English

به مناسبت روز ملی «غارپاک»؛

گردشگری در غارها نباید به قیمت نابودی زیستمندان درون غار تمام شود

یک غارشناس و طبیعت‌گرد گفت: که اگرچه هیچکس مخالف گردشگری در غارها نیست اما انتظار این است که این گشت و گذار مسئولانه و با رعایت نکاتی مهم در حفاظت از غارها همراه باشد.

گردشگری در غارها نباید به قیمت نابودی زیستمندان درون غار تمام شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، غارها علاوه بر اینکه یکی از مقاصد دلخواه گردشگری در همه دنیا محسوب می‌شوند، زیستگاه مهمی نیز برای بسیاری از گونه‌های حیات وحش هستند. به دلیل اهمیت این اکوسیستم‌های حساس که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان‌شناسی، فرهنگی و طبیعت‌گردی دارند و به منظور ترویج ضرورت حفاظت از آنها، روز دوم مهر ماه به عنوان «رو ملی غار پاک» انتخاب شده است.

در این رابطه جمشید محمدی‌مهر، غارشناس و طبیعت‌گرد به خبرنگار موج گفت: غارها نخستین سکونتگاه انسان در طول تاریخ بشریت بوده و علاوه بر آن در طول تاریخ حیات پیوسته میزبان تنوع شگفت‌انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده و هستند و ارزش طبیعی آنها به دلیل شکل‌گیری ساختارهای متنوع زمین‌شناسی در میلیون‌ها سال بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند اما ارتباط آنها با بیرون از غار و خدماتی که به اکوسیستم ارائه می‌کنند، بسیار بیشتر است.

این طبیعت‌گرد اظهار کرد: غارها به‌خاطر شرایط ثابت‌شان، شکننده‌ترین اکوسیستم‌ها محسوب می‌شوند. دمای ثابت در طول سال و عدم وجود نور باعث می‌شود غارها مکان‌هایی معدود با شرایط کاملاً ایزوله و بدون تغییرات محسوس دمایی هستند و زیستمندان درون آنها نیز از این حساسیت‌ها مستثنی نیستند.

محمدی‌مهر با اشاره به معماری منحصر به فرد غارها توضیح داد: اگر تنها ورودی غاها کمی عریض‌تر بود، گردش هوای بیشتری در آن اتفاق می‌افتد که موجب کاهش رطوبت درون غار و خشک شدن هوای آن می‌شد و از آنجایی که غارزیان بخاطر شرایط ثابت موجود در غارها تحمل نوسانات دما را ندارند، این تغییرات هرچند ناچیز می‌توانست حیات این موجودات کم‌نظیر را به مخاطره بی‌اندازد.

وی تأکید کرد: بسیاری از  زیست‌مندان غارزی فقط در یک محیط دیده شده‌اند و اگر در یک سیستم غاری جاندارانی منقرض شوند، اجتماع دیگری از آنها در غارهای دیگر تشکیل نخواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

غار دانیال، بهشت غار نوردان و گردشگران

غار کرفتو در استان کردستان

جاذبه های گردشگری سمنان را بشناسید/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری سمنان

جاذبه های گردشگری کردستان را بشناسید/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری کردستان

 

این طبیعت‌گرد با اشاره به برخی نکات در بازدید از غارها گفت: سر و صدای بازدیدکنندگان می‌تواند آرامش غارزیان را بهم بزند و اینها دلایلی است که ثابت می‌کند تبدیل غارها به منطقه گردشگری از گونه‌های جانوری خواهد کاست. تشکیل غارسنگ‌ها صدها و گاهی هزاران سال به طول می‌انجامد و کوچک‌ترین تماس با این غارسنگ‌ها و گلی شدن آنها ممکن است باعث توقف غارزایی از آن محل شود.

محمدی‌مهر ادامه داد: همچنین حک کردن نام و نشان موجب تخریب و توقف غارزایی است و حضور بیش از ظرفیت در غارها باعث تغییر دمای غار و آسیب به این اکوسیستم می‌شود. غارسنگ ها به محیط داخل غار تعلق دارند و در محیط‌های خارج از غار تغییر رنگ داده  شفافیت و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

وی با انتقاد از به جای گذاشتن زباله در غارها توسط گردشگران گفت: ریختن کوچکترین زباله‌ای در غارها می‌تواند مخاطرات بسیار زیادی برای اکوسیستم آن غار داشته باشد و چرخه زیست محیطی آن را بهم بزند.

محمدی‌مهر با تأکید بر اینکه ما مخالف گردشگری در غارها نیستیم بلکه معتقدیم این گردشگری باید همراه با رعایت الزامات باشد، خاطرنشان کرد: گردشگران نباید به غار سنگ‌ها آسیب برسانندیا آنها را به خارج غار منتقل کنند. فردی که نسبت به طبیعت احساس مسئولیت دارد نباید هیچ زباله‌ای در غار برجای بگذارد، از ایجاد سروصدا در غارها پرهیز کند و در مسیرهای مشخص شده در غارها گام بردارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه