English

محمود قلی‌زاده خبر داد:

اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه های پیشران توسعه آبخیزداری اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: برای اجرای پروژه‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیزداری این استان ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار به پروژه های پیشران توسعه آبخیزداری اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، محمود قلیزاده ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: این اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل و علاوه بر اعتبارات منظور شده امسال در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است.

وی اظهار کرد: پروژه‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت برنامه‌های اجرایی این اداره کل در سال جاری و همچنین سال آینده قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ، اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته در مناطق مختلف استان اردبیل علاوه بر زمینه‌سازی برای استفاده از آب پشت‌بندهای تاخیری برای مصرف کشاورزی و باغداری موجب پرآب شدن چشمه‌های خشک شده و افزایش ذخیره سفرهای آب زیرزمینی شده است.

قلی زاده با بیان اینکه هم اکنون عملیات مکانیکی و بیومکانیکی طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: در حال حاضر عملیات ۲۸ حوزه آبخیز در سطح ۱۲ هزار و ۵۸۸ هکتار از اراضی استان اردبیل از جمله شهرستان خلخال در دست اجرا است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از اهداف اجرای آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه امسال بیش از ۱۶۴ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان اختصاص یافته است، بیان کرد: تاکنون مطالعات آبخیزداری در سطح  ۴۵ هزارو ۲۹۶ هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان انجام شده و تا پایان سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح‌های آبخیزداری در ۳۷ نقطه استان اجرا می‌شود.

قلی‌زاده ادامه داد: از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کرده ودر صورت بی توجهی به ان موجب بروز پدیده بیابان زایی شود .

وی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری در مناطقی از حواشی شهر خلخال  و با هدف پیشگیری از ورود سیلاب به منطقه مسکونی این شهر اجرا خواهد شد، اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق خوجین و اندبیل واقع در شمال و شمال شرقی خلخال از ورود سیلاب به مناطق مسکونی این شهر جلوگیری شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه