English

رئیس سازمان غذا و دارو؛

آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسیده است/رشد چهاربرابری صادرات دارو

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسیده است، گفت: این موضوع نشان از حمایت تولید دارد.

آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسیده است/رشد چهاربرابری صادرات دارو

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو صبح امروز در بزرگداشت و تجلیل از داروسازان به مناسبت روز داروساز با بیان اینکه زنجیره تولید دارو در کشور در قالب برنامه‌های مختلفی قرار دارد، اظهار داشت: باید گوشه‌ایی از تلاش و زحمات این قشر را پاس بداریم زیرا زنجیره تولیدی دارو در کشود یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین مباحث در نظام جمهوری اسلامی است.
 

وی با اشاره به وجود ۱۴ هزار و ۵۰۰ داروخانه در سراسر کشور، اظهار داشت: هرجا تولید کننده محصولات باکیفیت ارایه بدهند از آنها حمایت می‌کنیم و اگر تولید کفایت نداشته باشد نیاز مردم از طریق واردات تامین می‌شود.
وی با برشمردن مشکلات بیرونی که در مسیر تولید دارو وجود دارد، گفت: برخی مشکلات برای اعضای زنجیره دارویی وجود دارد. تامین ارز یکی از مشکلاتی بود که سال گذشته باعث شد نتوانیم ارز مورد نیاز ذی نفعان را تامین کنیم که بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها و نبود اطمینان ارزی بانک مرکزی وجود داشت.اما امسال با پیگیری‌های بخشی از مشکلات مرتفع شد.
 

وی در ادامه بیان داشت: بخش زیادی از مشکلات در خرداد ماه مرتفع شده و الحمدلله بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار از اعتبارات تامین شده و در خرداد امسال نیز ۱۲هزار میلیون دلار سازمان برنامه بودجه به تولید دارو تخصیص دادند.
محمدی افزود: در سه ماه اول سال بخشی از مشکلات حوزه دارویی با همیاری وزارت صنعت و معدن و بانک‌های عامل و بانک مرکزی با تخصیص تسهیلات حل شد.  لذا برای این رفع مشکلات تمام دستگاه‌ها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
 

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زنجیره تامین دارو باید بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: تامین نقدینگی در این زنجیره به خوبی کار خودش را انجام می‌دهد و به تعداد نیاز فعالیت خود را به سرانجام می‌رساند‌‌. بازار تولید در شرایط پایداری قرار دارد و امیدواریم این ثبات باقی بماند.
 

وی افزود: همچنین صادرکنندگان اقلام دارویی با شرایط کنونی کشور در حوزه تامین دارو زحمات بسیار کشیدند.
 

محمدی افزود: رشد صادرات به رشد چهار برابری رسیده است و امیدواریم صادرات ۷۰ میلیون دلاری در سال گذشته به ۲۰۰ میلیون دلاری در سال جاری برسد.
 

وی همچنین نقش داروخانه‌ها را در زنجیره دارویی بسیار مهم دانست و گفت: از داروخانه ها که همیشه در خط مقدم هستند باید تفدیر شود زیرا آن‌چیزی که امروز باعث آسودگی خاطر شهروندان است حاصل تلاش این قشر مهم در جامعه است. 

 

کاهش ۶۳ درصدی قاچاق دارو

با اجرای طرح دارویارمحمد پیکانپور مدیر کل دارویی سازمان غذا و دارو نیز  در ادامه این برنامه گفت: با اجرای طرح دارویار، قاچاق دارو ۶۳ درصد و کمبودهای دارویی به  ۸۵ قلم  کاهش یافته و موجودی  داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی ، سرم و غیره نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.
وی اظهار داشت: نقص‌هایی در توزیع دارو ایجاد شده بود که توسط شرکت های دارویی انجام شد،۲۰۷ میلیون سرم تولید شده و در مورد داروی بیماران هموفیلی نیز مشکلاتی در روند تولید به‌وجود آمد بود که اکنون برطرف شد .پیکانپور تصریح کرد: یک و میلیارد دلار ارز در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی ارسال شده که روند تامین آن اعمال می شود و  ۶۹ داروی جدید نیز  وارد بازار شده است.

به گفته وی، ۳۴۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده که افزلیش ظرفیت داشتیم و در سال آینده مشکلات در مورد فاکتورهای خونی و آلبومین به حداقل می‌رسد .پیکانپور با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا خارجی و داخلی به وفور تامین شده،  در مورد داروهای تک نسخه ای نیز  گفت: ۴۰ درصد میانگین داروهای تک نسخه‌ای کاهش یافته و ۵۰ میلیون دلار کاهش ارزی‌بری داشتیم .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه