English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

رفع مشکل بیمه فعالین حوزه صنایع دستی در گیر و دار وعده ها

سال هاست که بیمه فعالین حوزه صنایع دستی در حد وعده مانده است، سال گذشته وزیر میراث فرهنگی از حل این مشکل خبر داد و قائم مقام وی از دستور رئیس جمهور در این راستا می گوید، اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

رفع مشکل بیمه  فعالین حوزه صنایع دستی در گیر و دار وعده ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، بیمه صنایع دستی برای افرادی که در این زمینه ارتزاق می کنند حکم نان شب را دارد اما متاسفانه مسئولین با نادیده گرفتن این موضوع آن را در حد یک وعده نگهداشته اند.

 در تمامی نقاط جهان هنرمندان جایگاه ویژه ای در جامعه دارند چرا که بازخوردهای فرهنگی و هویتی را در جامعه به شکل آثاری فاخر در می آورد به همین دلیل است از جمله افراد تاثیر گذار در جوامع به شمار می روند.

در این راستای دولت‌ها نیز در بودجه‌ریزی فرهنگی کشور توجه خاصی به وضعیت رفاه آنها دارند اما در کشور ما نه تنها در برخی حوزه ها هنرمندان از مزایای اجتماعی و رفاهی دور هستند بلکه در ساده ترین مسائل معیشتی با مشکل روبرو هستند.

سلیقه ای عمل کردن یکی از مشکلاتی است که امروز فعالین حوزه صنایع دستی ما با آن روبرو هستند.

بیمه شاغلین و فعالین حوزه صنایع دستی و قالی‌بافان در قانونی که از سال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اجرایی گردید که در  سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ متوقف شد و دیگر شاغلین صنایع دستی نتوانستند از این تسهیلات بهره مند شوند.

هفدهمین+نمایشگاه+بین+المللی+گردشگری+تهران (1)

 

بیش از 8 هزار هنرمند صنایع دستی بیمه می شوند

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی در گفت و  گو با خبرنگار خبرگزاری موج ، در خصوص فعالیت های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: صنایع دستی که امروز شاهد خلق آن توسط دستان تلاشگر هنرمندان صنایع دستی هستیم میراثی است که از نیاکان ما به جا مانده است.

وی با بیان اینکه در کنار اینکه صنایع دستی یک آثار هنرمندانه است میتواند اقتصاد هویت بنیان، مولد و اشتغال آفرین باشد، افزود: در این راستا دولت سیزدهم برای تحقق این مهم حمایت های بسیاری را از این حوزه داشته است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تدوین سند ملی صنایع دستی، خاطرنشان کرد: این سند میتواند گره گشای مشکلات پیش روی صنایع دستی باشد.

دارابی با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برای حمایت و تقویت صنایع‌دستی برداشته شده است، افزود:  ماده ۱۷ برنامه هفتم توسعه بر توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان پیشران توسعه کشور تاکید گردیده است.

وی عنوان کرد: دولت و مجلس احکام مهمی را برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه‌ هفتم مصوب شده است.

معاون میراث‌فرهنگی در خصوص بیمه صنایع دستی عنوان کرد: طبق دستور رئیس جمهور 8 هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه می شوند، این دستور  وزیر کار و رئیس سازمان برنامه بودجه ابلاغ شده است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از دستورات مهمی که در حوزه صنایع دستی صورت گرفته این است که مقامات برای هدیه دادن به مخاطبان خود در  داخل و خارج  کشور، باید از صنایع دستی استفاده کنند.

دارابی بیان کرد: گام های خوبی در راستای ایجاد رونق  قابل توجهی در بخش صنایع دستی برداشته شده که  نوید خوبی برای صنایع دستی کشور است.

 

در خصوص بیمه صنایع دستی وعده های محقق نشده بسیاری وجود دارد

 خاطره استاد رضایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه از دستور ریاست جمهوری برای بیمه صنایع دستی تا اجرا زمان بسیاری باید طی شود، اظهارداشت: تا زمانی که این نتیجه را در فضای بسته خدمات رفاهی و  امکانات پشتیبانی صنعت گر مشاهده نشود  نمی توانیم بگوییم انجام شده است.

وی با بیان اینکه  صحبت های  بسیاری  در خصوص بیمه صنایع دستی  در گروه های مختلف مانند بیمه روستاییان، صندوق اجتماعی، صندوق تامین اجتماعی و صندوق بیمه هنرمندان انجام شده است، افزود: همچنان ظرفیتی که باید اتفاق بیفتند محقق نشده است.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در خصوص تجارت خارجی با محوریت صنایع دستی، خاطرنشان کرد: در این راستا کارهای خوبی آغاز و محقق شده و در بخش غیر دولتی و به ویژه تعاون  و تشکل های غیر دولتی بخش خصوصی  پیگیری خاصی  انجام شده که  در این جهت حدود 28 کشور   هدف گزاری بخش اتاق تعاون ایران است.

 مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان تهران با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای تسهیلگری ورود کالاهای ایرانی از حوزه غیر نفتی با اولویت صنایع دستی و سوغات انجام شد و تلاش  گردید حوزه صنایع دستی را پربار تر چیده شود، این  اتفاق  با حوزه  نمایشگاهی رقم خورده است  ولی حمایت و بسته حمایتی که برای حوزه صنایع دستی  دیده شده یا به طور کل  درخدمات حمایتی هنوز اجرای  موفقی نداشتیم.

استاد رضایی بیان کرد: تولید کنندگان در هر گرایش خصوصا صنایع دستی اگر بسته دولتی و فرانشیز حمایتی به آنها تعلق نگیرد،  حضورشان در بخش نمایشگاهی  کار دشواری خواهد بود.

امید است با توجه به اهمیت فعالیت های هنرمندان در این حوزه مشکل  بیمه شاغلان صنایع دستی مرتفع شده تا هنرمندان با تداوم فعالیت خود سبب زنده ماندن این صنایع که برجا مانده از نیاکانمان است، شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه