English

رئیس دانشگاه تهران خبر داد:

شعبه‌های دانشگاه تهران در خارج کشور برقرار است

رئیس دانشگاه تهران از اقدامات اساسی به منظور ایجاد شعبه دانشگاه تهران در کشورهای عراق، گرجستان و امارات متحده عربی و انتصاب مسئولان راه‌اندازی این شعبه‌ها خبر داد

شعبه‌های دانشگاه تهران در خارج کشور برقرار است
به گزارش خبرگزاری موج

، رئیس دانشگاه تهران از اقدامات اساسی به منظور ایجاد شعبه دانشگاه تهران در کشورهای عراق، گرجستان و امارات متحده عربی و انتصاب مسئولان راه‌اندازی این شعبه‌ها خبر داد و گفت: شعبه دانشگاه تهران در سوریه با کمی تأخیر ایجاد خواهد شد و ایجاد شعبه مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در آفریقای جنوبی نیز با حمایت شخص رئیس‌جمهور در حال پیگیری است.

مقیمی در پنجمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه رویکردها در دیپلماسی علمی به سطحی فراتر از رقابت‌های بین‌المللی و جنبه‌های اقتصادی پذیرش دانشجوی خارجی باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. لذا باید مقوله تحرک نخبگانی و علمی و پژوهشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: با این رویکرد، طرح مباحثی مانند مهاجرت نخبگان و آنچه که تحت عنوان فرار مغزها نام می‌برند را به مقوله "تحرک نخبگان" تبدیل کنیم. در سایه این نگاه است که از طریق دیپلماسی و توسعه ارتباطات علمی می‌توانیم زمینه‌های توسعه ملی و بین‌المللی و رفاه و آسایش بشر را دنبال کنیم.

مقیمی به ارتقای بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان بین‌المللی و اساتید و دانشجویان فعال و سرآمد در حوزه فعالیت‌های علمی بین‌المللی تاکید کرد و گفت: امروز دانشگاهیان بایستی پرچمدار صلح در جهان باشند و با توجه به شرایط امروز جهانی، در مقایسه با سایر فعالان اجتماعی، بیشترین صلاحیت را در این زمینه، دانشگاهیان در صحنه بین‌المللی دارند.

وی با بیان اینکه شمار دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تهران در دو سال اخیر نزدیک به دو برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: اعطای گرنت و تسهیلات در حوزه فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری و همچنین حمایت‌های مالی در حوزه چاپ مقالات در دو سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه تهران از اقدامات اساسی به منظور ایجاد شعبه دانشگاه تهران در کشورهای عراق، گرجستان و امارات متحده عربی و انتصاب مسئولان راه‌اندازی این شعبه‌ها خبر داد و افزود: شعبه دانشگاه تهران در سوریه با کمی تأخیر ایجاد خواهد شد و ایجاد شعبه مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در آفریقای جنوبی نیز با حمایت شخص رئیس‌جمهور محترم در حال پیگیری است.

دکتر مقیمی در بخش پایانی سخنان خود، نسبت به برخی گزارش‌های رسانه‌ای درباره آنچه که تحت عنوان تنزل جایگاه برخی دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی مطرح شده است، گفت: دانشگاه تهران در ۱۱ نظام رتبه‌بندی بین‌المللی معتبر و کلیدی و پرآوازه در جهان دارای جهش و رشد بسیار چشمگیر بوده است که این افتخار فقط در سایه تلاش‌های بکایک اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران محقق شده است. دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی QS نسبت به ویرایش ۲۰۲۲ این رتبه‌بندی، ۱۴۱ پله صعود را تجربه کرد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی تایمز از کانال ۸۰۰-۶۰۱ به کانال ۵۰۰-۴۰۱ و در ویرایش جدید رتبه‌بندی لایدن از رتبه ۶۴۸ به ۶۱۸ رسیده و در نظام رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان از جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا تغییر کانال داده و به جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا وارد شده است، گفت: ۱۰۰ پله بهبود رتبه در رتبه‌بندی تایمز آسیایی و ۴۹ پله صعود در رتبه‌بندی یو.اس.نیوز از دیگر موفقیت‌های دانشگاه تهران در عرصه بهبود جایگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه تهران درباره افت رتبه در نظام رتبه‌بندی شانگهای نیز بیان داشت: در این نظام رتبه‌بندی نیز با وجود اینکه همچنان در رتبه اول ملی قرار داریم اما با قدری افت رتبه در جایگاه بین‌المللی مواجه بوده‌ایم. البته در حال آسیب شناسی شاخصه‌های این نظام رتبه‌بندی هستیم و برای رشد در این نظام رتبه‌بندی در سال آینده در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی همچنین به جهش‌های دانشگاه تهران در دو سال اخیر در رتبه‌بندی وبومتریکس اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران و گسترش فعالیت‌ها در حوزه ارتباطات و رسانه که یک بعد آن راه‌اندازی وبسایت چند زبانه بوده و به ارتقای شاخص‌های شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک کرده‌اند، جایگاه دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس را به ۲۸۵ در جهان رسانده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه