English

سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ محکوم است/ با قاطعیت و جدیت به پرونده رسیدگی می‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حمله تروریستی به حرم شاهچراغ، گفت: در اینباره شخص رئیس قوه قضاییه دستور ویژه دادند تا عاملین این جنایت با جدیت و قاطعیت مورد تعقیب قرار بگیرند.

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ محکوم است/ با قاطعیت و جدیت به پرونده رسیدگی می‌کنیم

به گزارش خبرنگار  اجتماعی خبرگزاری موج، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۴ مرداد، ضمن اظهار همدردی و تاسف نسبت به تکرار حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ گفت:  شهادت تعدادی از هموطنان مان در این حادثه تروریستی تاسف‌ناک است.

وی گفت: رییس قوه قضاییه دستوری به رییس کل دادگستری استان فارس صادر کرده تا در زمینه شناسایی عوامل و تعقیب این عوامل و تسریع در روند پرونده از همه ظرفیت های موجود استفاده مطلوب به عمل آید.ستایشی همچنین افزود: جای بسی تأسف است این جنایت که تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی در داخل کشور توسط تروریست‌ها طراحی می‌شود و هیچ صدایی از مدعیان همیشگی حقوق بشر شنیده  نمی‌شود.


مطالبات مردمی برای قوه قضاییه در اولویت است/ درب های زندان رجایی شهر برای همیشه بسته شد

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه با بسته شدن زندان رجایی یکی از مطالبات مردمی محقق شد گفت: مطالبه مردم همواره در اولویت قوه قضاییه است.زندان  رجایی شهر مشکلات زیادی را برای مردم داشت و آنها در سفر استانی رئیس قوه قضاییه مطالبه تعطیلی این زندان را داشتند که با دستور شخص رئیس قوه قضاییه محقق شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: جلوگیری از تضییع حق و اجرای قانون همواره در هدف قوه قضاییه بوده است و تمایزی میان عدالت خواهی و قانونگرایی نمی‌گذارد.وی افزود: عدالت خواهی را از قانون پیگیری می‌کنیم و تنها مجرای عدالت طلبی و مبارزه با فساد را رعایت و احترام به قانون می‌داند.
ستایشی دغدغه جوانان را مهمترین موضوع دانست و گفت: ما دغدغه جوانان و عدالت خواهی و عدم تجاوز از قانون را  داریم و همچنین عدالتخواهی و اجرای قانون نباید قربانی جدل‌های سیاسی شود.
در ادامه این نشست ستایشی به سوالاتی پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده نگین غرب و فروش اموال توسط متهمان پرونده اظهار داشت: تمسک بر قانون و رعایت حقوق با رسیدگی عادلانه و منطبق بر مقررات عدالت از اهداف اصلی قوه قضاییه است تا آن را اجرایی کند و هر پرونده متناسب با شرایط خود متمایز است.

وی در ادامه افزود: از این رو نمی‌توان برای پرونده‌ها یک حکم صادر کرد و رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در اولویت قوه قضاییه است. در همین زمینه با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی این مهم را به سرانجام می‌رساند.

وی در خصوص همین پرونده افزود: این پرونده در دهه ۸۰ صادر و حکم گرفته‌است اما ضبط اموال با وجود هزاران شاکی آسان نیست.  ستایشی با بیان اینکه دادگاه نهایت تلاش خود را برای ساماندهی پرونده ها به کار گرفته است، گفت:  عناصر دادگاه نهایت تلاش خود را برای ساماندهی پرونده به کار گرفته اند و نسبت به افراد ثالث نیز رأی مقتضی صادر شده است. 
متهمان پرونده پولشویی محکوم شدندستایشی با بیان اینکه متهمان پرونده مربوط به پولشویی محکوم شدند، گفت: درباره پرونده پرشین خودرو متهمان این پرونده محکوم شدند.وی افزود: امکان استفاده از مشاور حقوقی به جای کمک گرفتن از وکیل وجود دارد و این موضوع بنا به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس طرح شده است.ستایشی شرایط فرایند پیشنهاد و طرح موضوع را به گونه‌ای دانست که نیازمند دریافت نظر قوه قضائیه است تا ضمانت اجراهای لازم مورد نظر اجرا می شد.


تشکیل پرونده برای حسن روحانی

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات رئیس جمهور پیشین در خصوص مداخلات ارزی و بورس گفت: جناب آقای روحانی در کسوت روحانیت قرار دارد و پرونده‌هایی برای وی در دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضائی مربوطه تشکیل شده است.


توئیت سفیر انگلیس در روز خبرنگار

سخنگوی قوه قضاییه درباره توئیت سفیر انگلیس در روز خبرنگار گفت: نماینده یک کشور سلطنتی باید سابقه سیلی خوردن خود از مردم ایران که در اثر دخالت‌ها صورت گرفته را در اتاق کاری خود نصب کند. او نباید به خود اجازه چنین جسارت‌هایی را بدهد.

وی افزود:  در تاریخ نامی از دخالت کنندگان در امور داخلی ایران باقی نمانده است و وزارت امور خارجه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است.انهدام گروهک تروریستی در هلند و دانمارک ستایشی در این باره توضیح داد: سرکرده آنها در هلند و دانمارک بود و در حال شناسایی و دستگیری سایر مرتبطان با تروریست‌ها هستیم.وی افزود:  وزارت امور خارجه با همکاری قوه قضائیه اقدامات ابتدایی را انجام می‌دهد و متعاقباً موضوع حتما اعلام می‌شود.


آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده شهید علی وردی نیز بیان داشت: قوه قضاییه وعده داده که اجازه ندهد خون شهدا پایمال شود و خود را نسبت به حفظ خون شهدا متعهد می‌داند. این پرونده هشت متهم به اتهام قتل، محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی دارد و تا پایان مرداد صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال و پیگیری خواهد شد.پرونده سازی در خصوص عدم تحویل خودرو توسط شرکت‌های خودرو سازستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پرونده ایی درباره عدم تحویل خودرو توسط شرکت‌های خودروساز تشکیل شده است یا خیر؟ توضیح داد: وظیفه قوه قضاییه رسیدگی به شکایات است و اگر موضوعی در این ارتباط باشد رسیدگی به آن حتمی است

 

پرونده تعاونی مسکن ژاندارمری

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده تعاونی مسکن ژاندارمری گفت: بیش از چهار سال از زمان رسیدگی به آن گذشته و همچنان پرونده درحال رسیدگی است. قضات دادگاه مربوطه  منتظر پاسخ استعلام‌ها هستند. 


تخریب و ساخت و سازهای منطقه ۱۹

سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: پرونده‌ای در ناحیه ۲۷ دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است که به محض ارجاع پرونده به شعبه مربوطه، کار بررسی و تحقیق پیرامون ابعاد قضیه مورد بحث شروع و دستورات قانونی لازم از ناحیه قاضی صادر شده است و روند بررسی حتما  از طریق دستگاه قضا اطلاع‌رسانی خواهد شد.پرونده رضایت خودرو در تاکستانوی در ارتباط با پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو نیز توضیح داد:  پرونده موضوع خرید و فروش خودرو به صورت نقدی بوده و شرکت با پول مردم اقدام به خرید ملک کرده اند که منجر به تورم شده است. ۱۳ نفر از متهمان این پرونده در زندان مرکزی استان قزوین به سر می‌برند. ۸۰۴ شکایت مطرح شده که مربوط به ۴ هزار نفر به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

 

لایحه حجاب و عفاف

ستایشی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفت: لایحه قضایی با ۹ ماده از ناحیه قوه قضاییه تقدیم دولت شده است و دولت نیز نکاتی را به لایحه افزوده و به جهت بررسی و قانونگذاری به مجلس تقدیم شد.

 

سامانه‌های شناسایی برخط اموال محکومان

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص سامانه‌های قضایی گفت: از تکالیف مطرح شده در سند تحول قضایی دسترسی برخط شناسایی دارایی منقول و غیرمنقول محکومان است. در این راستا سامانه سهام راه‌اندازی شد تا در این سامانه چهار استعلام به صورت برخط و در لحظه انجام می‌شود که مهم‌ترین آن استعلام حساب بانکی است.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه افزود: با راه‌اندازی این سامانه از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود. در حال حاضر در عرض سه دقیقه استعلام حساب بانکی انجام می‌شود.وی افزود:  سامانه سهام از ۲ سال قبل راه‌اندازی شد. اگر متهمی بدهی داشته باشد با همکاری بانک مرکزی و قوه قضاییه از راه سامانه سیاق حساب متهم مسدود می‌شود.تبادل زندانیان ایران و آمریکاستایشی در اینباره گفت: در روند تبادل زندانی بین ایران و آمریکا تفاهمی صورت گرفته است که بر اساس آن تعدادی از زندانیان آزاد شدند. 

 

رسیدگی به پرونده‌های ریزش چند ساختمان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص ریزش چند ساختمان در حین تخریب در منطقه خلازیر تهران پرونده‌ای در ناحیه ۲۷ دادگستری تشکیل شده و دستورات قانونی از ناحیه قاضی صادر شده است. همچنین کارفرمای مربوطه معرفی و تحقیقات مقدماتی در دستور کار است.


ضبط صدا و تصویر در دادگاه‌ها

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر ضبط صدا و تصویر در دادگاه‌ها توضیح داد: فرایند ضبط صدا و تصویر در جلسات رسیدگی در شعبات کیفری <یک> انجام می‌شود و امکان تصویر برداری نیز با نظر قاضی امکان پذیر است.

 

پرونده حسن میرکاظمی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حسن میرکاظمی بر اساس دادنامه دیوان عالی کشور به ۲۵ سال حبس محکوم شده است و در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه