۵ سال اخیر در جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته شهر، تحول‌آفرین بوده است

مدیریت شهری مطلوب و توسعه یافته، مرهون حضور مدیرانی است که به واسطه تخصص، تعهد، توجه به اولویت‌ها و تحقق برنامه‌ریزی جامع و تحول‌‌بخش بتوانند حتی تهدیدات و کاستی‌ها را به فرصتی بی‌بدیل تبدیل کنند.

مدیریت شهری قم در 5 سال اخیر در جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته شهر، تحول‌آفرین بوده است

خبرگزاری موج؛ وقتی دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد یکی از مدیران موفق در 16 خرداد 94، به عنوان شهردار قم با 19 رای موافق از 20 رای معرفی شد، بسیاری از مشکلات و کمبودها در مدیریت شهری در یک سو و رقم بدهکاری یک هزار و 500 میلیارد تومانی شهر نیز از سوی دیگر، نشان از مسیری دشوار در تحقق مدیریت موفق در قم داشت، این رقم از بدهی مدیریت شهری قم شامل 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح حرم تا جمکران و فاز ۴ و ۵ پروژه عمار یاسر و مابقی نیز ویژه پروژه‌های بی‌سرانجام عمرانی قم بود.

در سال 94 با ورود سقائیان نژاد، طلسم اجرای برخی از پروژه‌های کلان عمرانی در قم شکسته شد، در دوران محمد دلبری شهردار سابق که از سال 90 تا انتهای سال 93، شهرداری قم را برعهده داشت، هر چند که پروژه‌های متعددی اجرایی شد و در حوزه فرهنگی نیز اقداماتی شکل گرفت، اما برخی از مشکلات اقتصادی و عدم مدیریت لازم در بحران‌های مالی نتوانست چشم‌انداز مناسبی در اعتلای شهر و تکمیل بسیاری از پروژه‌های برزمین مانده ترسیم نماید.

پروژه تقاطع غیر‌همسطح ۱۵ خرداد قم از جمله پروژه‌هایی بود که قبل از سال 94 به مدت سه سال با فراز و فرودهای زیادی مواجه و مردم را در انتظار کاهش بار ترافیکی سنگین تقاطع عمار یاسر با 15 خرداد قرار داده بود، این پروژه در میانه راه با سدی بزرگ به نام بدهی برخورد کرد تا اینکه با کلید خوردن اجرای پروژه‌های نیمه تمام در آغاز دوران خدمت سقائیان‌نژاد این پروژه نیز در زمان‌بندی 20 ماهه به نتیجه رسید.

یکی از برنامه‌های جامع شهردار قم، تحقق شعار اتمام پروژه‌های نیمه کاره و پرداخت بدهی مدیریت شهری بود که توانست در مدت کوتاهی، بخش زیادی از این شعار را به نتیجه برساند، وجود معارضان، هزینه‌های سنگینی را بر برخی از پروژه‌های شهری قم تحمیل می‌کرد و این شرایط نیازمند یک مدیریت جامع شهری بود تا بتواند بدون ایجاد وقفه در اجرای پروژه‌های شهری، موانع را یکی پس از دیگری از مسیر بردارد.

ولی‌الله بیاتی رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم در سال 94 در گفتگوئی اعلام کرد که تمام پروژه‌های عمرانی قم به واسطه پیگیری‌های سقائیان نژاد و همراهی شورای اسلامی شهر در رفع موانع فعال است و علی‌رغم بدهی و مشکلات اقتصادی و رکود، اجازه تعطیلی هیچ پروژه‌ای در قم صادر نشد و این امر برخلاف دوران 4 ساله قبل مدیریت شهری در تعطیلی پروژه‌ها به واسطه بدهی‌های هنگفت و کناره‌گیری پیمانکاران و عقب نشینی سرمایه‌گذران بود.

در سال 94 با یک مدیریت منسجم شهری و با وجود کسری‌های فراوان در بودجه، 90 درصد از بودجه شهرداری از شهر تامین شد و این امر از جمله موفقیت‌ها در پیشبرد پروژه‌های عمرانی در سطح شهر به شمار می‌رفت.

در نخستین سال حضور سقائیان‌نژاد در قم، 12 پروژه کلان و دارای اولویت با اعتبار یک هزار میلیارد تومان معرفی شد، همچنین یکی از اقدامات مهم شهردار تازه نفس قم، دریافت اوراق مشارکت برای قطار شهری و فعال نگاه داشتن این پروژه در طول سال بود، همچنین در آن سال پروژه بلوار مرجعیت آغاز شد و تعدادی از پروژه‌ها نیز از جمله تقاطع بلوار امام علی(ع) با عمار یاسر، پل میثم و رمپ و لوپ پل 9 دی، زیرگذر شهید کریمی و فردوسی با پیگیری های تیم مدیریت شهر در سال 95 به بهره برداری رسید، انجام تهاتر برای تصفیه بدهی شهر قم، از جمله راهکارهایی بود که شهردار قم در پیش گرفت و در سال 94 در حدود 600 میلیارد تومان از بدهی ها تهاتر شد و مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی بودجه‌ای فرصتی بهتر برای عرض اندام به دست آورد.

سابقه درخشان سقائیان‌نژاد در جایگاه‌های مختلف علمی، اجرایی و دانشگاهی و پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی از همان ابتدای امر، مدیریت شهری را به سمت و سوی توسعه و تحولات خوبی در سطح شهر سوق داد و تعامل بی‌نظیری میان دستگاههای اجرایی و شورای شهر و مدیریت شهری شکل گرفت، شهردار قم در ابتدای حضورش در این شهر، شان قم را بالاتر از این دانست و تدوین برنامه‌ای جامع برای برون رفت از برخی عقب‌ماندگی‌ها را در دستور کار قرار داد.

قبل از دوران سقائیان‌نژاد و به خصوص در روزهایی که شهردار سابق به دلیل بیماری استعفای خود را در اسفند 93 تحویل داد شهر قم با بدهی هزار و 500 میلیارد تومانی به بانک‌ها و پیمانکاران، 14 پروژه کلان نیمه‌کاره، شرایط نامساعد زیست‌محیطی، کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری، نابسامانی امور مالی و تشکیلات شهرداری مواجه بود و سقائیان‌نژاد و تیم مدیریتیش چنین شرایطی را در ابتدای سال 94 تحویل گرفتند.

سقائیان‌نژاد در بدو ورود در پست‌های کلیدی شهرداری قم از مدیران گذشته خود در شهرداری اصفهان استفاده کرد و مسئولیت‌هایی را به افرادی چون علیرضا قاری قرآن در جایگاه معاون شهرسازی و امور زیربنایی، سیدامیر سامع در معاونت خدمات شهری و امور اجتماعی، محسن رنجبر در جایگاه معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی، ابراهیم معتمدی در جایگاه قائم مقام و پیام جوادیان در جایگاه مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز سپرد که البته با مخالفت‌هایی نیز مواجه شد، اما کارنامه درخشان در همان دو سال و نیم اول از مدیریت شهری قم نشان داد که تعهد و تخصص از شروط اصلی چنین گزینش‌هایی به شمار می‌رفته است، البته شهردار قم در بخش اجرایی و سرمایه گذاری و جذب پیمانکار، به ظرفیت‌های بومی نیز توجه داشت.

وی در طول دو سال از ابتدای خدمت خود در قم توانست بسیاری از پروژه‌های کلان نیمه کاره شهر را تعیین تکلیف کند و در این دوره بسیاری از پروژه‌ها همچون پل میثم، تقاطع سه سطحه شهدای 15 خرداد، بلوار آیت‌الله بروجردی، مترو، بلوار حضرت خدیجه(س) و تقاطع بلوار پیامبر اعظم(ص)، مجموعه پل‌های 9 دی و ..به سرانجام رسید.

یکی از موفقیت‌های مهم سقائیان نژاد جلب اعتماد شهروندان بود، چرا که به دلیل تاخیر چندین ساله در اجرای بسیاری از پروژه‌ها، اعتماد عمومی دچار خدشه شده بود و در این راستا اتمام پروژه‌های کلان تا حد زیادی در ایجاد اعتماد و جلب مشارکت های مردمی اثرگذار شد.

افزایش دو برابری بودجه در سال 94 نسبت به سال قبل و دوره شهردار سابق، روند رو به رشدی در توسعه شهر نوید بخشید، به طوری که با رفع بسیاری از مشکلات در اواخر سال 95 نیز طبق وعده شهردار قم، شهر وارد مرحله بازگشایی پروژه‌های نیمه کاره شد و پل میثم، فاز اول بلوار آیت‌الله بروجردی، بخشی از مجموعه پل‌های 9 دی و تقاطع مقداد به بهره برداری رسید، همچنین در سال 96 نیز عملیات اجرایی چند پروژه کلان و مهم از جمله تقاطع شهرک قدس، تقاطع سه سطحه میدان ولیعصر و خط دوم مترو آغاز شد.

گذر شهرداری از بحران‌های مالی نیز در سال 97 تا 98 موفقیت‌های بی‌شماری را در عملیاتی شدن پروژه‌های متعدد به وجود آورد و با تدوین قم، 1400 و نقشه راه پنج ساله شهر در ابتدای مدیریت سقائیان‌نژاد، بخش زیادی از اهداف تحقق یافت.

مهاجرپذیری قم، یکی از معضلات جدی شهر به شمار می‌رفت که در توسعه مناطق محروم تاثیر زیادی داشت و عقب‌ماندگی‌هایی را به وجود آورده بود اما با توازن عادلانه در سطح مناطق مختلف شهری برگرفته از سابقه 12 ساله در مدیریت شهری اصفهان، تحولات بی نظیری در قم رقم خورد.

از جمله شعارهای مهم سقائیان‌نژاد در قم، تقویت توریست مذهبی، تقویت فرهنگ شهروندی، افزایش فضای اعتماد بین مردم و مسئولان و رسیدگی به مشکلات و امور مردم بود، اگر چه تلاش‌های محمد دلبری شهردار سابق و دیگر شهرداران قم را نمی توان نادیده گرفت، اما باید مدیریت شهری قم در 5 سال اخیر در جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته شهر را تحول‌آفرین دانست.

شهردار قم توسعه زیرساختهای خدماتی و عمرانی را یکی از رویکردهای مهم خود برشمرد و همواره بر جذب سرمایه گذار و حضور منسجم بخش خصوصی تاکید داشت، وی همچنین توسعه قطار شهری را یکی از ظرفیت‌های مهم در مدیریت ترافیک دانست و در این باره تلاش زیادی کرد تا مترو، جان تازه ای در مسیر توسعه و پیشرفت به خود بگیرد.

در سال 96 بیش از 85 درصد از بودجه شهرداری قم به میزان۲۲۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت و برخی از پروژه‌های کلان به پیشرفت خوبی رسید، از جمله پروژه عمار یاسر در فاز پنجم از میدان معلم شروع و تا میدان سپاه ادامه یافت، همچنین اتصال بلوار سمیه به خیابان آذر رقم خورد و پروژه‌های بزرگی چون بوستان زائر آغاز شد.

در سال 97 نیز صد در صد بودجه شهرداری قم به میزان 2 هزار و 677 میلیارد تومان تحقق یافت و طرح باغ پرندگان ، طرح دریاچه مصنوعی و اتمام و بهره برداری از مجموعه های فرهنگی ورزشی در مناطق هشت گانه قم پیش بینی شد و در این سال احداث پارکینگ‌های عمومی در هسته مرکزی شهر قم کلید خورد.

پروژه‌هایی مانند سجادیه، ادامه شهید روحانی، خیابان دروازه ری، خیابان کارگر، فردوسی، ادامه بلوار جمهوری، شهید فهیمی و رینگ دوم جمکران ازجمله طرح‌های تملک نیمه‌تمام بوده که در سال 97 تعیین تکلیف شد.

همچنین در سال 98 بودجه شهرداری قم به میزان ۲۱۶۴ میلیارد تومان به تصویب رسید که 40 میلیارد تومان برای ادامه تملک فاز پنج عمار یاسر تعریف و برای اتمام تملک تقاطع کیوان فر و امام خمینی(ره) و آغاز عملیات اجرایی این طرح و تکمیل تملک و احداث زیرگذر شهید امینی بیات و تکمیل تقاطع غیرهمسطح ولیعصر(عج) و ادامه طرح تقاطع بلوار فردوسی و پیامبر اعظم (ص) در این بودجه پیش بینی شد، به طور کلی در سال ۹۷ و ۹۸ بالغ بر ۲۳ پروژه کلان در شهر اجرایی شد و 500 پروژه مختلف احداث شد.

بودجه 99 نیز در ۹ برنامه و در بیش از ۷۲۸ پروژه عملیاتی تعریف و این بودجه به میزان ۳ هزار میلیارد و ۸۱۹ میلیون تومان تصویب شد.

اصلاح وضعیت شهر در مقایسه با قبل از 5 سال اخیر قابل مقایسه نیست و در سال 99 با وجود شیوع کرونا، پیشرفت های قابل توجهی رخ داد وشهر قم، دوران طلایی در افتتاح بسیاری از پروژه‌های شهری و عمرانی را تجربه کرد، ضمن اینکه دورنمای خوبی در تحقق 92 درصد پروژه‌های عمرانی سال 1400 نیز ترسیم شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه