English

جلال گلچین خبرداد:

انجام ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه کشت و صنعت مغان/گوسفندداری مغان ‌احیا می‌شود

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: بیش از 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به شکل دارایی ثابت در کشت و صنعت مغان انجام شده است.

انجام 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه کشت و صنعت مغان/گوسفندداری مغان ‌احیا می‌شود

جلال گلچین  مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری موج اردبیل گفت:  بیش از 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به شکل دارایی ثابت در کشت و صنعت مغان انجام شده است و با واگذاری کشت وصنعت مغان به بخش خصوصی تحولی جدی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال در این بنگاه اقتصادی بزرگ انجام شده که این علاوه از تزریق 600 تا 700 میلیارد تومان نقدینگی از طریق مالک این مجموعه است.

وی ادامه داد: ما هیچ وقت در تامین اعتبار برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت حقوق پرسنل با کمبودی روبرو نبودیم و همواره سر موعد مقرر حقوق پرسنل به همراه مزایا پرداخت شده است.

**مدیران سابق در برابر نابودی زیرساخت‌ها پاسخگو باشند

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به حاشیه‌های تولید شده علیه کشت و صنعت مغان و سرمایه‌گذار آن اشاره کرد و گفت: برخی افراد که منافع شخصی و حزبی آنها در کشت و صنعت به خطر افتاده اقدام به تحریک رسانه‌ها و فضای مجازی در تخریب موفقیت‌های کشت و صنعت مغان در یک و نیم سال اخیر می‌‌کنند اما همه تلاش آنها ناموفق است.

گلچین افزود: این بنگاه اقتصادی در این شرایط سخت کشور به مجموعه‌ای موفق در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و افزایش توان صادراتی تبدیل شده و ضرورت دارد همه به این مجموعه کمک کنند تا در منطقه مرزی دامنه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال آن گسترده شود.

وی بیان کرد: با فعالیت‌های متنوعی که در کشت و صنعت در حال انجام است این مجموعه را باید به پیشانی موفق نظام اسلامی در منطقه شمالغرب تبدیل کرده و زمینه برای توسعه و توانمندی آن همچنان فراهم است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: مدیران سابق کشت و صنعت باید در برابر ویرانی باغات، مستهلک شدن کارخانه چغندرقند و زهدار شدن بیش از یک هزار هکتار از اراضی مرغوب منطقه و نابودی بسیاری از زیرساخت‌ها پاسخگو باشند تا بسیاری از حقایق و نقاط تاریک نحوه  بهره‌برداری از  کشت و صنعت مشخص شود.

گلچین تصریح کرد: در یک سال گذشته برای احیای کارخانه قند مغان بیش از ده میلیارد تومان  هزینه شده و در کنار آن 170 هکتار از باغات در حال نوسازی و بهینه‌سازی است ضمن آنکه مجموعه سورتینگ و بسته‌بندی میوه در کشت و صنعت راه‌اندازی می‌شود .

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: در سالجاری فعالیت‌های خوبی در کشت و صنعت انجام شده که در اولویت کشت بهاره را انجام دادیم  با کشت ذرت سیلویی برای تامین نیاز دامپروری اقدام شد.

گلچین اولویت دیگر کشت و صنعت را کاشت چغندر بهاره با هدف تامین نیاز کارخانه قند اعلام و خاطرنشان کرد: در بخش باغات نیز برداشت میوه از خردادماه شروع شده و ما نسبت به سال گذشته به رغم عمر بالای درختان سعی کردیم تا میوه باکیفیتی را تولید و روانه بازار داخلی و حتی خارجی کنیم.

وی بیان کرد: تجهیزات سورتینگ برای استقرار در باغات میوه از کشور ایتالیا خریداری شده و در حال نصب می باشد.

**کنسرو زیتون مغانه وارد بازار می‌شود

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: در کنار توسعه کشت زیتون دستگاه‌های جدید برای کارخانه روغن‌کشی و فرآوری زیتون از ایتالیا خریداری شده که به دلیل شیوع کرونا کامیون‌ها امکان بارگیری این محموله را ندارند ولی تلاش بر این است تا ماه آینده همزمان با برداشت زیتون این تجهیزات مستقر تا روغن‌کشی و تولید کنسرو زیتون با نام مغانه انجام شده و محصول وارد بازار مصرف شود.

گلچین ادامه داد: در بخش دامپروری سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده و برای اولین بار یک باب سالن فریستال گاوداری شیری راه‌اندازی شده تا 570 راس گاو شیری با آرامش کامل نگهداری و مورد تغذیه قرار گیرند.

وی افزود: در سالجاری و همچنین اوایل سال آینده سعی بر این است تا همه 5500 راس گاو شیری صاحب فریستال شوند.

**خرید 50 هزار راس گوسفند خارجی برای کشت و صنعت مغان

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: کار شاخص ما در بخش دامپروری احیای گوسفندداری و فعال کردن این بخش بود که در سال‌های گذشته این سالن متروکه و بلااستفاده باقی مانده بود که سعی می‌کنیم با خرید گوسفند نژاد مغان گوسفندداری مغان را احیا و این نژاد را زنده کنیم.

گلچین به خرید 50 هزار گوسفند مرینوس استرالیا، نیوزلند و فرانسه اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال مرکز گوسفندداری صنعتی را در کشت و صنعت راه‌اندازی کنیم.

وی اوورهال و نوسازی کارخانه قند مغان اشاره و تصریح کرد: کارخانه قند امسال با ظرفیت بیشتر نسبت به سال‌های گذشته اقدام به تولید شکر خواهد کرد.

**رب مغانه وارد بازار داخلی و خارجی می‌شود

گلچین از راه‌اندازی کارخانه رب خبر داد و اظهار کرد: تا فصل برداشت گوجه در مغان این کارخانه راه‌اندازی می‌شود و با خرید محصول مازاد کشاورزان منطقه به تدریج رب‌گیری آغاز شده و در پائیز و زمستان با بسته‌بندی مناسب به صورت شیشه‌ای و پاستوریزه وارد بازار داخلی شده و قسمتی از آن نیز به روسیه صادر شود.

وی ادامه داد: شرایط مناسبی برای کشت گیاهان باارزش افزوده در این مجموعه فراهم آمده تا با کشت گیاهان صنعتی صنایع تبدیلی راه‌اندازی و از خام‌فروشی محصولات جلوگیری شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: شرکت کشت و صنعت تلاش می‌کند تا با جلوگیری از خام‌فروشی همه محصولات خود را با ارزش افزوده بیشتر وارد بازار داخلی و خارجی کرده تا بیشترین منافع اقتصادی نصیب منطقه مغان شود. 

**تولید 6 هزار تن میوه در کشت و صنعت مغان

گلچین این اقدام را در راستای تقویت صادرات و تامین ارز مورد نیاز ارزشمند خواند و اظهار کرد: در کشت و صنعت مغان بخش باغات متاسفانه با مدیریت سنتی به شرایط نابودی کشیده شده بود که در این یک و نیم سال سعی کردیم به ارتقای کیفیت تولید میوه‌های سردرختی کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با تغذیه مناسب درختان و استفاده از تجهیزات مدرن مبارزه با آفات و تامین کود شیمیایی مورد نیاز ارتقای کیفیت محصولات انجام شده  و در 30 هکتار اراضی نیز انواع درختان مثمر کاشت شده است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ما موفق شدیم 170 هزار اصله نهال جدید در بخش باغات کشت و صنعت مغان غرس کنیم که با این شرایط پیش‌بینی می‌شود امسال نیز توسعه و جایگزینی  ادامه داشته باشد.

گلچین تصریح کرد: تولید هلو و شلیل در ارقام مختلف، گیلاس، آلبالو، گوجه سبز، بادام و فندق از جمله این محصولات است که 11 رقم محصولات سردرختی در مغان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی حرف اول و آخر اقتصاد دنیاست و برای رسیدن به حداکثر سود و تولید باید بخش اقتصاد را به فعالان بخش خصوصی سپرد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: برای تامین سرمایه مورد نیاز و تقویت خرید و فروش و صادرات ضرورت دارد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود تا دولت نیز با تقویت نظارت و همچنین بسترهای مورد نیاز در بخش تولید و تامین امنیت به کمک این حوزه بیاید.

گلچین در پایان اظهار کرد: با همراهی مسئولان استانی و کشوری سرمایه‌گذاری خوبی در کشت و صنعت مغان آغاز شده که ایجاد این شرایط خارج از توان مدیریت دولتی بوده و امیدواریم با نظارت و حمایت‌های مستمر این فعالیت‌ها شکل و قالب بهتری به خود بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه