English

محمود قلیزاده خبر داد:

تولید بیش از ۳ میلیون اصله نهال صنوبر در استان اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: بیش از 3 میلیون اصله نهال صنوبر در استان اردبیل تولید شده است.

تولید بیش از 3 میلیون اصله نهال صنوبر در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، محمود قلیزاده ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: از مجموع بیش از 3 میلیون اصله نهال تولید شده در نهالستان‌های صنوبر این استان امسال یک میلیون ۵۰۰ هزار اصله نهال در جهت توسعه فضای سبز، اجرای طرح زارعت صنوبر و ترویج فرهنگ درختکاری در بین ۱۱ شهرستان این استان توزیع و بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار اصله نیز برای تولید قلمه، تکثیر نهال صنوبر و تامین نهال مورد نیاز سال آینده استان در نهالستان‌های تولید این نوع نهال حفظ شد.

وی افزود: با توزیع این تعداد نهال صنوبر  در کنار دست‌یابی به اهداف توسعه زراعت چوب در استان، افزایش سطح زیر کشت صنوبر و سایر گونه‌های چوب‌ده از احتمال قطع درختان جنگلی پیشگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: شرایط جوی استان زمینه مناسبی برای رشد سریع این نوع درخت در مقایسه با سایر گونه‌های درختان کشت شده در باغ‌های درختان غیرمثمر دارد.

قلیزاده  با اشاره به تلاش برای توسعه  زراعت چوب در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن خلخال گفت: با  واگذاری بخشی از اراضی ملی جهت توسعه زراعت درخت در این منطقه چوب موردنیاز کارخانه نئوپان خلخال هم تامین خواهد شد.

وی افزود: متقاضیان طرح زراعت صنوبر می‌توانند برای اجرای طرح های خود با در دست داشتن نسخ زراعی و نقشه محل زراعی خود به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های مربوطه مراجعه و پس از عقد قرارداد و معرفی به نهالستان شهرستان پارس آباد نسبت به تحویل نهال صنوبر رایگان اقدام کنند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از توزیع ۸۱ هزار اصله نهال رایگان صنوبر در بین متقاضیان مجری طرح‌های رراعت صنوبر در خلخال  خبر داد و گفت:شرایط آب و هوایی این شهرستان اقلیم مناسبی برای رزاعت درختان صنوبر است و در سال‌های اخیر توسعه باغ‌های صنوبر در خلخال مورد توجه باغداران و کشاورزان قرار گرفته است .

قلیزاده با بیان اینکه  در سالهای اخیر تخریب جنگل و مراتع در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، افزود: همکاری مردم و تلاش حافظان منابع طبیعی  از تخریب مراتع و جنگل‌های استان در سال‌های اخیر جلوگیری کرده است.

وی از مردم طبیعت دوست خواست ضمن یاری کردن مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان در صورت مشاهده هرگونه تعدی و تجاوز به حریم طبیعت موضوع را با شماره تلفن  ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع در میان بگذارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه  استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد اظهار کرد:خلخال با برخورداری از بیش از ۴۵ هزار هکتار جمکل بیش از ۸۰ درصد از مجموع جنگل های استان اردبیل را به خود اختصاص داده و جایگاه ویژه ای در این بخش دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه