English

روح‌الله محمدی خبر داد:

آغاز کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو اردبیل

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: فصل نخست عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو شهرستان نمین آغاز شده است.

آغاز کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، روح‌الله محمدی ، معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: عملیات کاوش باستان‌شناسی محوطه قره‌حسنلو واقع در روستای حسنلو شهرستان نمین براساس مجوز صادره از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به سرپرستی فریبرز طهماسبی در حال انجام است.

وی افزود: کاوش باستان‌شناسی مذکور در راستای نجات‌بخشی آثار تاریخی بوده و تلاش می‌شود در زمان تعیین شده جامع­ترین اطلاعات از این محوطه باستانی برداشت شود و برهمین اساس انتظار می‌رود با ایجاد ترانشه­هایی در ابعاد وسیع و بخش‌های مختلف محوطه، اطلاعات جامع از وضعیت یافته­ها و لایه­های فرهنگی محوطه کشف و شناسایی شود.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: محوطه قره حسنلو به دلیل قرارگیری در مسیر رسوب­گذاری دامنه­های کوهستان سبلان، به طور کامل زیر لایه­ای از رسوب به ضخامت حدود یک متر قرار گرفته  که پس از برداشت انباشت رسوبی شواهدی از لایه­های فرهنگی به‌ دست آمد و تا به امروز براساس نتایج کاوش ترانشه­ها شواهدی از ساختار معماری اولیه محوطه به دو شیوه ساختار خشتی و سنگی شناسایی شده است.

محمدی افزود: ساختارهای خشتی به شکل دیوارهای عریض بوده که با ملاط گل بهم چسبیده شده‌اند و این دیوارهای خشتی به نظر می­رسد قسمتی از ساختار معماری فضاهایی باشد که بخش­هایی از آن در این کاوش به دست آمده است.

وی با اشاره به کشف شواهدی از یک تدفین انسانی در این کاوش باستان­شناختی محوطه گفت: این تدفین انسانی به شیوه تاق باز بوده و به نظر می­رسد متعلق به دوران تاریخی باشد.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل گاه‌نگاری محوطه را براساس یافته­های سفالی متعلق به عصر آهن 1 و 2 عنوان کرد و گفت: با تداوم کاوش­های باستان‌شناختی در این محوطه، انتظار می­رود وضعیت ساختارهای معماری و کاربری فضاها و گاه‌نگاری نسبی آن روشن­تر شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه