English

وزیر آموزش و پرورش:

نظام ارزیابی معلمان راه‌اندازی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی دو سال اخیر حدود ۶ هزار مدرسه دولتی با الگو معماری اسلامی و ایرانی ساخته و یا با بهسازی به مردم تحویل داده شده است.

نظام ارزیابی معلمان راه‌اندازی می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج

، رضامراد صحرایی در نخستین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها با اشاره به لزوم توجه به مدارس دولتی گفت: طی دو سال اخیر حدود ۶ هزار مدرسه دولتی با الگو معماری اسلامی و ایرانی ساخته و یا با بهسازی به مردم تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه ما بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های دقیق استخدام کرده و به مدارس دولتی می‌فرستیم؛ گفت: سیاست ما این است که بهترین افراد را مدیر مدرسه دولتی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که چرا با وجود توجه به مدارس دولتی، باز هم عملکرد مدرسه غیردولتی در مواردی بهتر از مدرسه دولتی است، گفت: طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد باید گفت به دلیل اختیارات مدارس غیر دولتی، ایجاد یک نظام انگیزشی درون مدارس غیردولتی و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه از مواردی است که مدارس غیردولتی در آن بهتر عمل می‌کنند.

صحرایی در خصوص ضرورت ایجاد انگیزه در مدارس گفت: می‌توان یک نظام انگیزشی را در درون مدرسه برای هم معلمان و هم مدیران و کادر مدرسه ایجاد کرد. اساساً باید به فعالیت‌های معلمی خوب و خیلی خوب ارزش داد. نباید این گونه باشد که بین معلم خود و خیلی خوب تفاوتی دیده نشود.

صحرایی با بیان اینکه از سال آینده دانش آموزان در نظام ارزشیابی معلمان اثر خواهند داشت؛ گفت: از سال آینده دانش آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند شد. استقرار ساز و کاری برای ارزیابی معلمان توسط خانواده هم از ضروریات امروز است.

وی با اشاره به لزوم تدوین سند تحول گفت: امروز نباید دنبال اجرای سند تحول بنیادین در جدول ردیف‌های بودجه بگردیم چراکه دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرا کننده سند است.

صحرایی با تاکید بر نقش خانواده در تربیت فرزندان گفت: خانواده شریک راهبردی ما در تعلیم و تربیت است، برای همین هم حضور خانواده‌ها در انجمن اولیا و مربیان مهم است. البته در دهه ۷۰ که من معلم شدم؛ وضع انجمن اولیا و مربیان به مراتب بهتر از حالا بود.

وی با انتقاد از اینکه نقش خانواده‌ها در انجمن اولیا و مربیان صرفاً به مشارکت‌های مالی محدوده شده است؛ گفت: امروز همه ما می‌دانیم که رابطه بین مشارکت و حضور اولیا در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موضوعی اثبات شده است. از مقالات محققانی همچون شما آموختم که وضعیت تحصیلی دانش آموزانی که خانواده‌هایشان با مدرسه مشارکت مؤثری دارند، بهتر است، ضمن اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بین میزان آسیب اجتماعی و میزان مشارکت خانواده در مدرسه رابطه وجود دارد. موفقیت دانش آموزان به میزان مشارکت اولیا در مدرسه گره خورده است، مهم است.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بین سن پیشرفت در تمام شئون یک رابطه معنا دار وجود دارد و این موضوع اثبات شده است، توضیح داد: ما به موضوعات بنیادین پیشرفت از جمله سن، کمتر توجه کرده‌ایم. می‌گویند همانند یادگیری زبان که یک دوره بحرانی دارد، پیشرفت‌ها و شاخصه‌های پیشرفت انسانی هم به سن گره خورده است. فرد باید در سن پایین شاخصه‌های انسانی را درون خود نهادینه کند چراکه در سن بالاتر یادگیری و نه فراگیری اتفاق می‌افتد. این در حالی است که فراگیری پایداری دارد.

وی با اشاره به ردیف بودجه اختصاص یافته شده به آموزش و پرورش گفت: در کشورهای موفق دنیا بودجه آموزش را بیشتر در سنین خردسالی برای دانش آموزان هزینه می‌کنند؛ باید همین طور ما هم عمل کنیم؛ در حالی که ما به جای اینکه نگذاریم آسیبی ایجاد شود و در مدرسه برای پیشگیری از آسیب هزینه کنیم، پول را برای آسیب ایجاد شده خرج می‌کنیم.

وی با اشاره به پیوستن کودکستان‌ها به نظام رسمی آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور آئین نامه تربیت اوان کودکی که به آئین نامه "تاک" یا "پاک" معروف شده، در دستور کار دولت قرار گرفته است. دی حقیقت نکته مهم این است که ما هرچه در سن پایین‌تر برنامه ریزی کنیم در سن بالاتر آسوده‌تر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در غرب مفهوم خانواده در برابر فمنیسم قرار گرفته است؛ گفت: امروز جمهوری اسلامی با افتخار مفهوم خانواده را در دست گرفته است. جمهوری اسلامی خانواده را به عنوان مفهوم متعالی انسانی و نه صرفاً مذهبی در مقابل مفهوم فمنیسم که به فروپاشی خانواده می‌شود قرار داده است‌. فمنیسم هم البته دیگر آن فمنیسمی نیست که در در دوران انقلاب صنعتی مدافع حقوق زنان بود و امروز نقطه اصلی فروپاشی خانواده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه