English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

آغاز امتحانات نهایی دانش آموزان از امروز

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امتحانات نهایی دانش آموزان از امروز آغاز گردیده، گفت: بیش از شش هزار حوزه آزمون در کشور پیش بینی و تجهیز گردیده و همه مقدمات فرآهم شده است.

آغاز امتحانات  نهایی دانش آموزان از امروز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش  در خصوص امتحانات نهایی که از امروز در سراسر کشور آغاز می شود، اظهار داشت: بیش از شش هزار حوزه آزمون در کشور پیش بینی و تجهیز گردیده و همه مقدمات فراهم شده، در صورت نیاز و هرگونه نقص احتمالی عوامل حوزه  اجرا بلافاصله رفع نقص خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده شده که هیچ دانش آموزی از آزمون محروم نشود، افزود: تلاش شده دانش آموز دغدغه ای نداشته باشد و تنها با مطالعه خود را برای شرکت در آزمون آماده کند.

زارعی در توصیه ای گفت: دانش آموزان و داوطلبان آزاد از همراه داشتن هرگونه وسایل الکترونیکی و ابزار های ممنوعه خودداری کنند.

 رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات نهایی طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد، از دانش آموزان تقاضا می شود طبق ساعت اعلام شده در حوزه امتحان حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نیاز به دریافت کارت ورود به جلسه مجدد برای دانش آموزان نیست، بیان کرد: منابع آزمون ها فقط کتاب های درسی بوده و دانش آموزان نگران نباشند.

 

همه آن چیزی که باید درخصوص امتحان های نهایی بدانید

سیستم آموزش و پرورش ما در مقایسه با سال های گذشته تغییرات بسیاری داشته است که ممکن است برخی افراد از آن بی خبر باشند یکی از مهمترین آنها آزمون خرداد هرساله است، به طور مثال در سال پیش رو برای نخستین بار برای پایه های ششم و نهم آزمون ها به صورت کشوری برگزار می شود.

اگر بخواهیم مقایسه بین آزمون های دور دوم متوسطه داشته باشیم باید گفته شود که آزمون ها هر سه به صورت نهایی برگزار می شود و نمرات کسب شده بعنوان سابقه تحصیلی به سازمان سنجش فرستاده می شود، آزمون های شهریور و دی ماه برای پایه دهم و یازدهم داخلی بوده اما برای پایه دوازدهم به شکل نهایی برگزار می شود و نمرات این آزمون فقط برای گذراندن دوره پایه های تحصیلی  است و به سازمان سنجش ارسال نخواهد شد.

در آزمون سال 1403 فقط پایه دوازدهم شامل سوابق تحصیلی می شود که 50 درصد در رتبه آزمون سراسری موثر است، در سال 1404 هم پایه های یازدهم و دوازدهم شامل سوابق تحصیلی می شود که این سابقه 60 درصد در رتبه کنکور ها تاثیر داشته و در سال 1405 هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم وارد میدان شده و با 60 درصد تاثیر در رتبه آزمون سراسری نقش آنها در آینده تحصیلی دانشگاهیان به جای می گذارند.

 

تراز کل سابقه تحصیلی هرسال فقط برای همان سال اعتبار دارد

لازم بذکر است که نکات مهمی برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره  وجود دارد ، داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند و یا سابقه آنها ناقص است باید در آزمون های نهایی شرکت و سابقه تحصیلی خود را ایجاد و یا تکمیل کنند، کنکوری هایی که میخواهند در کنکور گروه های آموزشی غیر از رشته تحصیلی خود شرکت کنند باید در آزمون های گروه های آزمایشی مدنظر در خرداد ماه شرکت کنند، همچنین دانش آموزان پایه دهم و یازدهم و شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش  که متقاضی شرکت در کنکور سراسری هستند باید برای ایجاد سابقه تحصیلی در آزمون گروه درس های آزمایشی مدنظر در خرداد شرکت کنند.

برای هر درسی که سابقه تحصیلی وجود ندارد نمره خام صفر لحاظ می شود، اگر دانش آموزی به طور موجه و غیر موجه در آزمون های نهایی غایب باشد برای وی نمره صفر در سوابق تحصیلی ثبت می شود، نمرات خام آزمون از صفر تا بیست در نخست بعنوان نمره های تراز اول ثبت می شوند سپس طبق ضرایب سازمان سنجش و و پذیرش دانشجو به صورت نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه  و اعلام می شود.

داوطلبی که در یک درس چند نمره دارد بیشترین نمره تراز هر درس برای محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی برای وی لحاظ می شود، تراز کل سابقه تحصیلی یک بار در هر سال اعلام می شود که صرفا برای پذیرش در همان سال اعتبار دارد، دانش آموزانی که قبلا و بر اساس مصوبات گذشته در ترمیم دروس شرکت کردند میتوانند یکبار دیگر در آزمون نهایی خرداد برای ترمیم نمره خود اقدام کنند.

 

خطاهای پر تکرار دانش آموزان در آزمون ها 

از جمله خطاهای پر تکرار دانش آموزان در آزمون ها می توان به عدم نشستن صحیح بر صندلی آزمون، عدم استفاده از خودکار روان، بهتر است برای پاسخ به سوالات از خودرکار مشکی استفاده شود، عدم دقت برای وارد کردن پاسخ در پاسخنامه، عجله کردن در نوشت که سبب بدخطی می شود، عدم مدیریت زمان اشاره کرد که هر کدام از این موارد میتواند  به داوطلب آسیب برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه