English

رئیس سازمان محیط زیست:

داده‌های موجود در حوزه محیط زیست برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: داده‌های موجود در حوزه محیط زیست برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است و وظیفه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست این است که این داده‌ها را هرچه زودتر تکمیل و به‌روزرسانی کنند.

داده‌های موجود در حوزه محیط زیست برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است
به گزارش خبرگزاری موج

، علی سلاجقه در جشنواره تجلیل از «پژوهشگران و فناوران برتر سازمان حفاظت محیط زیست » که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بر ضرورت توجه بسیار جدی به امر پژوهش در سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به همه وظایف خود باید بیش از سایر دستگاه‌های کشور به مساله پژوهش توجه کند و از همه مدیران سازمان می‌خواهم بسیار بیشتر از امروز به پژوهش‌های کاربردی که مشکلات کشور را حل می‌کند، توجه کنند چراکه پاسخ سوال ما در همین جمع پژوهشگران است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مهم‌ترین تفاوت علم محیط زیست با سایر علوم، تغییرات شدید متغیرهای تأثیرگذار بر پژوهش‌ها است، اظهارکرد: عوامل تأثیرگذار بر پژوهش‌های محیط زیستی از جمله دمای هوا، بارندگی و … به‌طور دائم در حال تغییر هستند همچنین متغیرهای علمی حوزه محیط زیست بی‌نهایت است و عوامل متعددی روی شرایط زیست‌محیطی مناطق مختلف تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در علم محیط زیست برای تحلیل متغیرهای متعدد با شرایط آزمایشگاهی مواجه نیستیم بلکه در شرایط کاملاً طبیعی قرار داریم که این مساله رسیدن به نتیجه‌گیری از آزمایش‌ها، نمونه‌برداری‌ها، آماربرداری‌ها و … و در نهایت ارائه یک پژوهش جامع را بسیار دشوار می‌کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از عدم بروزرسانی بسیاری از متغیرهای محیط زیستی کشور در طول سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: داده‌های موجود در حوزه محیط زیست برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است و وظیفه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست این است که این داده‌ها را هرچه زودتر تکمیل و به‌روزرسانی کنند.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در همین راستا سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ که همچنان مبنای کار ما برای آلایندگی جو است، تا امروز بروزرسانی نشده این در حالیست که طی شش سال گذشته به‌طور قطع داده‌ها و درصدهای مربوط به آلاینده‌های هوا کاملاً تغییر کرده است اما متأسفانه هنوز سیاهه انتشار سال ۹۶ مد نظر ما قرار دارد. در تکالیف قانون هوای پاک نیز این مشکل وجود دارد.

سلاجقه با تاکید بر این که محیط زیست یک مؤلفه پژوهشی کاملاً چندوجهی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ما مکلف هستیم که داده‌های بخش‌های مختلف حوزه محیط زیست را با انجام پژوهش‌های میدانی به‌صورت مستمر به‌روزرسانی کنیم، به همین دلیل باید ۷۰ تا ۸۰ درصد تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر امر پژوهش معطوف باشد. ما باید در سازمان خود روی بحث پژوهش و تولید علم کار کنیم تا گره‌های مردم را باز کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد برخی مراکز پژوهشی کشور انتقاد و اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث تغییر اقلیم سوالات بی‌پاسخ زیادی وجود دارد اما باید بپرسیم که جایگاه مرجع علمی تغییر اقلیم کشور و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار کشور در تبیین این موضوع برای مردم کجاست؟ در موضوعات دیگری مانند هارپ، خشکسالی و … مراکز پژوهشی کشور ما کجا هستند و چرا تحقیقات دقیق و جامعی را در این زمینه‌ها انجام نداده‌اند تا هم بتوانیم گره‌های ذهنی مردم را برطرف کنیم و هم برای حل مشکلات دهه‌های آینده کشور از همین امروز برنامه بدهیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید پاسخگوی این سوالات باشد. ما الان فقط به مسائل روزمره آن هم اگر با سوال مردم و یا سمن‌ها روبرو شویم پاسخ می‌دهیم این در حالیست که بر اساس وظیفه خود باید مسائل مربوط به ۲۰ تا ۵۰ سال آینده را تبیین کنیم.

سلاجقه در پایان یادآور شد: بدون پژوهش نمی‌توانیم گام از گام برداریم و شکی نیست که مشکلات کشور حل نخواهد شد، مگر این که به مساله پژوهش اهمیت بدهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه