English

همزمان با فرارسیدن فصل سرما؛

هشداردامپزشکی اردبیل نسبت به شیوع بیماری‌های تنفسی پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل همزمان با فرارسیدن فصل سرما در خصوص شیوع احتمالی بیماری‌های تنفسی پرندگان هشدار داده و بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد.

هشداردامپزشکی اردبیل نسبت به شیوع بیماری‌های تنفسی پرندگان
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، مهدی فیضی در این رابطه گفت: مرغداران و صاحبان مزارع پرورش مرغ و نیز فعالان صنعت طیور استان باید با تشدید ضوابط امنیت زیستی و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌های تنفسی طیور به فارم خود اتخاذ کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه پرندگان آبزی، وحشی و پرندگان مهاجر به عنوان مهم‌ترین عامل ورود این بیماری‌ها هستند که قادرند بدون ابتلا به این بیماری‌ها ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال بدهند، اظهار کرد: با تجه به زمستان گذرانی این پرندگان در آبگیرهای استان ویروس بیماری در حال چرخش و گردش در منطقه بوده و مترصد بیماری زایی است، لذا آمادگی و پیشگیری از بیماری به دور از سهل انگاری و عادی انگاری بسیار مهم است.

وی از عموم مردم خواست از هر گونه تماس مستقیم با این پرندگان و شکار آنها خودداری کرده و ضمن گزارش هر گونه تلفات غیرعادی به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها قبل از اطمینان از سلامت آنها خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: به منظور جلوگیری از بروز این بیماری‌ها و ارتقای سطح سلامت جامعه ، مردم علاوه بر رعایت نظافت و بهداشت از خرید طیور زنده خودداری و گوشت مرغ مصرفی خود را به صورت بسته بندی کددار و استحصالی از کشتارگاههای صنعتی طیور تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از سلامت آنها کاملا مطمئن باشند.

فیضی بیان کرد: در راستای پایش و مراقبت این بیماری ها اداره کل دامپزشکی با ساماندهی گروه های بیماری یاب و واکنش سریع در تمامی شهرستان های استان در حال آماده باش بوده و تدابیر مراقبتی ویژه را اعمال و عملیات نظارتی خود را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای پیشگیری از بیماری در استان انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد، گفت: در همین راستا امسال حدود ۶ میلیون قطعه طیور در استان اردبیل بر علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده و بیش از ۱۶ هزار مورد نمونه برداری از فارم های مختلف پرورش طیور استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه با رصد و پایش شبانه روزی هم اکنون هیچ کانون بیماری در استان اردبیل وجود ندارد، افزود: امیدواریم با رعایت موارد امنیت زیستی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی توسط پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی از این به بعد نیز کانون بیماری در استان وجود نداشته باشد.

وی از مرغداران و پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی استان خواست با توجه به زمان طلایی پیشگیری از بیماری در ابتلای گله، در صورت مشاهده هرگونه تلفات احتمالی و مشکوک و یا کاهش غیر متعارف مصرف آب و دان در فارم های پرورش، مراتب را در سریعترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند تا با اقدام به موقع مانع پیشروی بیماری شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه