English

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری بیان کرد؛

تشریح حوزه فن‌آوری‌های نرم و لزوم توجه به آن

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در نشست ممعرفی صنایع خلاق؛ از مجوز تا حمایت به تشریح حوزه‌ فن‌آوری‌های نرم و لزوم توجه به آن پرداخت.

تشریح حوزه فن‌آوری‌های نرم و لزوم توجه به آن

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید محمد حسین سجادی نیری ظهر امروز در نشست معرفی صنایع خلاق ؛ از مجوز تا حمایت که در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مدل‌های پیشرفت فن‌آوری در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: در این بررسی به این نکته مهم که فن‌آوری باید در اسناد بالادستی کشور مورد توجه قرار بگیرد، دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در نقشه جامع فن‌آوری‌های کشور موضوع فن‌آوری‌های نرم و فرهنگی نیز دیده شده است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته تمرکز ویژه کشور بر فن‌آوری‌های سخت بوده و عادت کرده‌ایم به سمت فن‌آوری‌های ملموس و قابل لمس حرکت کنیم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروزه فن‌آوری‌های نرم تاثیر بسیاری در پیشرفت کشورهای توسعه یافته داشته‌اند، مطرح کرد: آن چیزی که در کشورهای پیشرفته ماندگار می‌شود فن‌آوری‌های نرم است که این کشورها به هیچ وجه نمی‌خواهند آن را به دیگر کشورها انتقال دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مواردی فن‌آوری‌های نرم و سخت را در یک جبهه و با یک معنا می‌بینند، خاطرنشان کرد: باید در آینده تولید علم و گفتمان بیش‌تزی در حوزه فن‌آوری‌های نرم داشته باشیم تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

سجادی نیری ادامه داد: ما علم را از جنس دانایی و فن‌آوری را از جنس توانایی می‌دانیم در نتیجه فن‌آوری آمده تا ما را با استفاده از علم در حوزه‌های مختلف توانمند کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تغییرات ایجاد شده در طبیعت به ما توانمندی می‌دادند که این نوع را فن‌آوری سخت می‌گویند، تصریح کرد: فن‌آوری‌های فرهنگی یک رسته از حوزه فن‌آوری‌های نرم می‌شوند و مدیریت، آموزش، مالی و ... نیز دیگر شاخه‌های این فن‌آوری هستند.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فن‌آوری‌های نرم عامل اصلی ایجاد تغییر در کشورها و جامعه جهانی هستند، یادآور شد: هر تغییری که بتواند انسان و جامعه را به یک جهش و رفتار جدید برساند، بدون در نظر گرفتن ارزش آن رفتار، فن‌آوری نرم نام دارد.

وی با اشاره به اینکه باید بحث فن‌آوری‌های نرم در نشست‌های علمی حضور داشته باشد، بیان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به گونه‌ای تدوین شده است که از شرکت‌های فرهنگی و هنری و سایر شرکت‌ها با فعالیت مشابه حمایت نمی‌شود.

سجادی نیری افزود: صنایع خلاق کشور می‌تواند ما را از فروش نفت بی‌نیاز کند و این تنها به عنوان یکی از حوزه‌های فن‌آوری‌های نرم است.

وی با بیان اینکه فن‌آوری‌های نرم در مقابل تهاجم‌های فرهنگی دشمن قرار می‌گیرند، ابراز کرد: فروش فرهنگ با حفظ چارچوب‌های فرهنگی یک فعالیت موثر است که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به فن‌آوری‌های نرم یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری از واژه فن‌آوری اربعین و فن‌آوری راهیان نور نشان از توجه ایشان به موضوع فن‌آوری‌های نرم دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه